Sök
Chrysler PT Cruiser Cab

Chrysler PT Cruiser Cab

PT Cruiser i cabrioletversion

2004-09-12

Testarna gillar utrymmet och tystnaden i denna cabriolet men klagar på säkerheten.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Lastutrymmet är bra”
Auto Motor & Sport ”Den bekväma sommarglidaren”
Edmund’s ”Wind noise was impressively low”

Vad tycker testarna?

Testarna är imponerade över att bilen är så pass rymlig och att det är så bra plats i baksätet. De är även överens om att Chrysler har gjort ett bra jobb för att få det tyst i kupén när taket är nere, även om en testare klagar på oljud från både väg och motor. Två testare tycker det är dåligt att störtbågen bara fungerar som vindavvisare och inte som säkerhet vid rundslagning. Suffletten är enkel och snabb att fälla ned, men två testare klagar på att sufflettskyddet är krångligt.

Teknikens Värld

”Lastutrymmet är bra”

cruiser-cab-bakTeknikens Värld skriver att bilen faktiskt har plats för fyra. Även bagageutrymmet är bra. Testaren saknar dock en lite starkare motor. Motorn hos grundmodellen är slö och tråkig och testaren har svårt att inte gäspa. GT-versionen erbjuder mer kraft. Grundversionen är komfortabel med känns lite seg och gungig, medan GT-versionen är styvare och spänstigare. Testaren är imponerad över att det är så tyst i kupén när taket är nedfällt. Styrningen är lite okänslig men bilen har bra riktningsstabilitet. Bra är att det bara tar 10 sekunder att fälla upp suffletten. Tyvärr är sufflettskyddet krångligt och tar lång tid att sätta på. Bilens svagaste punkt är annars krocksäkerheten och testaren irriterar sig på en av Chryslers uttalanden om att de inte testat bilens säkerhet vid en eventuell rundslagning. Störtbågen är bara ditsatt som vindavvisare och inte för att skydda. Benutrymmet är bra både fram och bak. Interiördesignen är snygg och praktiskt med testaren ställer sig lite frågande till att blanda modernt med retrobetonat.

Källa: Teknikens Värld, nr 4 2004
Auto Motor & Sport, nr 6 2004
Till Edmund's startsida

Auto Motor & Sport

”Den bekväma sommarglidaren”

cruiser-intAuto Motor & Sport tycker att bilen är ovanligt praktisk för att vara en cabriolet. Baksätet är rymligare än hos många konkurrenter och två vuxna kan åka bekvämt. Däremot är nackstöden närmast obefintliga. Pinsamt är att störtbågen bara är en vindavvisare som inte ger något skydd. Dessutom saknas ett antisladdsystem. Bilen är något understyrd, men behåller greppet bra. Kurshållningen på motorväg är perfekt och styrningen är OK. Testaren framhåller att bilen inte är någon sportbil utan mer en glidarbil. Komforten är bekväm med bra inställningsmöjligheter för framstolarna. Ljudnivån i kupén är mycket låg. Testaren är imponerad över att det går så snabbt att fälla ned suffletten, men tycker att skyddsöverdraget är bökigt och jobbigt att sätta på. Bilen är en perfekt sommarglidare till hyfsat bra pris menar AM&S.

Edmund’s

”Wind noise was impressively low”

Amerikanska Edmund’s är imponerad över utrymmet. Alla fyra sätena har bra plats för ben och huvud. Däremot kan baksätet kännas smalt för personer med breda axlar. Testaren är imponerad över att man inte hör speciellt mycket vindbrus. Desto mer låter det från vägen och vägljudet är ganska högt på vissa underlag, även motorljudet tränger igenom. Testaren märkte även att ratten fladdrade något på gropiga vägar, något som självklart inte är bra. Man har dock lyckats behålla egenskaperna i både design och körkomfort från PT Cruiser och testaren tror att det kommer att resultera i att cabriolet-versionen blir lika populär som vanliga PT Cruiser.

Cirkapris: 270000 kronor

Produktfakta: PT Cruiser Cab är cabrioletversionen av PT Cruiser. Bilen finns i tre versioner. I Sverige kommer bara GT-versionen att säljas. Maxeffekt är 220 hk vid 5100 varv/min och maximalt vridmoment är 332 Nm vid 2400 varv/min. Bilen gör 0-100 km/h på 7,6 sek och har en toppfart på 200 km/h. Växellådan är manuell och femväxlad. Sportfjädring. Bränsleförbrukningen är 1,18 l/mil vid stadskörning och 0,91 l/mil vid landsvägskörning. Bilens mått är 429x170x154 cm och tjänstevikten ca 1700 kg.

Modell: Chrysler PT Cruiser Cab