Sök
Chrysler Crossfire

Chrysler Crossfire

Kors i taket

2003-05-27

Korsa Chrysler och Mercedes och du får Chrysler Crossfire. Testarna gillar konceptet och ger Crossfire tummen upp, även om sportbilskänslan är nertonad.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Fränare att se än att köra"
Teknikens Värld "Crossfire är en snäll sportbil"
Car "American dream machine"
Edmund's "First-class looks, fine handling"

Vad tycker testarna?

Chrysler Crossfire mottas positivt av testarkåren, som dock anser att den andas mer kvalitet och design än en renodlad sportbil. Testarna anser att Chrysler har vunnit mer på Mercedes kunnande än vice versa, men totalt sett förväntas Chrysler Crossfire leda till en framgång för DaimlerChrysler.

Auto Motor & Sport

"Fränare att se än att köra"

Chrysler-Crossfire-bak

Auto Motor & Sport skriver att Crossfire inte är någon speciellt stor bil då den baseras på Mercedes SLK. Konceptbilen som presenterades på Detroitmässan var 1 meter längre och bjöd på betydligt djärvare linjer, synd att inte produktionsmodellen höll kvar vid det Batmaninspirerade utseendet. Testaren anser att bilen är mer intressant från utsidan än från insidan då interiören mer andas kvalitet än lekfullhet. Förarmiljön jämförs med att sitta instängd i en brevlåda, då karosskanterna är högt uppdragna och fönstren små. Testaren jämför bilens köregenskaper med Mercedes bilar eftersom den är fullproppad med tysk elektronik, medan styrningen är tung och komfortinriktad. Automatlåda är det självklara valet i en Crossfire då den manuella växellådan inte tillför något till körupplevelsen. Chrysler Crossfire lämpar sig mer för att glida med vid kusten än att leka med i bergspassen och testaren själv skulle hellre välja en heltysk Mercedes SLK till samma pris.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 7 2003
Teknikens Värld, nr 8 2003
Car, maj 2003
Till Edmunds' hemsida

Teknikens Värld

"Crossfire är en snäll sportbil"

Chrysler-Crossfire-sidan

Teknikens Värld sätter Chrysler Crossfire i samma fack som Audi TT och Nissan 350Z, bilar där designen är avgörande. Bilen har vågad linjeföring med retro, art deco och modern design. Den invändiga formen tilltalar också testaren, som skriver att den håller högre kvalitet än Chrysler brukar erbjuda, men bara medelmåttig i Mercedestermer. Testbilarna var tidiga produktionsexemplar där ljudnivån på bilen var låg men varierande mellan olika testexemplar. Det överlag mest irriterande ljudet kom från den vinande elmotorn som sköter bakspoilern. Crossfire erbjuder en hetare körupplevelse än Audi TT men är inte lika rapp som Porsche Boxster eller Nissan 350Z, även om dessa två inte lämpar sig så bra vid långfärdsåkning. På det hela taget anser testaren att Crossfire är en snäll sportbil med tysk teknik, förenat med amerikansk känsla för det spektakulära.

Car

"American dream machine"

Car anser att Chrysler Crossfire är en betydligt jämnare och mjukare bil än Mercedes SLK, som i en jämförelse upplevs som oinspirerad och defensiv. Redan innan man startat motorn har testaren blivit övertygad av bilens design, kvalitet och utrustning. Bilen jämförs med Porsche Boxster, Alfa GTV, Nissan 350Z och Audi TT, köregenskapsmässigt klarar den sig också mycket bra i detta sällskap. Det är kombinationen upphetsning och säkerhet som utmärker Crossfire menar Car. På minuskontot är att motorn gör sitt jobb men övertygar inte, samt att svängradien på 11,5 meter är mycket för en kupé. Överlag är testaren imponerad men Chrysler är den stora vinnaren i sammanslagningen med Mercedes då kvaliteten och den tyska elektroniken är välkomna inslag i den amerikanska designen.

Edmund's

"First-class looks, fine handling"

Chrysler-Crossfire-interior

Edmund's skriver att Crossfire är den första bilen från samarbetet mellan Mercedes och Chrysler vilket borde locka amerikaner som traditionellt köper importerade lyxbilar. Bilens förarmiljö är designad mer som en cockpit än en vanlig bil, vilket skall ge högre känsla av säkerhet. Testaren noterar även den tillbakadragna spoilern som vid högre hastigheter ska fällas ut och öka stabiliteten. Bilens specifikationer skvallrar om att bilen har belägg för sin sportbilsimage. Testaren har provat både den 6-växlade och den 5-växlade automatlådan men föredrar den manuella för känslans skull. Bilen har en kvick men behaglig acceleration, men känns inte lika snabb som Mercedes SLK. Bagageutrymmet rymmer inte många väskor men detta är inte direkt någon nyhet bland 2-sitsiga kupémodeller. Prismässigt lär Crossfire kosta mer än normala Chryslerägare brukar spendera, men med sitt speciella utseendet och utmärkta handhavande kommer den locka många tror Edmund's.

Cirkapris: 400000 kronor

Produktfakta: Chrysler Crossfire är den första bilen som kommer från Chrysler och Mercedes samarbete inom DaimlerChrysler. Bilen är en kupémodell baserad på tvåsitsiga roadstern SLK, med en V6 motor som ger maximalt 215 hK och 310 Nm. Toppfarten är cirka 240 km/h, acceleration 0-100 km/h tar cirka 7,3 sekunder. Bilen går att få med 6-stegad manuell eller 5-stegs automatväxellåda. Vändcirkeln är uppmätt till 11,5 meter. Bagagevolym 215 liter, tankvolym 60 liter och bränsleförbrukningen är ca 1,1 liter/mil. Bilens mått är 4059x1766x1305 mm och tjänstevikten ligger på 1360 kg.

Modell: Chrysler Crossfire