Sök
Hyundai Coupé

Hyundai Coupé

Lyckat resultat med lånta fjädrar

2002-01-30

Om du inte har råd med en Ferrari eller Lexus sportkupé så kommer här ett vettigt budgetalternativ från koreanska Hyundai. Betydligt bättre än sin föregångare.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”Velourferrari”
Teknikens Värld ”Bra chassi, osportig motor”
Motor “Knappast någon trendsättare”
Top Gear “A nice, mature individual”
Vi Bilägare ”Muskler, stil och profil”

Vad tycker testarna?

Åsikterna går isär en del när det gäller prestanda, växellåda och komfort. Alla menar att Hyundai lyckats bra med designen av nya sportkupén och eftersom många köper en sån bil på utseendet borde framgången vara given. Det levereras dock bara 200 bilar till Sverige detta år. Totalt sett är denna nya version ett lyft gentemot föregångaren, som framför allt utseendemässigt lämnade en del att önska. Kupén anses lättkörd och har ett ganska rymligt bagage för långfärden.

Auto Motor & Sport

”Velourferrari”

Snodda linjer från andra sportbilar
Snodda linjer från andra sportbilar

Auto Motor & Sporttycker det är uppenbart att Hyundai snott linjerna till sportkupén från både Ferrari, Toyota och Lexus. Medan inredningen mest verkar fått inspiration från Ford Fiesta. Under skalet dock är det äkta vara både i V6:ans muller och i den sexväxlade lådan. Det mullrar trevligt ur de dubbla avgasrören och testaren blir imponerad av bilens ljudkomfort och prestanda på motorvägen. Baksätet är visserligen inte användbart men fram sitter man mycket bra på längre turer vilket också är bilens främsta användningsområde. Den är ingen racer i kurvorna, där den är starkt understyrd och chassit inte riktigt hänger med. Testaren noterar de märkligt stora backspeglarna och de runda instrumenten för batteri, bränsleåtgång och vridmoment. Det blir inte lätt att slå sig fram bland konkurrenter som Audi TT och Toyota Celica, spår testaren.

Källa:

Auto Motor & Sport nr 22 2001
Teknikens Värld nr 25 2001
Motor nr 12 2001
Top Gear Jan 2002
Vi Bilägare nr 1 2002

Teknikens Värld

”Bra chassi, osportig motor”

Svårt att hitta bra körställning
Svårt att hitta bra körställning

Teknikens Världlåter sig inte förvånas över att de stora backspeglarna skapar vindbrus, men däremot över de onödiga mätarna som mest stör. Inredningen i övrigt andas Ford och är ett lyft mot föregångaren, men det är svårt att hitta en skön körställning och man sitter lågt. Med V6-motor och manuell låda ska bilen accelerera från 0 till 100 på 8,2 sekunder men testaren tvivlar starkt på de siffrorna, även om växellådan får beröm. Dessutom går antispinnsystemet in för tidigt. Men chassit funkar bra och totalt sett står sig nya Coupé bra, förutom att namnet Hyundai samt den klena motorn rimmar illa med sportbilstanken. Detta är dock ”ett sjumilakliv” framåt jämfört med tidigare modell som såg ”bra vissen” ut.

Motor

“Knappast någon trendsättare”

Motor tycker att denna utmanare till Toyota Celica till skillnad från föregångaren är att räkna med. Baksätet är som väntat värdelöst, men det är inte bagageutrymmet. Eftersom ratten bara går att ställa i höjdled blir körställningen aldrig perfekt. En kul sak är att ”vridmomentsmätaren” ständigt visar ett moment på över 300 Nm trots att bilen som mest ger 245. Bilen är dock rolig att köra med den distinkta sexväxlade lådan. Bra och precis styrning och en gedigen känsla i hela bilen ger lättkördhet. Fjädringen är lite väl stötig med V6-motor och här föredras den lilla fyran. Totalt sett är testaren imponerad av den snabba utvecklingen hos Hyundai.

Top Gear

“A nice, mature individual”

'Just for the looks'
"Just for the looks"

Top Geartycker att bilen ser snygg ut och är fin att köra. Nya kupén är ”hundra gånger bättre” än den gamla menar testaren som tror att den kommer tilltala köpare av båda könen. Är man däremot en riktig entusiast så är bilen knappast med på listan även om den som sagt är mycket bättre än den förra modellen. Understyrningen är påtaglig och styrningen känns ganska stum. Till skillnad från de svenska testkollegerna sågar Top Gear den manuella växellådan som stel och oprecis, och dessa egenskaper tycks inte heller bli bättre med tiden. Andra saker som avslöjar bilen är undermålig lackering och plastdetaljer i grillen. Vinddraget på vägen är också lite högt. Men sådana här bilar köper man mest för utseendet och det har bilen så det räcker. Allt som allt en hyggligt trevlig bil som känns mogen och uppför sig väl på vägen.

Vi Bilägare

”Muskler, stil och profil”

Vi Bilägare tror att de 200 bilar som kommer hit lär gå åt, trots att priset är respektingivande. Testaren är ganska positiv till sportkupén som utstrålar kraft och har en egen stil. Testaren ser inga drag av Ferrari eller Lexus och tror att bilen kommer tilltala nya köpare av märket. Inne i bilen sitter föraren bra i Recarostolen där det tyvärr bara går att ställa ratten i höjdled. Chassit är baserat på Elantra men fungerar trots detta faktum riktigt bra, menar Vi Bilägare. Motorerna är hyfsat trevliga båda två, även om den mindre ger lite mer sportbilskänsla än V6:an som i gengäld ger ett lägre motorljud. Hela bilen är för övrigt mycket välisolerad mot ljud, samtidigt som testaren påpekar att det finns plåtskarvar som bara är lagda omlott, inte bra för rosten. En smidig, rymlig och bekväm långresebil som också är lättkörd i alla lägen.

Cirkapris: 240000 kronor

Produktfakta: Hyundai Coupé är en 2+2-sitsig tvådörrars sportkupé med motor på fyra cylindrar och 138 hk, alternativt V6 på 167 hk. Femväxlad manuell låda är standard till fyran, automatlåda till sexan. En sexväxlad manuell låda är tillval till den stora motorn (5,000 kr). Bilen har nyligen kommit i en ny version och 200 bilar kommer att tas in under 2002. Cirkapriset avser V6 automat i basutförande. Med rak fyra kostar bilen ca 30,000 kr mindre. Recarostolar är standard och V6-versionen har pedaler i lättmetall. Måtten är 440x176x133 cm och tjänstevikten 1460 kg.

Modell: Hyundai Coupé