Sök
Ferrari F430

Ferrari F430

Användbar och känslig

2004-12-13

F430 har allt man kan önska i form av fart, känsla och kvalitet. Bilen överraskar dock med att vara fullt godkänd även till vardagskörning, vilket är bra med tanke på prislappen.
Testkälla Kommentar
Edmund’s “By far the best version yet”
Auto Motor & Sport “Kors, det här är en snabb bil”
Teknikens Värld ”Fingertoppskänsla per definition”

Vad tycker testarna?

Testarna är barnsligt förtjusta i Ferrari F430 och menar att det är avsevärda förändringar från föregångaren 360 Modena och imponeras över den råa sportbilskaraktären men också av att bilen är så känslig att den går att köra i stadsmiljö. Såväl design, körkänsla, nostalgi och framtidsanda är på topp. En fulländad bilupplevelse som ståtar med en ganska saftig prislapp.

Edmund’s

“By far the best version yet”

f430bEdmund’s konstaterar att F430 i grund och botten är en förbättrad 360 Modena. Detta är dock inget negativt då Modena bedöms vara en av de bästa bilarna i klassen. Testaren finner att mycket av det nya i F430 ligger i motorkapaciteten, då det går att klämma ut upp till 23% extra hästkrafter ur V8:an i F430. Imponerande är också att ”Manettinoknappen” ger bilen olika egenskaper som tydligt märks. F430 har 10% tyngre chassi än Modena vilket är kostnaden för höjd säkerhet. Testaren finner att bilens bromsverkan är något av det bästa som skådats. Det är mycket testaren gillade hos Modena som överträffas med F430, sammanvägt med en helt ny interiör menar testaren att Ferrari mycket väl motsvarar de högt ställda kraven med denna bil.

Källa: Till Edmund's startsida
Auto Motor & Sport, nr 22 2004
Teknikens Värld, nr 23 2004

Auto Motor & Sport

“Kors, det här är en snabb bil”

f430cAuto Motor & Sport noterar att F430 har högre effekt än F40 och gör 0-100 snabbare än 575 Maranello, vilket gör Modena-efterföljaren till en högintressant skapelse. Testaren anser att det med tanke på dagens konkurrens var motiverat med en ny bilmodell från Ferrari. Designmässigt har F430 drag från tävlingsmodellen av 360, men det är många fler Ferrarimodeller som lånat ut detaljarbete till F430. Den nya bilen är från grunden utrustad med ett högt säkerhetstänkande och beskrivs som lättillgänglig, vilket är passande i vardagstrafik. V8:an mullrar med ett bitigare ljud än hos tidigare modeller. Rent körmässigt liknar testaren F430 med nästan vilken familjebil som helst då den med sin mjuka växling och fartberoende servostyrning går bra att köra i stadstrafik. Bilens bredd och sikten bakåt är dock inte optimerade för stan. Givetvis är bilen skapt för att även kunna framföras mer aggressivt, men även här finner testaren att bilen uppför sig polerat med väldigt liten krängning och svårslaget grepp. Körkänslan jämförs med en gocart modell större. Testaren varnar för att bilen är så pass kvick att man inte kan ”avlossa högerfoten” var som helst. Avslutningsvis menar testaren att nya F430 förutom att vara urläcker och snabb även är riktigt lättkörd och användbar, vilket gör att Ferrarifolket även fortsättningsvis kan hålla fanan högt.

Teknikens Värld

”Fingertoppskänsla per definition”

f430dTeknikens Värld är smått saliga och konstaterar att Ferrari F430 både är läckrare och mer körbar än föregångaren 360 Modena, vilket gör att man nu på allvar kan konkurrera med Lamborghini Gallardo. Testaren finner ”Manettinolägena” effektfulla och anser att bilen svarar snabbt och välsorterat på förarens signaler och körstil. Styrningen och vridstyvheten i bilen imponerar, men också det faktum att man kan hantera alla hästkrafter lika bra i stadsmiljö och låga varv. Testföraren sön är 192 cm lång har inte några som helst problem att få plats. F430 beskrivs som närmast fullständig i kombinationen form, teknik, körbarhet och temperament. Sammanfattningsvis menar testaren att få bilar kan matcha de egenskaper som F430 är fullmatad med och avslutar testet med kommentaren ”en användarvänlig superbil laddad med känsla och design.”

Cirkapris: 1450000 kronor

Produktfakta: Ferrari F430 är uppföljaren till 360 Modena. Bilens 3,3-liters V8 ståtar med 490 hk (360 kW) vid 8500 varv per minut. Maximalt vridmoment 465 Nm uppnås vid 5250 varv per minut. F430 har bakhjulsdrift och sexstegad manuell växellåda med elektroniskt styrd koppling. Ett vred ändrar bilens köregenskaper efter fem fördefinierade inställningar i form av is, dåligt grepp, sport, race och CST (Control Stability and Traction) för aggressiv körning. Det låsningsfria bromssystemet använder ventilerade skivbromsar både fram och bak, alternativt keramiska skivor som tillval. Ferrari F430 gör 0-100 km/h på fyra sekunder och har en toppfart som överskrider 315 km/h. Tanken rymmer 95 liter och bränsleförbrukningen blandad körning uppgår till 1,83 liter per mil. F430 har en tjänstevikt på 1450 kg och måtten är 451x192x121 cm.

Modell: Ferrari F430