Sök
Ford GT40

Ford GT40

Nostalgisk racer med attityd

2003-09-17

Testförare har provkört en prototyp av nya GT40 och visst är det en drömbil i många hänseenden. Den är framförallt vacker och väldigt snabb.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung “Extravagant"
EVO “Looks good"
Car “It's that shape that really counts"

Vad tycker testarna?

Det är inte utan förväntan man provkör prototypen av nya Ford GT40. Låg, slimmad och mycket snabb, drygt 45 cm längre än föregångaren. En testare vill gärna ha en egen GT40. Men detta är en racerbil i ny tappning bara för den som har råd. Testarna är överens om att accelerationen är energisk och bromsarna precis så balanserade som de ska vara. Ett något överstyrt fartvidunder som dock är enkelt att kontrollera även i höga hastigheter. GT40 har bra komfort och utrymme för fötter och huvud, även om det kan vara tufft för många att sätta sig i förarsätet på denna drygt 1 m höga racer.

Auto Zeitung

“Extravagant"

När Auto Zeitungs testförare står framför GT40 når den endast upp till byxans linning. För att sätta sig i förarsätet behöver man vara lite elastisk och formbar, ty det är inte helt enkelt att ta sig in. Ett härligt brummande ljud hörs från motorn redan vid uppstart, sedan ett hastigt tramp på gasen och man är igång. Det går kvickt framåt, bilen accelererar i ett snabbt tempo och fjädringen är stram och följsam. Lätt överstyrd går bilen att kontrollera även i höga hastigheter. Bromsarna tvekar inte utan tar på en gång. Inuti känns GT40 lyxig. Förarna uppskattar den genuina läderkänslan i sätena och detaljerna i aluminium är riktigt moderna, tycker testaren.

Källa: Auto Zeitung nr 13, 2003
EVO juli, 2003
Car augusti, 2003

EVO

“Looks good"

fordgt_inside

EVO testar en prototyp av GT40 som ger en bra försmak av vad som komma skall. Det är svårt att inte vara entusiastisk över GT40. Den kommer utan tvekan att tilltala många som är villiga att lägga upp en stor summa pengar, siar EVO och tilltalas av den nostalgiskt designade bilen. Inuti finns mycket utrymme för ben och huvud och det är lätt att stiga in och ut ur den, trots att man sitter lågt och känner av vägbanan. Sikten bakåt är inte den bästa, men man förväntar sig heller inte det. Bilen är lätt att köra och har en koppling som reagerar blixtsnabbt. GT40 är snabb och har en tuff attityd. På mindre än 4 sekunder har man accelererat till 100 km/h. De stora fördelarna är annars bromsarna och manövreringen. I låg hastighet känns den lättstyrd, men sedan ges hel del kraft i styrningen. Testaren ser med förväntan mot lanseringen av GT40.

Car

“It's that shape that really counts"

Det regnar på testbanan när Car provkör GT40. Man reagerar över att en enda vindrutetorkare får göra jobbet att rensa rutan. Den höga farten och accelerationen känner man inte av alls under testkörningen och Car förvånas över att det är en Ford. Den är snabb och reagerar kvickt. Denna lättviktiga prestandabil kommer att bli en tuff konkurrent till Ferrari 360 Modena och det säger en hel del. Styrningen är precis, bromsarna balanserade och GT40 känns överraskande lätt att köra. Man längtar efter att få testköra en riktig GT40, eftersom tillverkaren lovar att den ska bli ännu lättare och skarpare. Testföraren från Car skulle i alla fall gärna vilja har en egen.

Cirkapris: 1500000 kronor

Produktfakta: Ford GT40 är bakhjulsdriven sportbil med sexväxlad manuell RBT-låda. Designen påminner i stort om tävlingslegenden och originalet från 60-talet, även den kallad GT40. Nya GT40 är rundad, slimmad och klassisk i formgivningen. Givetvis har tillverkaren anpassat bilen till nuvarande utrustningsstandard. Nya GT40 beräknas lanseras under senare hälften av 2004 och endast i ett begränsat antal per år. GT40 har en 5,4 liters V8 motor med 32 ventiler, fyra överliggande kamaxlar, turbo med intercooler och aluminiumtoppar och når 320 km/tim med 500 hk vid 6000 rpm. Sätena är i svart läder och bilens chassi är till stor del av aluminium. 0-100 tar 3,5 sekunder. Mått 4610x1950x1100 mm och tjänstevikt ca 1650 kg.

Modell: Ford GT40