Sök
BMW Z4M

BMW Z4M

Spännande och underhållande

2006-03-20

En kraftfull roadster med sexcylindrig motor på 343 hk och toppfart på 250 km/h. Överlag är testarna nöjda med den spännande och underhållande bilen, som kan vara lite svårmanövrerad.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 “A seriously good-fun roadster”
Teknikens Värld - “En härlig vagn”
Edmund’s - “Steering feel is about perfect”

Vad tycker testarna?

Testarna är överlag mycket nöjda med nya BMW Z4M. Ingen ifrågasätter kapaciteten och den upplevs som kraftfull och kompetent på vägen såväl som på racerbanan, trots att den inte är någon racerbil. Två av testarna anser att styrningen och vägegenskaperna är bra, medan den tredje upplever bilen som okänslig och oprecis. Även vad det gäller motorljudet och växellådan förekommer oenighet. Alla är dock överens om att Z4M erbjuder både spänning och körglädje. Åtminstone om man kommer underfund med hur bilen ska köras. Också det urkopplingsbara antisladdsystemet uppskattas, liksom bromsarna. Det trånga förarsätet och de smala stolarna får däremot kritik.

Autocar

“A seriously good-fun roadster”

BMW Z4M sidanAutocar menar att BMW Z4M inte är den smidigaste av bilar, men att den presterar alldeles utmärkt för att roa den passionerade föraren. Den beskrivs som en oslipad diamant; bångstyrig men ändå fängslande och underhållande. Åtminstone om man kommer underfund med hur den ska köras, att detta inte är det lättaste var någonting testaren fick erfara. I princip måste bilen nämligen köras aggressivt för att prestera maximalt och på vägen påminner den närmast om en förfinad variant av äldre tiders sportbilar. Beträffande känslighet och precision brister det dock en aning. Den kraftfulla motorn gillas, liksom ljudet den ger ifrån sig vid högra varvtal. Till det yttre liknas bilen vid en elakare version av Z4, medan interiören kritiseras för att vara omodern. Bilen är väldigt trång och bagageutrymmet litet. Slutomdömet är ändå positivt då bilen anses rolig och spännande.

Källa: Autocar (GB), feb 2006

Teknikens Värld

“En härlig vagn”

BMW Z4M bakTeknikens Värld är mycket imponerade av BMW Z4M. Den kraftfulla och användarvänliga motorn uppskattas, och motorljudet beskrivs som "en ren njutning". Bilen är ingen racerbil, men likväl klarar den sig mycket bra på regelrätta racerbanor då såväl toppfarten som accelerationstiden håller högsta klass. Även på lite mindre, krokigare vägar presterar bilen bra. Man behöver inte växla så ofta, vilket är tur med tanke på att växellådan är lite trög. Dessutom känns kopplingspedalen lite väl lång. Bromsarna är mycket bra, även om de får problem efter en längre stunds tuff körning. Antisladdsystemet är urkopplingsbart och såväl vägegenskaperna som styrningen anses bra. Plus också för bilens kaxiga yttre. Vad det gäller interiören får den svarta läderklädseln beröm, medan stolarna anses i smalaste laget.

Källa: Teknikens Värld (SE), nr 5 2006

Edmund’s

“Steering feel is about perfect”

BMW Z4M interiörEdmund's börjar med att konstatera att BMW Z4M är svår att ta sig in i. Väl inne känns bilen trång. Däremot är sikten bra, trots att man sitter lågt. Inuti påminner den till stora delar om vanliga Z4. Bilen känns starkare än vad specifikationerna anger, men motorljudet faller inte testaren i smaken. Däremot beskrivs den nya sexstegade manuella växellådan som perfekt. BMW:s växellådor kan vara en aning finkänsliga, men den här är som gjord för lite offensivare körning. BMW Z4M erbjuder god körkvalitet; den uppträder stramt och precist, och såväl styrningen som bromsarna är i stort sett perfekta. Plus också för att antisladdsystemet inte förstör körglädjen i samma utsträckning som i många andra bilar. Dessutom kan det stängas av. I jämförelse med andra bilar i samma klass utses BMW Z4M till "the new king of performance per dollar" av Edmund's.

Källa: Till Edmund's

Cirkapris: 576000 kronor

Produktfakta: BMW Z4M är en roadster med en sexcylindrig bensinmotor som rymmer 343 hk vid 7900 varv/min. Vridmomentet är 365 Nm vid 4900 varv/min. Bilen har en topphastighet på 250 km/h och accelererar från 0-100 km/h på 5,0 sekunder. Vid blandad körning är bränsleförbrukningen 1,21 liter/mil. Yttermåtten är 409x178x130 cm och tjänstevikten är 1485 kg. Bagaget har plats för 200-220 liter, tanken rymmer 55 liter. Vändcirkeln är 9,8 meter. Däckdimensionen lyder 225/45-255/40 R18. Fälgarna har dimensionen 8Jx18-9Jx18. Dynamisk stabilitetskontroll är standard, medan navigator får köpas till.