Sök
Ferrari Enzo

Ferrari Enzo

Klart du ska ha en

2002-11-10

Enzo är den värsta Ferrarin hittills och får strålande lovord av samtliga testare.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Världens bästa superbil"
EVO "Ferrari´s fastest"
Top Gear "One of the most able"
Teknikens Värld "Början på en ny epok"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare anser att Enzo är en av de absolut bästa bilar som finns idag. Acceleration, bromsar, styrning och väghållning är i en klass för sig och bilen utmanar enkelt flera av de bilar som idag används i tävlingssammanhang. Bilen är ensam i sin klass men kostar därefter också.

Auto Motor & Sport

"Världens bästa superbil"

enzoaboveAuto Motor & Sport menar att när det gäller Enzo har inte tillverkaren sparat på något. Till skillnad från McLaren F1 är denna bil endast inriktad på körningen, utrymme finns för två men inget mer. Föraren står i centrum, bland annat märks det på hur enkelt det är att äntra bilen. Dörren öppnas uppåt/framåt och tar med sig en ansenlig mängd av taket. Hela inredningen är utförd i högglanspolerad kolfiber, snygg i sin detaljrikedom. Instrumenteringen är enkel och lättfattlig men sofistikerad. Bilen accelererar nästan lika snabbt som man pressar ned gasen men samtidigt är det inga problem att köra långsamt. Motorn är smidig, karossens rörelser i fart är minimala och väghållningen utmärkt. Väggreppet är enormt. Bromsarna imponerar mycket, de fungerar perfekt från första användningstillfället och mattas inte heller under några förhållanden.

Källa: Auto Motor & Sport nr 14 2002
EVO sept 2002
Top Gear sept 2002
Teknikens Värld nr 17 2002

EVO

"Ferrari´s fastest"

EVO påpekar att ratten sitter högt och är rejäl som i en riktig racerbil. Bromsarna liknar ingenting annat man sett. Dessutom hävdar tillverkaren att de har gemensam livslängd med bilen vilket är en fördel. Kalibreringen är perfekt och vägkänslan mycket bra. Efter en stunds körning är man i ferrarihimlen och bilen gör exakt vad man vill att den skall göra. Motorn är fruktansvärt bra. Testaren menar att detta är den mest spännande bil han någonsin kört.

Top Gear

"One of the most able"

Ferrari-Enzo

Top Gear menar att designen är menad att återspegla filosofin och tanken bakom den senaste racerbilsteknologin på vägen. Bilen låter monstruöst mycket. Vid första titten ser bilens interiör väldigt mörk ut, nästan klaustrofobisk, men lockar mer än den skrämmer. Bilen är oerhört snabb och har åtskilliga hästkrafter under huven och det gäller att vara ordentligt vaken när man når de högre hastigheterna. Bromsarna är nästan lika svåra att svälja som bilens acceleration. Testaren påpekar att man praktiskt taget måste vara professionell racerförare för att kunna hantera bilen korrekt.

Teknikens Värld

"Början på en ny epok"

Teknikens Värld menar att det tar tid att vänja sig vid den explosiva accelerationen, redan på halvgas kan bilen åka ifrån de flesta. Accelerationen är våldsam, bromsverkan brutal och omedelbar, från 250 km/h till tomgång på lite över 100 meter utan avmattning. I kurvor är bilen lika lättkörd som en familjebil om man tar det lätt på gasen. Styrningen är oerhört exakt och om man kör lite för snabbt märker man endast en svag understyrning. Väghållningen är utmärkt och känslan sådan att det känns som om framvagnen tycks suga sig fast i asfalten menar testaren.

Cirkapris: 7000000 kronor

Produktfakta: Ferrari Enzo är en sportbil med dimensionerna 4702x2035x1147 mm. Tjänstevikt 1,365 kg och toppfart över 350 km/h, 0-100 ca 3,6 s. Motorn är en längsmonterad V12 på 6 liter placerad framför bakaxeln. Den maximala effekten är 660 hk (485 kW) vid 7,800 r/min och det maximala vridmomentet 657 Nm vid 5500 r/min. Manuell 7-växlad växellåda. Skivbromsar av kolfiber.

Modell: Ferrari Enzo