Sök
Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Mycket bus per krona

2002-06-25

Chevrolet Corvette är en sportbil som är ordentligt utrustad med hästkrafter. Mycket bus per krona utlovas, men den klarar sig inte riktigt i konkurrensen enligt vissa testare.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 3/5 "Håll i löständerna"
Teknikens värld "Ett mycket kompetent fordon"
Automobil "Tappat en del av sin utstrålning"

Vad tycker testarna?

Chevrolet Corvette väcker blandade känslor hos de olika testarna. Å ena sidan anses den fortfarande vara den primitiva och maskulina best som den ursprungligen var tänkt som. Men kvalitetskänslan och formgivningen får inte några bifall och de gammalmodiga pop-up strålkastarna väcker sämre känslor hos en del. En testare anser att Corvetten tappat lite för mycket av sitt primitiva ursprung i och med finesser som antisladd med mera. Men sett till priset så levererar den mycket bus per krona.

Auto Motor & Sport

"Håll i löständerna"

Auto Motor & Sport jämför Corvette med Lexus SC430 och den mest påtagliga skillnaden är att Corvetten är styv och skakig medan SC430 är sober och sofistikerad. Corvetten är utrustad med en vrålstark V8 som tyvärr kombinerats med en automatlåda där mycket av den roliga potentialen i motorn går förlorad. Men trots det så är den riktigt rolig att köra då varenda gruskorn på vägen känns. Det är lätt hänt att man sliter ut bakdäcken i förtid menar testaren. Väghållningen är orolig när Corvetten pressas genom kurvorna. Men om föraren vet vad han/hon gör så går det att pressa bilen genom kurvorna i skrämmande hastigheter. Tyvärr tenderar nästa växel att hoppa i för tidigt för fortsatt buskörning. Lite av ett antiklimax. Att interiören är plastig och försedd med corvette-silver-backdålig passform gör inte helhetsintrycket bättre. Om man är ute efter en bekväm och stilig sportbil är Lexus SC430 det naturliga valet här. För buspojkar är fortfarande Corvetten ett charmigt och maskulint alternativ.

Källa: Auto Motor & Sport, Nr 18 2001
Teknikens värld, Nr 18 2001
Automobil, Nr 8 2001

Teknikens värld

"Ett mycket kompetent fordon"

Teknikens värld ger sig ut på en långtur på tyska Autobahn och genom alperna med Corvette. Accelerationen är kraftig hela vägen förbi 250-strecket och nålen stannar inte förrän efter 280 km/h. Styrningen är något för lätt vid farter över 250 km/h men inger fortfarande förtroende. Vindbruset är tyvärr inte uthärdligt längre stunder i hastigheter över 150 km/h, inte ens med suffleten uppfälld. Växellådan gör sitt jobb väl och växlarna glider obemärkt i trots att testaren trycker gasen i botten. Inget ryckande eller slirande som stör. Vägegenskaperna är riktigt bra de också och modell 2002 lider inte av spårkänslighet som fjolårets Corvette. Utseendemässigt imponerar inte pop-up lamporna av 80-talsmodell och den plastiga interiören. Men bilen imponerar som helhet både på Autobahn och i alperna, där det går att åka 200 mil på en dag utan att ryggen blir förstörd.

Automobil

"Tappat en del av sin utstrålning"

corvette-convertible-svart

Automobil jämför Aston Martin Vantage 600, TVR Cerbera 4,5, Chrysler Viper GTS och Chevrolet Corvette, med 600, 420, 373 respektive 344 hästkrafter. Aston Martin och TVR lyckas komma närmare fyra än fem sekunder för t 0-100 km/h medan de två sistnämda släntrar efter med ett par sekunder under 0-160 km/h. När det gäller körkänsla så är Corvetten mindre precis i sitt beteende än övriga, men kräver mindre skicklighet att få sladd med genom kurvor. När det gäller väggrepp blir Vipern den otvetydiga mästaren som formligen suger sig fast vid vägen, men den är samtidigt värst när det gäller att abrupt släppa väggreppet igen med svår chock till följd för ovana. Corvetten fått lämna över den amerikanska GT-statyn till Vipern som är mer kompromisslös och ohämmad. Corvetten har i detta sammanhang blivit utrustad med tekniska nymodigheter som förtar känslan av rå, brutal och kompromisslös kraft. Chevrolet Corvette ger bra valuta för pengarna och är rolig att köra. Den förlorar dock stort bland dessa deltagare om inte hänsyn tas till den ekonomiska biten.

Cirkapris: 590000 kronor

Produktfakta: Chevrolet Corvette är en tvåsitsig cabriolet med längsmonterad V8 på 5,7 liter och 344 hk vid 5400 rpm och det maximala vridmomentet 495 Nm vid 4200 rpm. Motorn är frontmonterad och kraften fördelas över bakhjulen via fyrväxlade automatlåda, alternativt sexväxlad manuell. Fjädringen är av typen bladfjäder i kompositmaterial. Dubbla bärarmar fram och bak plus fem länkarmar bak. Ventilerade bromsskivor fram och bak med ABS. Fram sitter 245/45 ZR17 och bak 275/40 ZR18. Accelerationen 0-100 km/h anges till 5,1 sekunder och toppfarten till 274 km/h. Bensintanken rymmer 71 liter och bränsleförbrukningen anges till 1,21 liter per mil vid blandad körning. En Head Up Display (HUD) är monterad vilken projicerar hastighet, varvtal och växel på framrutan. Antisladdsystem är standard. Måtten är 187x121x456 cm, tjänstevikt 1560 kg.

Modell: Chevrolet Corvette