Sök
Ford Focus RS 2009

Ford Focus RS 2009

Snabbare och hungrigare

2009-05-28

Trots att föregångaren inte direkt var någon kassako satsar Ford igen på en supertrimmad Focus i begränsad upplaga. Focus RS gör det kanske precis så roligt man kan ha på en vanlig bilväg.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”En ordentligt snabb bil!”
Teknikens Värld ”Viker sig inte under press”
Autocar ”Otherworldy balance”

Vad tycker testarna?

Ett par lama protester om mjuk bromskänsla drunknar i superlativen om bilens förmåga att bita sig genom kurvor och overkligt snabb acceleration. Funderingar om att göra bilen fyrhjulsdriven kom på skam eftersom det skulle ge en trögare karaktär. Istället ville Ford åstadkomma något unikt som inte redan fanns på marknaden. Av reaktionerna att döma har man lyckats.

Auto Motor & Sport

”En ordentligt snabb bil!”

Det finns inget som avslöjar den här bilens kapacitet när man kör lugnt, skriver Auto Motor & Sport. Om man inte läst på och vet vad föregångaren kunde åstadkomma, vill säga. Volvos tekniker har laddat Ford Focus RS med enorma mängder kraft. När du pressar varvmätaren i botten skjutsar 300 hästkrafter igång omedelbart. På pappret ser bilen inte ut att vara så snabb, men det finns ingen understyrning så som en fyrhjulsdriven bil kan bjuda på och Ford Focus RS är vansinnigt lättkörd. Styrningen rycker lite ibland, något teknikerna lämnat med flit för att varna föraren om gränserna. Små minuspoäng är luddig bromskänsla och diffus växling.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 7 2009

Teknikens Värld

”Viker sig inte under press”

Ford Focus RS har fått en stor modifiering jämfört med lillebror ST, skriver Teknikens Värld. Den sprillans nya fjädringen RevoKnuckle gör att däckets kontakt med vägen bibehålls längre än hos andra fjädringar. Tillsammans med differentialbromsen gör RevoKnuckle framhjulsdriften till en styrka och inte den förväntade begränsningen. Focus RS är skrattretande enkel att placera i skarpa kurvor tagna med hög hastighet. Turbon frustar och spottar och ger en rå känsla samtidigt som man som förare är fullkomligt i kontroll. Komforten i de skålade sätena är rekorderlig trots att de inte går att justera i höjdled. Utseendemässigt är det tydligt att Ford tänker rally-VM med bilens stora luftintag, vinge och breddade skärmar. I jämförelse med sina konkurrenter är Ford Focus RS en närmast billig affär och kommer inte vara svårsåld tror TV.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 8 2009

Autocar

”Otherworldy balance”

Brittiska Autocar låter Ford Focus RS tävla med Nissan GT-R i två dagar, en något orättvis jämförelse måhända. På racingbana står inte Focusen för något motstånd och GT-R gör 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder. Under verkliga vägförhållanden visar det sig vara en annan historia. I slutändan handlar inte allt om hastighet och Forden är helt enkelt mycket roligare att köra. Den känns som en terrier där den nafsar efter Nissans hälsenor i kurvorna. Focus RS ger enormt förtroende med sitt grepp och sin blixtsnabba reaktion på gasfoten. Det kommer bara tillverkas ca 8000 exemplar av RS under de två kommande åren, och de kommer att gå åt som glass i öknen menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 29 april 2009

Cirkapris: 310 000 kronor

Produktfakta:

Ford Focus RS
Motor: Femcylindrig bensinturbo, 2,5 liter och 305 hk, 440 Nm.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/h 5,9 s. Topphastighet 263 km/h.
Förbrukning: 0,94 l/mil blandad körning. Co2 225 g/km.
Tjänstevikt: 1468 kg.
Mått: 440xx184x150 cm.
Tankvolym: 62 liter.

Tillverkare: Ford