Sök
Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Sportig och busig

2005-01-24

Nya Ford Fiesta ST har en stark och pigg motor. 3-dörrars sportbil till överkomligt pris för de allra flesta.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung "Selbstbewusst"
Auto Motor & Sport “Visst blir man sugen”
Teknikens Värld ”Körglädjen i första rummet”

Vad tycker testarna?

Ford Fiesta ST får mycket beröm av testförarna. Generellt tycker man att det är en busig modell som säkerligen kommer att tilltala de som tittar på prislappen. Detta är en GTI-bil som både är snabb och prisvärd. Duratec-motorn på två liter är snabb i vändningarna också på slingriga och kurviga vägar. Accelerationen är snabb och bilen är otroligt lättväxlad. Väghållningen är bra, designen tuff och bilen bjuder på en hel del körglädje. En testare tycker det är en rejäl brist att ESP inte ingår som standard. Det kan bli ett dyrt tillval om dessutom sidokrockkuddar önskas. Annars är Fiesta ST en trevlig liten sportbil med fina prestanda.

Auto Zeitung

"Selbstbewusst"

Ford-Fiesta_ST_bak
Auto Zeitung tycker att nya ST är en oblyg och självmedveten modell. Den är tuff och inger respekt, i alla fall till utseendet. Tvålitersmotorn visar en hel del temperament och accelerationen är snabb. Bilen reagerar direkt vid minsta tramp på gaspedalen. Det bästa är ändå den extremt mjuka och avvägda körningen med imponerande väghållning och fantastiskt väggrepp. Den nya sportmodellens vägegenskaper har förbättrats med ett lägre och styvare chassi, exaktare styrning och med sin eleganta utstrålning och sportiga attityd är prislappen inte direkt billig, men klart gynnsammare än för många konkurrenter i samma klass menar testaren.

Källa: Auto Zeitung nr 26, 2004
Auto Motor & Sport nr 25, 2004
Teknikens Värld nr 26, 2005

Auto Motor & Sport

“Visst blir man sugen”

Auto Motor & Sport tilltalas av att ST är en uppnosig busbil som är riktigt skojig att köra. Den kvicka motorn och den otroligt lättväxlade lådan ger en körupplevelse som garanterat kommer att behaga även kräsna förare, särskilt på slingrande vägar och inte bara runt italienska Siena, där man testkört den nya modellen. Väghållningen är imponerande och den styva karossen är noggrant trimmad. ST är definitivt snabbare än de allra flesta GTI-bilar, gjord för den som vill ha en välbalanserad prestandabil. När man betalar 1000 kr per hästkraft är detta som hittat, menar testföraren som är ganska sugen på en egen ST. Och spara inte in på ESP, tipsar testaren.

Teknikens Värld

”Körglädjen i första rummet”

Ford-FiestaST_ratt

Teknikens Värld anser att Fiesta ST känns som en sval prisfläkt som kan slåss om gunsten i GTI-klassen. Körglädjen är det inget fel på. Motorn är pigg och snabb i gensvaret med ett tryggt väggrepp. Det är en sportig känsla testaren får när man kör nya ST, trots att toppfarten bara ligger på strax över 200 km i timmen. Ingen märkvärdig bil alls, utan en massa dyr utrustning. Interiören är tuff men instrumentpanelen svår att läsa av. Värre är att bilen saknar ESP som standard vilket blir ett dyrt tillval på 8500 kr för den som har råd. Även sidokrockkuddar måste köpas som tillbehör. Helt plötsligt ser inte priset lika attraktivt ut. Testarna spår att modellen därför kommer att bli populär bland förare som är mer entusiastiska än rutinerade.

Cirkapris: 148000 kronor

Produktfakta: Ford Fiesta ST är en 3-dörrars framhjulsdriven sportbil med tvärställd 4-cylindrig rak 2-liters Duratec-motor på 150 hk, som accelererar från 0 till 100 km i timmen på 8,4 sekunder. Designen har utvecklats med nya stötfångare fram och bak, nya sidokjolar samt detaljer som färganpassade dörrhandtag, backspegelshus och skyddslister på sidorna. Sätena är klädda i svart skinn med rött tyg i mitten. ST har läderratt och handbromshandtag samt pedaler i metall. Växellådan är 5-växlad manuell och vändcirkeln mäter 10,2 meter. Toppfart 208 km i timmen och bränsleförbrukning 0,75 liter per 100 km blandad körning. Tjänstevikten ligger på 1225 kg och maximal lastkapacitet är 365 kg. Fälgar på 17 tum. Mått 392x168x141 cm.

Modell: Ford Fiesta ST