Sök
BMW M6

BMW M6

Ännu värre än M5

2005-06-01

En vrålstark motor parad med en förhållandevis lätt bil ger grym acceleration och en ultimat körupplevelse.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport “Kompakter und leichter”
Auto Motor & Sport “Lätt bil att trivas i”
Autocar “Steering is good”
Teknikens Värld “En fantastisk motor”

Vad tycker testarna?

Samtliga uppskattar BMW M6 för dess kraftfulla motor som man menar skapar en hel del körglädje. Accelerationen är föredömligt kraftfull och väghållningen i det närmaste exemplarisk. En testare är inte riktigt nöjd med styrningen då den kunde haft mer pondus och varit skarpare vilket även gäller växellådan. Testarna anser att bilen är riktigt snygg men att utrymmet i baksätet är i snålaste laget om vuxna skall sitta där. Fjädringen upplevs ibland vara i hårdaste laget, men överhuvudtaget är körupplevelsen mycket bra.

Auto Motor und Sport

“Kompakter und leichter”

bmw-m6

Auto Motor und Sport påpekar att bilen har åtskilliga prgrammeringsmöjligheter (bl a ESP, dämpning och motorstyrning). Bilen accelererar snabbt och känns pigg och vaken. Överhuvudtaget har bilen ett hett temperament och har utseendet för sig. Invändigt påminner designen nästan om en formel 1-bil, med tanke på placering av växelspak och instrument. Bilen ligger säkert på vägen även i skarpa kurvor, fortsätter testaren. Modellen är kompaktare och lättare än M5 samtidigt som den har en skarpare personlighet.

Källa: Auto Motor und Sport, nr 9 2005
Auto Motor & Sport, nr 9 2005
Autocar, apr 2005
Teknikens Värld, nr 10 2005

Auto Motor & Sport

“Lätt bil att trivas i”

bmw-m6-2005-motor

Auto Motor & Sport menar att växlingstiden är imponerande kort, och accelerationen är ett rent nöje. Bilen har ett imponerande grepp om vägbanan och styrningen är exakt. BMW har gjort ett utmärkt försök att spara vikt och man har därför dragit ner på utrymmet i baksätet samtidigt som man använder 19-tumsfälgar och kolfibertak. Testaren menar att det enda man kan ha negativa åsikter om är fjädringskomforten, eftersom man allt för enkelt känner av ojämnheter i vägbanan. Dock är bilen ett nöje att köra med sin kraftfulla och kompetenta motor. Ljudet har pondus och bidrar till en mycket bra körupplevelse.

Autocar

“Steering is good”

bmw-m6-2005-inside

Autocar testar och jämför BMW M6 med Porsche Carrera S och utnämner Porsche till knapp testsegrare. Testaren anser att M6 visserligen är den snabbare bilen, men den kommer till korta med avseende på bland annat styrningen som är en aning för lätt och inte lika precis som testaren hade önskat. Bilen har relativt gott om plats i såväl baksäte som bagageutrymme, men man bör inte vara fler än två vuxna personer bak. Testaren anser att bilen i viss mån saknar personlighet eftersom den inte har någon pondus vad gäller vare sig styrning eller växling.

Teknikens Värld

“En fantastisk motor”

bmw-m6-2005-back-bridge

Teknikens Värld påpekar att M6 i stort är baserad på M5 när det gäller bland annat motor, växellåda och teknik. Det som skiljer bilarna åt är axelavståndet som har kortats ned, dörrarna som har blivit färre, den ändrade karossformen och inte minst vikten. Accelerationen är något i hästväg tack vare den kraftfulla och utmärkta motorn. Kurvorna tas utan problem och väghållningen är utmärkt. Ett minus är att tillverkaren har snålat med utrymmet i baksätet och det är snarast en önskedröm att fullvuxna förare skall kunna sitta upprätta i baksätet.

Cirkapris: 1016000 kronor

Produktfakta: BMW M6 är utrustad med en 10-cylindrig längsmonterad V-motor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Kompressionen är 12,0 och borrning/slag 92,0/75,2 mm. Cylindervolymen är 4 999cm3. Den maximala effekten är 507 hk (375 kW) vid 7750 r/min, det maximala vridmomentet 520 Nm vid 6100 r/min. Bilen är bakhjulsdriven och utrustad med en 7-växlad sekventiell SMG-växellåda. Växlingssekvensen är justerbar. Vändcirkelns diameter är 12,5 meter. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram och bak. Fälgarna mäter 8,5/9,5 tum, däck 255/40 respektive 285/35 ZR 19. Axelavståndet är 278 cm och spårvidden fram/bak 158/158 cm. Bilens yttre dimensioner är 487x186x137 cm. Tjänstevikten är 1800 kg, maxlasten 415 kg. Tanken rymmer 70 liter. Toppfarten är 250 km/h och accelerationen 0-100 kg går på ca 4,6 s. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 1,48 l/mil.

Modell: BMW M6