Sök
BMW M5

BMW M5

Om du har en egen Autobahn

2002-04-23

M5 är stilbildaren och regerande världsmästaren inom segmentet supertrimmade direktörsbilar för Autobanh-bruk. Den utmanas numera av både Jaguar och Audi men håller ställningarna bra.
Testkälla Kommentar
Top Gear "Still a mean piece"
Automobil "Klumpig på banan"
EVO "All feels fine in the M5"
Aftonbladet/Ams "Magnifik som sportbil"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare har jämfört M5 mot likartade konkurrenter. Åsikterna är lite delade beroende på jämförelseobjekt och personlig inställning, men överlag får M5 mycket goda omdömen. Dess prestanda är utmärkta och utstrålningen är om möjligt ännu mer lockande för den som kan betala priset samt driftskostnaderna, drygt 11,000 kr i månaden enligt en testares kalkyler.

Top Gear

"Still a mean piece"

Orubblig vägsäkerhetTop Gear testar M5 mot nya Jaguar S-type R, båda med V8 på 400 hk (Jaguar med turbo, BMW utan). Prestanda är ungefär lika bra med en viss fördel för M5 och det är tydligt att Ford siktat in sig på just BMW med denna Jagga. BMW M5 är lite dyrare, lite mer svårkörd och har en spetsigare effektkurva. Men den vill aldrig sluta accelerera från 50 km/h och uppåt. Med en orubblig vägsäkerhet tycker Top Gear att det nästan är värt att investera i sin egen Autobahn för att uppleva bilens potential. Den elektroniska stabiliseringsautomatiken fungerar väldigt bra men kan som alltid på BMW stängas av, ifall du känner för att bränna lite gummi. Bromsarna är utmärkta och den halvt dolda knappen för Sport-läget ökar gasresponsen och styrkänslan ännu ett snäpp. Ingen vinnare koras, då de båda bilarna har lite olika karaktär och inriktning.

Källa:

Top Gear april 2002
Automobil nr 6 2002
EVO april 2002
Till Aftonbladets hemsida

Automobil

"Klumpig på banan"

Klumpig på bananAutomobil testar ett stort antal sportbilar på bana, däribland BMW M5 som testaren inte är så imponerad av, kanske därför att man hade stora förväntningar som inte riktigt infriades. Den uppförde sig klumpigt och oskönt på banan även om varvtiderna tillhör de bättre i testet. Här vinner Maserati 3200 GT klart i duellen mot BMW, sett till körkänsla men inte sett till varvtiderna. Förutom dessa två testades bilar som Lamborghini Diablo, Honda S2000, Audi S3, Alfa Romeo GTV. Lamborghini koras till bästa bil, Nissan Skyline GTR (säljs ej i Sverige) och Maserati 3200 får också goda omnämnanden liksom Audi A3 och Honda S2000.

EVO

"All feels fine in the M5"

Brittiska EVO jämför också M5 mot Jaguar S-type R och konstaterar att inredningen i M5 andas hög kvalitet men börjar kännas lite ålderstigen mot den splitter nya Jaguaren. Fjädring och bromsar känns också lite svampigare i BMW:n men när det gäller motorn är testaren fortfarande imponerad. Chassit klarar inte riktigt att hantera de 400 hästarna och DSC-lampan tänds ideligen i BMW:n. Kopplas stabilitetssystemet ur är M5 en klassisk busbil som kräver ständig passning med gas och styrning. Annars tycker testaren att M5 inte riktigt hänger med S-type R när det börjar gå undan och svänga lite på vägen. Båda bilarna är bra och får maxbetyg, men BMW:n känns daterad och Jaguaren saknar en manuell växellåda för sportigare körning.

Aftonbladet/Ams

"Magnifik som sportbil"

BMW M5 sidanAftonbladet/Auto motor & sport ställer M5 mot Audi S6, en trimmad A6 med V8 på 340 hk och fyrhjulsdrift. Audin är ca 100 kg tyngre och mycket mer framtung eller understyrd än M5. På banan är därför BMW:n överlägsen, inte bara tack vare 60 hk mer under huven. Växellådan är ”en njutning att hantera” ihop med den hårt trimmade V8-motorn. M5 är med sina dubbla sidorutor också mer ljuddämpad än S6. Men den känns ”kastrerad” med DSC inkopplat och båda bilarna är obekväma som normalbilar, med extrema lågprofildäck och hård chassisättning. Bortsett från det är det inget fel på komforten i någon av bilarna, och Audi lockar med Quattro och kombikaross samt något bättre ekonomi. Men M5 är en mer krävande och mer lockande bil.

Cirkapris: 700000 kronor

Produktfakta: M5 är BMW-fabrikens stora prestandabil, snäppet dyrare och starkare än M3. Den har funnits på marknaden i stort sett lika länge som 5-serien och har i sin senaste version en V8 på 400 hk och 500 Nm vilket ger en acceleration 0-100 på 5,2 sekunder och en (begränsad) toppfart på 250 km/h. Motorn är på 5 liters volym och har 32 ventiler. Den manuella växellådan är 6-stegad och bilen är bakhjulsdriven med stabilitets- och antisladdsystem inbyggda. En hel del utrustning ingår som standard i M5, bland annat läderklädsel, all tänkbar elektronik och navigation, telefon.  Däcken är i dimensionen 245/40 ZR18 fram och 275/35 ZR18 bak. Längd och bredd är 478x180 cm och tjänstevikten 1800 kg.

Modell: BMW M5