Sök
BMW Z4

BMW Z4

Bättre än väntat

2003-01-28

En sportig roadster med årets mest omdiskuterade karossdesign som de flesta testare verkar tycka om. Z4 bjuder oavsett på mycket körglädje i ett uppseendeväckande skal.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Formstark"
Teknikens Värld "Bra mycket bättre bil än Z3"
Auto Zeitung "Ein richtiger Sportwagen"
Auto Motor und Sport "Vier Gewinnt"
Vi Bilägare "En udda skönhet"

Vad tycker testarna?

Testarna är genomgående förtjusta i Z4 som anses bjuda på en hel del körglädje. Den omdiskuterade designen råder delade meningar om men de flesta menar att bilen blir riktigt snygg efter en invänjningsperiod. Designen i kupén är en riktig fullträff, avskalat, snyggt och kvalitativt är ord som används. Prestandamässigt får Z4 goda omdömen av alla testare, motor och växellåda anses harmoniera bra. Väghållning finns i mängder och det är svårt att inte ha kul när man kör bilen.

Auto Motor & Sport

"Formstark"

bmw-z4-inside

Auto Motor & Sport menar att Z4 är mycket snyggare i verkligheten än på bild. Linjerna som verkar plottriga på ett litet foto liksom flyter ihop när man ser bilen i full skala. Designen kan knappast anses vara slätstruken. Även inne i bilen anser testaren att designen är lyckad och BMW har fått till en av marknadens läckraste inredningar. Vad gäller tekniken är testaren mer än nöjd med den långa utrustningslistan med diverse antisladdsystem och andra finesser. Även motorn gillas av testaren som menar att den knappast behöver förbättras. Körglädje saknas inte det heller och testaren menar att det finns grepp i massor och växellådan känns underbar. Sammantaget en riktigt fin, sportig roadster helt enkelt.

Källa: Auto Motor & Sport, Nr 20 2002
Teknikens Värld, Nr 22 2002
Auto Zeitung, Nr 22 2002
Auto Motor und Sport, Nr 22 2002
Vi Bilägare, Nr 16 2002

Teknikens Värld

"Bra mycket bättre bil än Z3"

Teknikens Värld anser att hur förvirrande bilen än kan verka vid första ögonkastet med alla kurvade ytor så vänjer man sig snart och när den rullar ser den genast bättre ut. Komforten får bra omdöme, gott om benutrymme och inställningsmöjligheter. Stolarna är riktigt sköna att sitta i men skålningen räcker inte riktigt till i kurvigare partier och man måste hålla fast sig för att inte glida ur. Även denne testare menar att Z4 bjuder på mycket körglädje och växellådan anses nästintill perfekt. De olika D-finesserna (DSC, DTC och DDC) ger goda möjligheter att ändra bilens karaktär till det roligare. Z4 är betydligt stabilare i höga farter än Z3 men däremot kommer bilen aldrig upp i extrema hastigheter men det lär räcka mer än väl för de flesta, särskilt som man når hastigheterna relativt snabbt i den lilla bilen.

Auto Zeitung

"Ein richtiger Sportwagen"

Auto Zeitung har väldigt kul i Z4, som enligt testaren är oerhört skoj att köra. Den låga, vägnära sittplatsen, bra acceleration, skönt motorljud och precis styrning ser till att göra bilentusiasten nöjd. De elektroniska systemen fungerar utmärkt, säkerheten höjs avsevärt samtidigt som det finns inställningar som tillåter en del powerslides och annat skoj. I övrigt så kommenterar testaren att bilen ger ett bra intryck rent kvalitetsmässigt då kaross, suflett och allt annat på bilen känns välgjort och stabilt. En riktig sportbil som har mycket att erbjuda.

Auto Motor und Sport

"Vier Gewinnt"

bmw-z4-back

Auto Motor und Sport menar att designen i kupén är ovanligt lyckad, föraren sitter bra och når alla instrument utan problem, instrumentbrädan är lättöverskådlig och allt genomsyras av en högkvalitativ, genomarbetad känsla. Testaren får ut en massa körglädje ur bilen som upplevs härligt lättkontrollerad. Testaren menar att det är en så äkta känsla i körningen att även inbitna roadsterfans måste få glädjetårar i ögonen. De elektroniska systemen får bra omdöme eftersom man i stort sett aldrig märker att de finns där, men om något skulle gå snett hjälper de kvickt till att reda upp situationen. Motor, växellåda, allt får omdömet förstklassigt. De enda nackdelarna man hittar är den ganska snålt tilltagna tanken och att det inte är någon coupévariant på gång.

Vi Bilägare

"En udda skönhet"

Vi Bilägare har mycket att säga om Z4:ans design. Testaren menar att den är riktigt snygg sedd från alla håll utom framifrån, där testaren drar paralleller till en valross med grisögon. Men när man väl kommit över första chocken menar testaren att det är en riktigt fräsch bil trots allt, bara annorlunda. En detalj som testaren uppskattar är viktminskningen, bilen väger 25 kg mindre än Z3 och viktminskningen hjälper till att höja prestandan. Körkänslan är det inget fel på, bilen annonserar i god tid när den är på väg att tappa greppet och högfartstabiliteten är god. Utan det vindskydd som går att spänna upp mellan störtbågarna menar testaren att det blir lite väl dragigt i kupén, men tygtaket fungerar smidigt. Sammanfattningsvis en fräck och fräsch bil.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: BMW Z4 är uppföljaren till gamla Z3, bara några centimeter längre men en bra bit rymligare. Motorn är en rak 6:a med två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder (2,5i eller 3,0i). Maxeffekten i 3,0i är 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min. Maximalt vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min. Toppfarten är 250 km/h och 0-100 görs på 5,9 sekunder. Motorn är placerad fram och kraften överförs till bakhjulen via en sexväxlad låda, SMG finns som tillval. Elektroniska antispinn- och antisladdsystem är standard och kallas DTC respektive DSC. DDC kallas systemet som ändrar styrningens karaktär mellan "snäll" och "sportig (tillval). Däcken är av typ 225/45 R17 och halvt punkteringsfria vilket innebär att man kan ta sig ca 15 mil i 80 km/h med punka. Bränsleförbrukningen anges till 0,66 landsväg, 1,35 stadskörning och 0,91 liter blandad körning. Tanken rymmer 55 liter. Bilen är en tvåsitsig cabriolet, 409 cm lång, 178 cm bred och 130 cm hög. Tjänstevikten ligger runt 1365 kg. Priset avser 3,0i.

Modell: BMW Z4