Sök
Ford StreetKa

Ford StreetKa

Spännande utseende, tråkigt beteende

2003-05-15

Ford StreetKa är en cabriolet där fokus ligger mer på image än på prestanda. Goda vitsord för formgivningen av det yttre, men sämre för det inre.
Testkälla Kommentar
Top Gear “Chop and cheerful”
Car “Cute, but not bright”
4 Car “Not as good as it could have been”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om mångt och mycket när det gäller Ford StreetKa. Dess yttre är trevligt och fräckt vilket bör tilltala tillräckligt många för att den ska bli en försäljningsframgång trots att det finns gott om svagheter. Interiören är plastig, sätena är inte sköna och motorn för svag för att kunna erbjuda spännande körupplevelser. Vidare är suffletten manuell och man tvingas stänga av motorn för att kunna fälla ned den. Men glad och fräck image parad med förutsägbara och trygga vägegenskaper resulterar trots allt i en trevlig bil. Det blir således en fråga om man vill ha en spännande bil eller en trevlig modeattiralj. Och som sådan klarar den sig mycket bra.

Top Gear

“Chop and cheerful”

streeka_back

Top Gear finner såväl beundransvärda sidor som mindre sådana hos StreetKa. Till att börja med så är suffletten manuell och för att man ska kunna fälla ned den tvingas man stänga av motorn och trixa med diverse lås. Det positiva med detta system är att kostnaden sjunker avsevärt då elektriska suffletter är dyra. En annan sida hos denna sufflett är att den inte ser ut att vara en integrerad del av bilen när den är uppfälld, mer som något formgivarna skapat efter att bilen blivit färdig. Interiören följer samma spartanska stil och strävan efter minimal kostnad. Summan är att det inte finns en enda detalj som känns bra eller på något vis speciell. Köregenskaperna inbjuder inte till lekfull körning utan mer lugna glidturer, vilket dock inte är detsamma som att den är dålig på vägen. När bilen pressas understyr den, men blir aldrig okontrollerbar. Fjädringen är alert och karossen är vridstyv. Men trots sitt vackra yttre sänker den plastiga interiören intrycket lite för mycket. Men det låga priset kan vara skäl nog för många köpare.

Källa: Top Gear, Apr 2003
Car, Apr 2003
Till 4 Cars hemsida

Car

“Cute, but not bright”

Car konstaterar snabbt att Ford StreetKa är en bil där fokus vilar på enkelhet och minimalt med elektroniska finesser. Att suffletten måste fällas manuellt är inget som stör testaren; det är ju trots allt inte tänkt att vara en upplevelse i sig vilket en del biltillverkare verkar sträva efter. Motorn har vad som krävs för att bilen inte ska bli tråkig att köra, men det är ingen sportbil. Motorn gör sitt jobb utan att tillföra mycket till körupplevelsen och testaren önskar att Ford stoppat i ytterligare 20-30 hk. Styrkan hos StreetKa är exteriörens formgivning och det är svårt att finna något tråkigt med denna glada design. StreetKa är dock inte så billig som testaren önskar att den vore, och det finns inte så många förlåtande drag förutom exteriören.

4 Car

“Not as good as it could have been”

streeka_open2

4 Car instämmer i mångt och mycket med ovan nämnda testare. Interiören är plastig och inger inte det intryck av kvalitet testaren önskar. Vidare är motorn för svag för att StreetKa ska bli spännande att köra. Men StreetKa har en direkt och väl avvägd styrning som, kombinerat med ett välbalanserat chassi, resulterar i ett förutsägbart beteende som bör tilltala de flesta. En detalj som kan komma att irritera är att bakluckan endast kan öppnas med fjärrlåset. Vidare är kvalitetskänslan genomgående låg. Det knakar och skakar i det mesta så fort underlaget blir ojämnt och stolarna är inte speciellt sköna i längden. Prislappen är dessutom hög. Testarens slutsats är att Ford StreetKa är mer att betrakta som en riktigt trevlig modeattiralj, men som sådan lyckas den riktigt bra med sin glada och något fräcka framtoning.

Cirkapris: 150000 kronor

Produktfakta: Ford StreetKa är en cabriolet med en rak 1,6-liters fyra på 95 hk och 135 Nm vid 4250 rpm. Toppfarten anges till 173 km/h och accelerationen 0-100 km/h till 12,1 sekunder. Växellådan är manuell och femväxlad. StreetKa är utrustad med ABS, skivbromsar fram och trumbromsar bak. Bränsletanken rymmer 40 liter och vändcirkeln är 11,1 meter. Bland standardutrustningen finns saker som front- och sidokrockkuddar, störtbåge, rattlås, fjärrstyrt centrallås, elmanövrerade och eluppvärmda ytterbackspeglar, eluppvärmd framruta, tygklätt tak, dimljus fram och läderklädsel. Måtten är 3650(L)x1679(B)x1332(H) mm och tjänstevikten 1064 kg.

Modell: Ford StreetKa