Sök
Honda NSX-R

Honda NSX-R

Lättviktig

2003-03-20

De få exemplar av Honda NSX-R som kommer till Sverige lär bli rariteter. En tuff och säker sportbil med en hel del ös i motorn parat med låg vikt.
Testkälla Betyg Kommentar
EVO 5/5 “Little to complain about”
Top Gear “Wonderful coherence and integrety”
Auto motor und sport “Ein Klassiker in Höchstform”
Car 5/5 “Too uncouth”

Vad tycker testarna?

Honda NSX-R övertygar främst med högklassig byggkvalitet. Designen är fulländad. Modellen känns lättare, snabbare och sportigare än tidigare modeller. Här finns inga finesser utan det är ren fart som gäller. NSX-R har bra långfärdsegenskaper och på torra vägar är den i sitt esse. Fjärdringen känns lite kärv i stadstrafik liksom styrningen enligt någon, men acceleration, bromsar och hastighet är alla nöjda med även om en testare tycker att bilen är för obekväm.

EVO

“Little to complain about”

honda_nsx-r_inter

EVO övertygas av den råa och strikta NSX-R som har moderniserats väsentligt mot tidigare NSX. Testaren är imponerad av att Honda lyckats banta den redan lätta originalbilen med 120 kg. Hondan accelererar med vindens hastighet och flyter närmast på vägen. Styrningen är exakt, aerodynamiken optimal och den runda växelspaken är ett nöje att använda. NSX-R uppvisar superb balans och greppar vägen mycket bra. Det finns inte mycket att klaga på, utom att denna bil förblir en sällsynthet och intresserade köpare lär förmodligen få vända sig till mindre direktimportörer för att lägga vantarna på en NSX-R.

Källa: Evo september 2002
Top Gear september 2002
Auto motor und sport nr 21, 2002
Car januari 2003

Top Gear

“Wonderful coherence and integrety”

Top Gear konstaterar snabbt att alla detaljer i nya NSX-R är mindre, luftigare och lättare.
Hela utrustningen har renoverats och uppdaterats till det senaste inom aerodynamisk komfort. Bilen är otroligt lyhörd med mycket lätthanterliga egenskaper under extrem körning. Men det är motorn som dominerar. Man växlar upp, accelererar, växlar ner och det är ”något sagolikt erotiskt” med att köra den, menar testaren. Det känns närmast som att köra in i en vägg när testaren provar bromsarna i hög fart och man undrar om bilen överhuvudtaget noterar en bromssträcka. Den bästa modellen hittills i NSX-serien med en fenomenal integritet.

Auto motor und sport

“Ein Klassiker in Höchstform”

Auto motor und sport övertygas inte lika lätt av denna klassiker i högform, men modellen är lättare och känns betydligt sportigare än tidigare. Tills nu har Honda haft problem att hävda sig i sportgenren. Dels på grund av namnet, men också på grund av motorn och denna gång har producenten återgått till ruta ett med optimerad motor, kaross och apparatur. Lägg till tunnare material som väger lättare. Modellen har utmärkta långfärdsegenskaper. Snabb och pigg, men inte så komfortabel på grund av hård fjädring och styrning, samt högt motorljud. Pluspoäng för bromsar och acceleration. Ett fartvidunder är det, annars finns inte mycket som tilltalar testaren.

Car

“Too uncouth”

honda_nsx-r_back

Car är övertygade av nya NSX-R, en vacker och väldesignad sportcoupé. Förnyad och förfinad i acceleration, bromsar och styrning även om fjärdringen känns hård i stadstrafik. Även om den inte är fartigare än originalet så känns NSX-R annorlunda och mer intim. Kanske för att den är lättare och kanske för att den saknar en del extra finesser. Här är det bara prestanda som gäller och bilen känns snabbare, går snabbare och låter snabbare än föregångarna. Aerodynamisk är detta fulländad design till det yttre och likaså i förarhytten. Tyvärr har däcken svårt att greppa våt asfalt. På torra vägar är den däremot sagolik att köra och som förare får man otroligt bra feedback. Det känns vemodigt att lämna tillbaka bilen menar Car och konstaterar att NSX-R bara blivit bättre sedan originalet lanserades för 12 år sedan.

Cirkapris: 550000 kronor

Produktfakta: Honda NSX-R är en 2-sitsig coupé med sexcylindrig 3,2 liters V-motor. Utrustad med en sexväxlad manuell låda med rund titanspak kommer den som mest upp i 278 km i timmen. Maximalt vridmoment är 298 Nm vid 5300/minut. Honda NSX-R har dubbla tvärbalkar samt skivbromsar fram och bak. Bilen accelererar från 0-100 km på 4,9 sekunder och förbrukningen är ca 14 liter på 100 km. Däcken är av märket Brigdestone Potenza, 215/40 R17 respektive 255/40 R17. ABS-bromsar är standard men airbags är tillbehör. En läderratt av märket Momo med diameter på 360 mm och röd golvmatta pryder interiören. NSX-R är en mycket lätt bil. Genom tunnare glas i rutorna, chassi av aluminium och bolstrade kolfibersäten i perforerat läder ligger tomvikten på endast 1244 kg. NSX-R har måtten 4425x1810x1170 mm.

Modell: Honda NSX-R