Sök
Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Toppfart 400 km/h

2005-12-08

Bugatti Veyron har med sina svindlande 1001 hk och 1250 Nm resurser för att passera 400 km/h vilket gör den till världens snabbaste serieproducerade bil.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport - "Stadig som en klippa"
Autocar - "Possibly, the best car ever"
Bilmagasinet - "Verdens hurtigste gadebil"

Vad tycker testarna?

Testarna är ense om att Bugatti Veyron är en smått otrolig bil, vars like knappast skådats. Den kommer upp i svindlande hastigheter och är med bred marginal världens snabbaste bil. Körupplevelsen får vidare mycket beröm, liksom det faktum att den i stort sett är tekniskt fulländad. Det som överraskar och imponerar mest på testarna är att den är lika stabil och lättkörd i höga hastigheter som i låga, vilket gör den unik i jämförelse med andra superbilar men frågan är om det enbart är positivt.

Auto Motor & Sport

"Stadig som en klippa"

Auto Motor & Sport är överraskade över hur lättkörd Bugatti Veyron är, trots att den gör över 400 km/h. Trots sina fartresurser är det en komfortabel bil. Auto Motor & Sport imponeras över det faktum att bilen höjer toppfartsribban för superbilar ordentligt. Bilen har oöverträffade resurser och ger en unik körupplevelse. Auto Motor & Sport har väldigt lite negativt att säga om "den ultimata superbilen" men ett problem är att den i toppfart drar 1 liter per km. Vidare måste man slå av klimatorn för att nå toppfarten på 402 km/tim.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 18 2005

Autocar

"Possibly, the best car ever"

Brittiska Autocar tycker att Bugatti Veyron är en sensationell bil som ger en körupplevelse vars like saknas. Tekniskt sett är det ingen tvekan om att Veyron är den mest imponerande bilen av alla. Det finns ingen som är lika avancerad och snabb. Unikt är även att den är komfortabel som en GT-vagn vilket inte hör till vanligheten bland riktigt snabba bilar. Designen och finishen är av högsta klass, även om instrumenten är något små och utsirade. Bilkupén är utan tvekan den mest exklusiva i världen. Autocar kan vidare inte låta bli att imponeras över hur perfekt avvägd styrningen är, hur lätt den accelererar, hur snabb och behändig växellådan är och hur lugn och stabil färden är, även på krokiga vägar. Trots detta tycker Autocar inte att Bugatti Veyron emotionellt griper tag såsom den borde. Världens mest imponerande bil, men inte nödvändigtvis den mest minnesvärda sammanfattar testaren.

Källa: Autocar (UK), 18 oktober 2005

Bilmagasinet

"Verdens hurtigste gadebil"

Danska Bilmagasinet fascineras över hur Bugatti Veyron lyckas komma upp i en toppfart om 400 km/tim, vilket gör den till världens snabbaste. Det som vidare är unikt med Veyron är att den är mycket körbar, den är visserligen vild men samtidigt lugn och stabil. Fartresurserna imponerar mest, men Bugatti Veyron är ingen racerbil utan mer en Gran Turismo i gammaldags förpackning. Accelerationen är fantasisk men Bilmagasinet tycker att bromsarna är än mer aktningsvärda. Trots att testaren helt klart är imponerade av Bugatti Veyron konstaterar man att det inte är en sportbil i vanlig bemärkelse. Den är lika stabil vid 40 som vid 400 km/tim.

Källa: Bilmagasinet (DK), oktober 2005

Cirkapris: Ej fastställt kronor

Produktfakta: Många år har gått sedan Bugatti Veyron för första gången visades som konceptbil 1999, men efter att projektet försenats gång på gång är bilen nu redo för serieproduktion. Veyron är världens snabbaste bil med en 16-cylindrig 8-liters bensinmotor och fyra turboaggregat. Den har en maxeffekt på 1001 hk (736 kW) vid 6000 r/min, maximalt vridmoment 1250 Nm vid 2500 r/min. Bugatti Veyron är fyrhjulsdriven och har en 7-växlad DSG-låda. Den accelererar 0-100 km/tim på 2,5 sekunder, 0-200 km på 7,3 sekunder och 0-300 km på 16,8 sekunder. Bilens toppfart ligger på 402 m/h. Karossen vilar på spiralbäddar av titan och bilen har en tomvikt på 1950 kg. Måtten är (LxBxH) 446x200x120 cm. Veyron har en bränsletank på 100 liter.