Sök
Ford Focus ST 2006

Ford Focus ST 2006

Rymlig, kompetent, sportig

2006-01-12

Nya Focus ST kan skryta med generöst utrymme, bra sittkomfort och behaglig körning.
Testkälla Betyg Kommentar
EVO - "Looks unexceptional"
Car 4,5/5 "Value for money"
Autocar - "The ultimate allrounder"
What Car 4/5 "Sharp handling"

Vad tycker testarna?

Testarna är i stor sett överens om att nya Focus ST endast påminner om den gamla modellen till namnet. Bilen är riktigt stilig och har mycket utrymme. Den sportiga inredningen kännetecknas av bekväma säten och metalldetaljer på pedaler och växelspak. Förutom att den är bekväm att köra på länga sträckor verkar motorn både pigg och potent i accelerationen. I en jämförelsetest drar den ifrån konkurrenterna med hästlängder, kanske inte när det gäller fart så mycket som stil. Detta är ingen dyr bil men den håller vad den lovar. En testare kommenterar den snäva svängradien. Men med vassare styrning och en motor som stramats upp klarar den sig bra på vägen, oavsett underlaget.

EVO

"Looks unexceptional"

EVO testkör Focus ST tillsammans med Fords direktör Jost Capito och motorn kör igång med ett grällt ljud, jämfört med RS-modellen är detta ändå en klart mjukare bil, inte så frän och inte så rivig som den låter. Ändå är testaren mycket imponerad. Sätena är otroligt bekväma och man känner direkt att detta är en bil att som kommer till sin rätt på långa sträckor. Bilens profil påminner om Golf GTI och Asta VXR och motorn känns pigg oavsett om man färdas på landsväg eller i stadstrafik. Turbon gör att bilen accelererar fantastiskt snabbt och den är både lättkörd och säker. ST har bra balans och ett säkert väggrepp också i snäva kurvor. Kanske har detta att göra med de breda 18x8 tums däcken, förutspår testaren som också konstaterar att modellen förmodligen kommer att bli en populär storsäljare. 

Källa: EVO september 2005

Car

"Value for money"

Car tycker att Focus ST är en bil som är väl värd sina pengar. Även med extrautrustning som ESP, stereo och värmeelement på vindrutan är detta en mycket kostnadseffektiv modell, långt över närmaste konkurrenterna Golf GTI och Astra VXR. ST ligger framför allt före när det gäller körupplevelse och lovar en hel del sportig känsla för priset. Motorn visar mycket karaktär och den är kompetent även i högre hastigheter på motorvägen och kommer till sin rätt på smala och krokiga vägar när styrningen utmanas. Modellen känns som en rolig bil att köra. Såväl styrning som chassikontroll fungerar utmärkt. Tillverkaren har lyckats kombinera sportighet med bekvämlighet. En bil med mycket utrymme som är bekväm, dynamisk och snabb, en exotisk bil men ändå sansad på vägen. En bil som räcker länge.

Källa: Car december 2005

Autocar

"The ultimate allrounder"

Autocar testar åtta kombimodeller i samma prisklass. Bland andra tävlar Skoda, Toyota, VW, Honda och Renault med Focus ST. Men hatten av för ST. Den är förvisso inte lika livlig och som Golf men styrningen är sportigare och väggreppet bättre. Denna bil flyter fram längs vägen med otrolig kontroll och självsäkerhet och bjuder på riktig kvalitetskörning. Vid snabb körning tar bromsarna som de ska och växlarna är precisa. Designen är självklart iögonfallande, inte minst för de levande färgerna på lacken. Väljer man den orange lär man definitivt synas. Sedan är det däcken, sätena och övriga detaljer på den här modellen som tilltalar testarna. ST är en rolig bil att köra, den ser sportig ut och är värd sitt pris. Just nu den bästa och mest inspirerande bilen.

Källa: Autocar november 2005

What Car

"Sharp handling"

What Car testkör ST på slingriga bergsvägar i Monaco. ST är långt ifrån en rallybil och även om detaljerna i designen finns där, så är det en modell som körs behagligt. Looken skiljer sig från tidigare Focus. Den är större och mer aggressiv framtill med en ny spoiler baktill. Även inuti har modellen fått fräsch design. Snygg panel, vackra pedaler i aluminium och mer metalldetaljer runt instrumentbrädan ger en sportig känsla i inredningen. Men motorn har en definierad Focus-känsla. Mjuk med ändå kraftig nog för att uppfattas som seriös. ST är en pärla i stan men vridmomentet hade kunnat vara generösare. Svängradien känns stor. På landsvägen känns bilen munter och snabb med bra väggrepp. Styrningen sprätter till när man accelererar, men en fin respons vittnar om att detta är en lättkörd, stabil och säker bil till bra pris menar What Car. 

Källa: What Car december 2005

Cirkapris: 242000 kronor

Produktfakta: Nya Ford Focus ST lanseras i slutet av januari 2006 med 3 eller 5 dörrar. ST har en 5-cylindrig turboladdad 2,5 l 20 V bensinmotor med turbo på 225 hk och en 6-växlad manuell växellåda. Detta är en bil i GTI-klassen med 225/40 lågprofildäck på 18x8 tums aluminiumfälgar som når 241 km per timme. Bilen accelererar från 0 till 100 km per timme på 6,8 sekunder. Det maximala vridmomentet ligger på 320 Nm vid 1600 rpm. Modellen har ventilerade skidbromsar fram 320x25 mm och 280x11 mm bak. Bagagevolym är 385 liter. Bilen förbrukar 9,3 liter per 100 km blandad körning och mäter 184x436x144 cm och väger 1392 kg (3 dörrar) eller 1437 kg (5 dörrar). Interiören inkluderar svart tak, läderklädd sportratt, växelspak i borstad aluminium med röda detaljer och Recarostolar med valfritt färgtema. Chassit har sidokjolar, sidolister och handtag i bilens grundlack. Baktill sitter dubbla avgaspipor. Bland extrautrustningen finns nyckelfritt system, kylt handskfack, parkeringssensor bak och ST-stripes över hela bilen.