Sök
Ford Focus CC

Ford Focus CC

Sportbil med begränsningar

2006-11-20

För den som söker en cabriolet i dess enklaste form kan Ford Focus vara ett bra val, men man bör inte vänta sig några större extravaganser.
Testkälla Kommentar
Auto Bild "Sittställningen och ergonomin är perfekt"
Autocar "The boot´s usefully sized"
Auto Zeitung "Üppige Platzverhältnisse vorn"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att den bästa motorn är dieseln eftersom den är piggare och låter bättre än de två bensinmotorerna. Invändigt sitter man bra framtill, även om man är storvuxen. Baksätet rekommenderas inte för vuxna personer förutom på en kortare sträcka. Växellådan är bra men en testare påpekar att man gärna sett att automatisk växellåda funnits. Komforten är godkänd. En testare menar att bilen känns ostadig och att den inte ligger lika bra på vägen som den borde göra. Övriga tycker att bilen känns fin att köra.

Auto Bild

"Sittställningen och ergonomin är perfekt"

Svenska Auto Bild menar att fram- och bakpartierna ser lika långa ut på Focus CC och därmed ger designen ett något oproportionerligt intryck. Det hopfällbara taket fälls upp eller ned på 25 sekunder, en manöver som också är tystgående. Med nedfällt tak är bagageutrymmet dock endast 248 liter stort. Med taket uppfällt är bagageutrymmet istället 534 liter stort, vilket är mycket generöst jämfört med många konkurrenter. Framtill i bilen har inte ens storvuxna förare några problem med utrymmet. Komforten är utmärkt och responsen perfekt avstämd menar Auto Bild. Är underlaget dåligt vibrerar innerbackspegeln, annars uppstår inga problem vid provkörningen. Testaren saknar möjligheten att få bilen med automatisk växellåda, något som speciellt eftersöks för dieselmotorn.

Källa: Auto Bild (SE) nr 19 2006

Autocar

"The boot´s usefully sized"

Autocar testar dieselmotorn på 2,0 liter och tycker det är synd att den inte är snabbare. Dock är accelerationen bättre hos dieselmotorn än hos motsvarande bensinmotor. Sätena är lågt placerade, så när man väl kör med taket nedfällt känner man knappast av vinddraget. Det är på gott och ont inte så märkbart att man faktiskt befinner sig utomhus med nedfällt tak. Framtill har man gott om plats men baktill bör vuxna endast sitta kortare resor. Bagageutrymmet är väl tilltaget. Testaren tycker att helhetsintrycket påminner om vanliga Focus men CC är långsammare, ostadigare och inte lika rymlig.

Källa: Autocar (GB) september 2006

Auto Zeitung

"Üppige Platzverhältnisse vorn"

Auto Zeitung menar att bilen gör sig bra på vägen, inte ens trånga och snäva kurvor utgör några större problem. Framtill har man gott om plats, baktill är utrymmet inte riktigt lika generöst. Förarplatsen har en väl genomtänkt utformning och man har god överblick över samtliga instrument. Växellådan är precis och testaren påpekar att en autoamtisk växellåda inte finns tillgänglig förrän 2007. Testaren tycker att den bästa och mest kompetenta motorn är dieselmotorn. Bensinmotorn på 2,0 liter framstår som något tillbakahållen. Bagageutrymmet är frikostigt tilltaget när taket är uppfällt, vilket är bra.

Källa: Auto Zeitung (DE) nr 20 2006

Cirkapris: 240000 kronor

Produktfakta: Ford Focus CC är en fyrsitsig cabriolet som levereras med två bensinmotorer på 100 respektive 145 hk samt en partikelfilterförsedd turbodiesel på två liter med fyra ventiler per cylinder, två överliggande kamaxlar och 136 hk vid 4000 varv/min. Det maximala vridmomentet är 320 Nm vid 2000 varv/min. Bilen är framhjulsdriven. Växellådan är sexväxlad manuell. Tanken rymmer 55 liter. Bilens dimensioner är 450x186x145 cm och vikten är 1607 kg. Lastkapaciteten är 715 kg. Däcken är 225/60 R 17. Toppfarten är 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,3 sekunder. Bränsleförbrukningen blandad körning är 0,59 l/mil.

Tillverkare: Ford