Sök
Honda NSX

Honda NSX

Fantastisk väghållning

2002-06-23

En pigg sportbil utrustad med V6-motor på 276 hk. Honda NSX får höga betyg för bra väghållning och yttre design. Prismässigt ligger NSX också helt rätt tycker testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "Almost too safe"
EVO 5/5 "I enjoyed driving it"
Top Gear "Fabulously stable"

Vad tycker testarna?

Honda NSX har fått en del förändringar på utsidan sedan den först kom 1991. Detaljer har plockats bort, bilen har blivit proprare med ett mer aggressivt utseende. NSX får fortfarande höga betyg för sin fina väghållning. Ett par av testarna påpekar dock att bilen ibland kan kännas lite understyrd. Avslutningsvis konstateras att NSX ligger rätt till i pris och den känns klart värd sin prislapp tycker de flesta, trots att det är gott och väl i nivå med Porsche Carrera.

Car

"Almost too safe"

Car skriver att Honda NSX modell 2002 har fått en del förändringar men att de riktar sig mest till designen. Fronten har ett vassare utseende med nya spoilers och luftintag. Testaren fortsätter att skriva att Honda bygger de bästa växellådorna. Växellådan hos NSX är inget undantag. Något som är bra för den här modellen är väghållningen, som nästan är lite väl förutsägbar och säker. Ibland kan det medföra en känsla av att bilen är understyrd. Negativt är att kupén saknar kvalitetsprylar. Radion, för att ta ett exempel, skulle se billig ut i en lyxigare bil, menar testaren. Positivt är att prisnivån ligger lite lägre än konkurrenterna. Sammanfattat får Car säga att Honda NSX inte är det automatiska förstavalet men den bör tas med i diskussionerna vid köp av ny prestandabil.

Källa: Car, maj 2002
EVO, maj 2002
Top Gear, 2002

EVO

"I enjoyed driving it"

EVO testar BMW M Coupe, Corvette Z06, Honda NSX, Porsche 911 C4S och TVR Tuscan S. Honda NSX får höga betyg och delar förstaplatsen med Porsche. Honda NSX har fått en ny och tuffare design, hjulen ser bättre ut och utsidan har blivit proprare med mindre detaljer. Kupén ser dock ut som den alltid har gjort. Förarsätet är lågt och bekvämt, pedalerna och växelspaken fungerar lätt och smidigt. Första intrycket av NSX är dock att den är jobbig att styra. Men det blir bättre och bättre med tiden, menar testaren. Ibland tenderar bilen att bli lite understyrd. Testaren ställer sig frågan om han skulle välja en NSX istället för en Porsche 911. Frånsett märkesstatus skulle nog valet bli Honda med tanke på körupplevelsen, avslutar EVO.

Top Gear

"Fabulously stable"

Top Gear menar Honda NSX är en körvänlig bil. Förarplatsen tillhandahåller ett brett synfält där man sjunker ner i en perfekt körposition. Ergonomin i sätena är fantastiskt bra och inredningen kompletteras med detaljer som Bose ljudsystem, elektriska läderstolar och klimatanläggning. NSX har fått en del exteriöra förändringar sen ursprungsmodellen. Designen har blivit renare både fram och bak, stötfångarna har ett tuffare utseende och hjulstorleken har ökats från 16 till 17 tum. Väghållningen är liksom tidigare fantastisk. Chassit är utmärkt balanserat och bilen känns otroligt stabil även under inbromsning i hög fart. De negativa sidorna hos Honda NSX är få. Instrumentbrädan skulle må bra av en liten uppfräschning och designen kunde fortfarande vara lite bättre. Sammanfattat får NSX ändå högt betyg.

Cirkapris: 750000 kronor

Produktfakta: Honda NSX är en sportbil som är utrustad med en längsmonterad V6-motor på 3179 kubikcentimeter. Motorn ger 256 hk vid 7300 rpm och 0-100 km/h uppnås på 5,5 sekunder. Tanken rymmer 70 liter. NSX har en sexstegad manuell växellåda och drivning på bakhjulen. Tjänstevikten är på 1410 kg. Maxhastigheten uppgår till 270 km/h. Det mesta är standard i NSX, såsom läderklädsel, klimatanläggning, farthållare m m. NSX importeras f n inte i Sverige.

Modell: Honda NSX