Sök
Cadillac XLR

Cadillac XLR

En sportig Cadillac?

2004-05-04

Cadillac visar framfötterna med sin sportigaste modell hittills, cabriolet och allt. Kanske rentav en utmanare till Mercedes SL?
Testkälla Kommentar
Edmund’s ”A desirable high-end roadster”
Car ”XLR feels locked down and steady”
Auto Motor & Sport- ”Sport står i fokus”

Vad tycker testarna?

En testare klagar lite över fjädringen och tycker att motorn kunde ha varit aningen vassare. En annan testare vill ha däck med lägre profil. Det råder lite delade meningar om inredningens kvalitetskänsla, men på det stora taget finns inte mycket att klaga på.

Edmund’s

”A desirable high-end roadster”

Amerikanska Edmund’s Cadillac-XLR-insideskriver att Cadillac med XLR definitivt kommer att knyta en yngre generation till sitt varumärke. Både prestanda och lyx tilltalar, men priset kan skrämma bort många. Potentiella köpare till Mercedes SL500 är enligt testaren förmodligen en intressant målgrupp. XLR och SL500 är i stort sett identiska på pappret, men XLR är billigare. Inredningen är av hög kvalitet, även om ett par plastdetaljer kan hittas, men i testarens ögon är det oundvikligt såvida man inte sitter i en Lexus. Den LCD-skärm där navigering och radiobyten sköts kan leda till lite ergonomiskt trixande i början innan man är van, i övrigt finns inte mycket att klaga på.

Källa: Till Edmunds hemsida
Car September 2003
Auto Motor & Sport nr 8 2004

Car

”XLR feels locked down and steady”

Cadillac-XLR-back

Brittiska Car sitter bekvämt i Cadillac XLR. Inredningen är estetiskt tilltalande, men utstrålar kanske inte riktigt den kvalitetskänsla man gärna vill se i en Cadillac. Den smidiga fjädringen kommer från Corvette och resultatet är precisa reaktioner mot underlaget, utan att färden känns stel. Styrningen är följsam, kanske något mjuk i mittenläget med risk att vara lite opersonlig. Rattmotståndet sköts av ett magnetsystem och det är aldrig någon tvekan om att det går att styra bilen dit man vill. Testarens största kritik är däcken. De är valda för komfort och därför har sportigheten fått stryka på foten. Det ska bli intressant att se hur XLR står sig mot Mercedes SL menar Car slutligen.

Auto Motor & Sport-

”Sport står i fokus”

Cadillac-XLR-top

Svenska Auto Motor & Sport skriver att Cadillac XLR är ett fräscht inslag i roadstergänget med kanske klassens grymmaste look. Hårdkörning är inga problem alls eftersom sport står i fokus. Visst inbjuder bilen lika väl till kurvsmisk som en tur längst strandpromenaden och fort går det. Viktfördelningen är jämn. Motorn är dock aningen för civiliserad för entusiasten och ett degigt motstånd i det manuella läget förtar en stor del av körkänslan. Fjädringen är sisådär. Den digra utrustningen är standard rakt över vilket helt klart är ett plus. Väghållningen är kalas. En roadster att synas i, menar testaren.

Cirkapris: 950000 kronor

Produktfakta: Cadillac XLR är en tvåsitsig cabriolet med paneler i aluminium eller eukalyptus. Utrustning som navigator, avståndsanpassande farthållare, head up-display, läder och klimatanläggning är standard. Kunden väljer själv färg på inredning och lack. Under huven finns en Northstar V8 på 4565 kubikcentimeter som ger 326 hk vid 6400 r/min. Det maximala vridmomentet på 420 Nm infinner sig vid 4400 r/min. Accelerationen 0-100 km/h är uppmätt till 5,9 s med en angiven toppfart på 250 km/h. Bränsleförbrukningen är 13,2 l/100 km. Magnetic Ride Control, StabiliTrak och Magnasteer. Karossmåtten är 4513x1836x1279 mm och bagagevolymen 328 (125) liter.

Modell: Cadillac XLR