Sök
BMW Z8

BMW Z8

Inget för blyga förare

2002-04-16

Bondbilen Z8 har samma motor som BMW M5 vilket ger både prestanda och prestige så det räcker. Designen är både toppmodern och retro på samma gång, vilket tilltalar testarna.
Testkälla Kommentar
Motor "Maffig sportbilscabriolet"
Auto Motor & Sport "Våldsamma prestanda"
Auto Zeitung "Puristisches Cockpit"

Vad tycker testarna?

Det är naturligtvis svårt att vara gnällig mot en bil som kostar 1,2 miljoner att köpa. Utrustnings­mässigt finns allt, och det är svårt att hitta en bil med mer rå utstrålning. Däremot är den inte lika utpräglat sportig som t.ex. Porsche 911. Formmässigt framkallar den mycket retrokänslor vilket säkert är meningen med designen. Men här finns också mycket kraft och ett motorljud som skapar beroende. Det enda någon testare klagar på är att det borde finnas automatlåda som tillval.

Motor

"Maffig sportbilscabriolet"

Nercabbningen går smidigtTidningen Motor jämför Z8 med Maserati GT3200 och Porsche 911 Turbo, varav den senare är ungefär lika dyr som BMW:n, medan Maseratin kostar ett par hundra tusen mindre att köpa. BMW Z8 är ”maffig” och väldesignad på gränsen till överdesignad. Och visst drar den till sig blickar där testaren stannar eller kör förbi. Att cabba ner går snabb och smidigt med elektronikens hjälp. Men snålt att bara sätta i en plastbakruta tycker Motor. I övrigt är Z8 extremt välutrustad och man saknar inget vare sig i kupén eller säkerhetsmässigt. Bilen är också stadig och lättkörd på vägen, men inte lika följsam på bana som de övriga två testbilarna. Nej, det ska helst gå rakt fram för att Z8 ska komma till sin rätt, men den klarar också dåliga vägar på ett bra sätt. Den är så lättkörd att Motor tycker den skulle göra sig bra som körskolebil, med sin exakta växellåda. Inga sifferbetyg utdelas av Motor.

Källa:

Motor nr 11 2000
Auto Motor & Sport nr 9 2000
Auto Zeitung nr 1 2002

Auto Motor & Sport

"Våldsamma prestanda"

Auto Motor & Sport ställer BMW Z8 mot den billigare, men sämre utrustade Porsche 911 Carrera 4. Porschen är den sportigare av de två men har ett effekthandikapp på 100 hk vilket gör att den inte kan tävla rent prestandamässigt. Kraft och avgasljud är enastående hos Z8 och påminner om ljudet från en Nascar-bil. Testaren är också lyrisk över ”de underbara retroformerna” i BMW:n med undantag för mittmonterad hastighetsmätare och varvräknare. Bilen har mer karaktär av Gran Turismo än ren sportbil, men hos Porsche Carrera är det tvärt om. Där Carreran är lätt överstyrd blir Z8:an snarare tungt understyrd. BMW har enklare bromsar än Porschen men klarar ändå att stanna med kort varsel. Betyget blir 4 av 5 för båda.

Auto Zeitung

"Puristisches Cockpit"

Retroformerna framkallar nostalgiAuto Zeitung jämför tre tyska supersportvagnar i form av Z8 mot Mercedes SL55 AMG och Porsche 911 Turbo. Bilarna extremkörs på Hockenheimbanan och Z8 ”kan mer än att ligga och sola på västkusten”. Den hör mer hemma i en actionfilm (som James Bond) än en kärleksfilm. Formerna påminner om gamla Jaguar E-type, med sin långa motorhuv och korta överhäng bak, och motorljudet samt den omedelbara bromsverkan är det heller inget fel på. Prestanda och förbrukning är ungefär desamma för alla bilarna, med ett marginellt övertag för Porschen. Prismässigt ligger de också i samma kategori, d.v.s. en bit över en miljon kronor i inköp. Inte heller här koras någon solklar vinnare men BMW:n utstrålar framförallt nostalgi och snygghet. 

Cirkapris: 1200000 kronor

Produktfakta: BMW Z8 är en tvåsitsig cabriolet med V8-motor på 400 hk och 500 Nm (samma som BMW M5). Det mesta är standard såsom 18-tumshjul, läderklädsel, klimatanläggning och navigation. Z8 har en sexväxlad manuell låda (automatlåda finns inte) och startknapp. Bränsleåtgången är ca 1,5 liter per mil, 0-100 går på ca 4,7 sekunder och maxfarten är begränsad till 250 km/h. Måtten är 4440x1830x1310 mm och tjänstevikten 1,660 kg.

Modell: BMW Z8