Sök
Dodge Viper SRT-10

Dodge Viper SRT-10

Hårdfjädrat fartmonster

2003-03-17

En riktigt kraftfull bil, med ett enormt vridmoment, hög bränsleförbrukning och hård fjädring. Men den här gången utan breda stripes.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport ”Plastiklook im Cockpit”
Top Gear ”Detroit’s beefiest sportscar”
Auto Zeitung ”Retro-Erotik”

Vad tycker testarna?

Testarena uppskattar den nya designen även om en inte är fullt så förtjust i att moderna funktioner som ESP och digitala instrument saknas. Fjädringen är hård, men det är troligtvis avsiktligt menar man. En annan klagar över att överskottsvärmen leds in i bilen och gör kupén kokhet, men denna brist försvinner kanske vid en (eventuell) europalansering eftersom avgassystemet ändå måste bytas.

Auto Motor und Sport

”Plastiklook im Cockpit”

viperinneAuto motor und sport uppskattar det helikopterliknande brummandet från motorn, men tror inte att Viperns nya look går hem hos alla. Ett klart plus är att bromsarna är kraftigare än tidigare, på grund av 3 deciliter större motor och 100 hästkrafterna extra. Allt är dock inte fröjd. Man får inga nymodigheter trots priset då ESP, elektriska funktioner och digitala instrument helt saknas. Dessutom sitter man för högt, växelspaken är för lång och nålen på bränslemätaren sjunker snabbare än Nasdaqs index vid körning. Ett annat smolk i glädjebägaren för europeiska kunder är att Viper för att få säljas här måste utrustas med ett annat avgassystem som lär få upp priset ytterligare.

Källa: Auto motor und sport nr 19 2002
Top Gear oktober 2002
Auto Zeitung nr 5 2003

Top Gear

”Detroit’s beefiest sportscar”

viper1.Top Gear skriver att vad som egentligen skulle vara en genomgång av Dodge Viper för att göra den mer körvänlig till slut ledde till en helt ny design. Resultatet blev Viper SRT-10. Testaren gläds åt att Chrysler har lyssnat på ägarna till de tidigare modellerna, vilket fått till följd att man nu har fler hästkrafter, kraftigare bromsar, ökad komfort samt lägre vikt i bilen. Samtidigt har både tillverkarna och kunderna varit tydliga med vad man inte vill ha. Det finns inga digitala instrument, farthållare eller mugghållare. Hastighetsmöjligheterna är däremot stora och mullret från motorn bara väntar på att plattan ska tryckas i botten. Fjädringen är hård och mer lämpad för höga hastigheter i racerbana men viktig för att ge rätt känsla. Nackdelen är att extravärmen från avgassystemet leds in i förarhytten varför bilen även nercabbad är stekhet invändigt. Testaren skriver att man med taket uppe säkert skulle kunna laga pizza inne i bilen. Bortsett från detta får man ett riktigt litet vägmonster förutsatt att man har råd att betala.

Auto Zeitung

”Retro-Erotik”

vipersrt03_07_800.Auto Zeitung vet att Viper SRT-10 liksom Porsche Carrera GT har en tiocylindrig motor och är intresserade av en jämförelse. Vipern känns som en Harley Davidsson, hård och knackig, med en grizzlybjörn under huven. På så sätt skiljer Vipern sig från vad testaren kallar för en elit-sportbil, nämligen Carrera GT. Samtidigt är Viper exakt vad dess kundgrupp söker, en elak och snabb bil som är rolig på vägen. Tyvärr måste avgassystemet byggas om för europeiska standarder innan man får leka här i Europa. Porschen bjuder på fler hästkrafter men är samtidigt en annan bil, och resultatet av många års intensiv bilforskning. Viper spelar på retrokänslor och körglädje.

Cirkapris: 700000 kronor

Produktfakta: Dodge Viper SRT-10 är den senaste modellen i familjen med reptilliknande kaross och 8277 kubiks V10 motor som mäktar 500 hk vid 5600 varv/minut och har ett vridmoment på 712 Nm vid 4200 varv/minut. Accelerationen 0-100 km/h sker på mindre än 4 sekunder med en maxhastighet på ca 304 km/h. Vikten är 1536 kg. Det är osäkert om bilen kommer att kunna köpas i Europa och priset är därför mycket ungefärligt.

Modell: Dodge Viper SRT-10