Sök
Ferrari Challenge Stradale

Ferrari Challenge Stradale

Så nära racing det går

2003-08-06

Vill du få cred i streetracingkretsar är Challenge Stradale ett extremt säkert kort. Dess racingegenskaper är obestridliga men så är det en äkta Ferrari också.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld "Hur ska jag toppa detta?"
Car "Like dancing with the devil"
Edmunds "Amazing"

Vad tycker testarna?

Superlativen haglar över detta racingmonster. Ferrari Challenge tar andan ur testarna och det är motvilligt man lämnar tillbaka nycklarna efter testet. Bilens chassi och motor ger fantastiska vägegenskaper och ljudet skapar ytterligare välbehag. Vidare anses bromsarna vara mycket kompetenta och växellådan synnerligen effektiv. Den negativa kritiken gäller främst att bilen inte fungerar riktigt lika bra utanför racingbanan. En testare uttrycker sorg över att utrustningen är minimal och att saker som stereo inte ingår.

Teknikens värld

"Hur ska jag toppa detta?"

Ferrari-Challange-fram
Hos Teknikens värld är euforin total och testaren har svårt att samla sina tankar. Bilen imponerar från början till slut. Startknappen som sätter igång bilen, designen, racingkänslan, detaljarbetet och framförallt ljudet och greppet som ger ohämmad glädje på racingbanan. Chassit upplevs som otroligt stabilt och vagnen reagerar precist på varje befallning, hur subtil den än är. Stradale är 110 kg lättare än vanliga 360 Modena och med förändrad aerodynamik har den större marktryck. Teknikens värld menar att Ferrari Challenge hör hemma på banan men är lätt att hantera i stadstrafik. Det går utmärkt att glida runt i 50 km/h på fyrans växel. Stolarna ger god sittkomfort och fyrpunktsbältet är ett kostnadsfritt tillval. Det som imponerar mest är ändå bromsarna som är extremt effektiva

Källa: Teknikens värld, nr 13 2003
Car, juli 2003
Till Edmund's hemsida

Car

"Like dancing with the devil"

Ferrari-Challange-bak
Car menar också att racingbanan är Stradalens rätta domän. De modifikationer som gjorts på aerodynamiken betalar sig i form av mycket hög stabilitet. Styrningen är precis och greppet samt bromsarnas effektivitet ger otroliga racingegenskaper. Dock fungerar bilen inte lika bra på kurviga och ojämna landsvägar där den understyr och kämpar för att få fäste. Men på racingbanan är Ferrarin rena drogen för testaren som nästan vägrar sluta köra.

Edmunds

"Amazing"

Ferrari-Challange-interior
Edmund's konstaterar att det har hänt mycket inom sportbilssegmentet de senaste åren och Ferrari Challenge Stradale är ett utmärkt exempel på en bil som förenar komfort och extrema fartegenskaper. Minus för att golvmattor och stereo har rationaliserats bort. Ferrari har fokuserat på "come in pista" vilket innebär racingegenskaper och testaren är mycket nöjd med resultatet, speciellt på racingbanan. Även om man inte heter Rubens Barrichello och kan pressa bilen till max så kan man med lätthet uppskatta bilens förträffliga vägegenskaper i kurvor och vid acceleration. Aerodynamiken upplevs vara förstklassig vilket underlättar vid körning i mycket höga hastigheter. Extra gott omdöme får växellådan och bromsarna som är i en klass för sig.

Cirkapris: 1600000 kronor

Produktfakta: Ferrari Challenge Stradale är en tvådörrars coupé med längsmonterad V8 på 3,5 liter och 425 hk vid 8500 r/min. Det maximala vridmomentet är 373 Nm vid 4750 r/min. Stradale är en bantad och trimmad version av 360 Modena. Förändringarna berör främst aerodynamiken och vikten som bantats 110 kg. Bilen har en sexväxlad sekventiell låda där växling sker med paddlar vid ratten. Växellådan har tre olika inställningar: sport, race och LC. LC står för "launch control" och används för snabb start. Antispinnsystem ingår liksom aluminiumfälgar med dimensionen 225/35 ZR19 fram och 285/35 ZR19 bak. Toppfarten är 300 km/h, accelerationen 0-100 km/h går på 4,1 sekunder. Bilens torrvikt är 1180 kg.

Modell: Ferrari Challenge Stradale