Sök
Ferrari F430 Spider

Ferrari F430 Spider

Semesterbilen

2005-05-31

Testarna är förtjusta i den nya Ferrarin som, förutom att ha en kraftfull motor och precis körning även bjuder på snygg design och stor bekvämlighet.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 “Superb cornering capability”
Auto Motor und Sport “Man badet quasi direkt im Motor”
Teknikens Värld “Ett sug som är svårt att bli av med”

Vad tycker testarna?

Testarna menar att Ferrari F430 Spider är en massiv bil som har en helt egen personlighet. Designmässigt är den snygg och uppseendeväckande, inte minst med den synliga, rödlackerade motorn under den transparenta bakluckan. Bilen har en otroligt kraftig motor som kompletteras med en utmärkt växellåda och en exakt styrning. Bilen är ett nöje att köra, även om vinddraget kan bli en aning kraftigt ibland och då motorljudet är ansträngande att lyssna på i längden.

Autocar

“Superb cornering capability”

f430-spider-b

Autocar menar att motorljudet genast avslöjar att det är just en Ferrari man befinner sig i. Motorn är av otroligt hög klass och den kompletteras av en oerhört precis hantering. Att ta skarpa kurvor är en upplevelse eftersom styrningen är utmärkt. Understyrningen är helt eliminerad. Testaren menar samtidigt att vinddraget är lite för kraftigt och att motorljudet kan bli en aning ansträngande att lyssna på i längden. Dock kan man genom en körinställning dämpa motorljudet en aning. Bilen är oerhört snygg, såväl ut- som invändigt. Instrumentbrädan är utmärkt och man sitter mycket bra med allting bekvämt inom räckhåll menar Autocar.

Källa: Autocar, mars 2005
Auto Motor und Sport, nr 7 2005
Teknikens Värld, nr 7 2005

Auto Motor und Sport

“Man badet quasi direkt im Motor”

f430-spider-c

Auto Motor und Sport menar att 430 Spider är otroligt snygg, bland annat är frontpartiet förbättrat och den synliga, rödlackerade motorn ger bilen en minst sagt personlig prägel. Vindavvisaren fungerar utmärkt och gör körturen i nedcabbat läge till ett rent nöje. Motorn vrålar på bra och ger en fingervisning om vilken kapacitet den besitter, fortsätter testaren vidare. Föraren sitter otroligt bekvämt och man har alla instrument bekvämt inom synhåll, dock är instrumentbrädan knappast plottrig utan man har tillgång till det man behöver men inte mer. Invändigt är bilen också mycket snygg, avslutar testaren.

Teknikens Värld

“Ett sug som är svårt att bli av med”

f430-spider-d

Teknikens Värld menar att designen är till för att väcka uppmärksamhet, men även invändigt är bilen en riktig skönhet. När man startar bilen ger motorn ifrån sig ett vrål, för att övergå i ett tyst mullrande. Modellen är baserad på den täckta F430 och det är inte så mycket som skiljer bilarna åt. Spidern kommer helt klart bäst till sin rätt i nedcabbat läge, dessutom gör vindavvisarna att draget aldrig blir besvärande ens i högre hastigheter. Man har tillgång till fem olika körinställningar, från läget för riktigt halt underlag till racerläge. Växellådan gör bilen till ett rent nöje att köra, det snabbaste växelläget går på 150 ms. Bilen är inte särskilt spårkänslig.

Cirkapris: 1650000 kronor

Produktfakta: Ferrari F430 Spider är en öppen tvåsitsig sportbil. V8-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Kompressionen är 11,3 och borrning/slag 91,9/81,0 mm. Cylindervolymen är 3308 kubikcentimeter. Den maximala effekten är 490 hk (360 kW) vid 8500 r/min. Det maximala vridmomentet är 465 Nm vid 5250 r/min. Vidare har bilen en längsmonterad mittmotor samt bakhjulsdrift. Växellådan är en sexväxlad elektroniskt styrd låda som kan växlas automatiskt eller manuellt. Vändcirkel 11,0 meter. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram och bak. Fälgar och däck 225/35 ZRY 19 och 285/35 ZRY 19. Axelavståndet är 260 cm. Karossens dimensioner är 451x182x123 cm och spårvidden fram/bak är 167/172 cm. Tjänstevikten är 1540 kg och tanken rymmer 95 liter. Toppfarten är över 310 km/h, accelerationen 0-100 km/h går på 4,1 s. Bränsleförbrukning blandad körning är ca 1,83 l/mil.

Modell: Ferrari F430 Spider