Sök
Ferrari 612 Scaglietti

Ferrari 612 Scaglietti

För filmstjärnan

2004-04-25

En ny Ferrari rullar ut från fabriken som "världens snabbaste fyrsitsiga bil". Testarna låter sig imponeras och förföras.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport “Transportör av yppersta världsklass”
Auto Motor und Sport “Vorne lang, hinten kurz”
Car “Beauty is more than skin deep”

Vad tycker testarna?

Testarna är positiva till prestanda och komfort hos Ferrari 612. Baksätena är förvisso inte lika bekväma som i en mer renodlad familjebil av dyrare snitt, men två får gott om plats. Utseendet kommenteras mycket. Bilen anses av vissa som klumpig men en testare påpekar att Ferrari 550 inte heller höjdes till skyarna för sin formgivning vid lanseringen. En testare trivs utmärkt bakom ratten, men klagar över litet bagageutrymme.

Auto Motor & Sport

“Transportör av yppersta världsklass”

612-inneAuto Motor & Sport är förundrade över Ferrari 612:s makalösa motor och den magnifika växellådan. Inte nog med att Ferrari i testarens ögon har byggt den mest kompetenta GT-vagnen av alla, den är dessutom ruggigt snabb samtidigt som den är komfortabel och besitter en prestanda som gör den till en fröjd att framföra. Körställningen är perfekt, med en traditionell men lätt styrning. Röster har höjts om att Ferrari 612 skulle vara både klumpig och ful, men testaren håller inte riktigt med även om det vidhålls att den formmässiga dramatiken kanske inte riktigt är densamma som hos vanliga Ferrarimodeller. Dessutom blir det minus i kanten för det snålt tilltagna bagageutrymmet, att bilen slukar en hel del bensin samt att servoverkan är för stor i låga farter. Men balansgången mellan sport och lyxbil klaras galant.

Källa: Auto Motor & Sport nr 7 2004
Auto Motor und Sport nr 6 2004
Car februari 2004

Auto Motor und Sport

“Vorne lang, hinten kurz”

612-2Tyska Auto Motor und Sport beskriver Ferrari 612 som en bil med lång front och kort bakdel, avståndet mellan hjulaxlarna är bortåt tre meter. Det är den vassa motorns placering som formar bilen. Vid förarplatsen är instrumentpanelen modern med bara två runda mätare, resten i form av flytkristaller. Komforten är hög, mycket tack vare sätet som nästan formar sig efter testarens rygg och griper tag runt kroppen. Detta kanske behövs efter att förarens ögon landat på plaketten som påminner om att Ferrari har vunnit Formel 1 titeln fem år i rad.

Car

“Beauty is more than skin deep”

612-sidaCar trampar gasen i botten och fyra sekunder senare är hastigheten över 100 km/h. Prestandan är klart imponerande menar testaren. Detta är den första Ferrarin med stabiliseringsprogram och trycker man på sportläget går växlingarna snabbare och dämpningen blir mer aggressiv. Detta är den längsta Ferrarin någonsin, men så finns också mycket som ska få plats såsom baksätet vilket gör Ferrari 612 till den snabbaste fyrsitsiga bilen med imponerande 318 km/h i toppfart. Det ska dock tilläggas att baksätena är små och inte tillåter någon större rörlighet. Reaktionen på utseendet kommer förmodligen att bli blandat, men testaren påpekar att första intrycket av Ferrari 550 inte heller var det bästa.

Cirkapris: 2000000 kronor

Produktfakta: 612 Scaglietti är den nya 4-sitsiga modellen från Ferrari. Den är stor och tung och bjuder på ett annat designgrepp än Ferraris tvåsitsiga bilar. Under huven finns en V12 på 5748 kubik och 548 hk vid 7200 r/min, max vridmoment 588 Nm vid 5250 r/min. 0-100 km/h går på 4,2 s med en toppfart på 315 km/h. 6-växlad manuell eller automatisk växellåda med F1-paddlar och kraftöverföring via bakhjulen. Den första Ferrarin med fullt stabilitetsprogram (ESP). Måtten är 490x195x134 cm med tjänstevikten 1840 kg. Bränsleförbrukning cirka 17 liter per 100 km.

Modell: Ferrari 612 Scaglietti