Sök
BMW M5 Touring

BMW M5 Touring

Familjärt krutpaket

2007-07-02

M5 Kombi möts med fina omdömen. Ett av problemen med bilen är att man riskerar att förlora sitt körkort om man kör på högre växel än tvåan. På Autobahn är den dock i sitt rätta element.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 4/5 “Precis väghållning”
EVO 5/5 “Effortless and majestic”
Top Gear 16/20 “In danger of losing your driving license”
Autocar - “The best car for going fast”

Vad tycker testarna?

Samtliga är eniga om att M5 Touring är en kompetent bil. Den påminner om en kamptjur och en testare säger att turbinljudet inte går att jämföra med någon annan bil. Det uppmärksammas också på flera håll att de extra kilona från sedanmodellen inte märks, vilket gör att kritiken modellerna emellan blir densamma. Så fort man kör på en växel över tvåan riskerar man att förlora körkortet. Det är i höga hastigheter det är roligast att köra M5.

Auto Motor & Sport

“Precis väghållning”

Svenska Auto Motor & Sport testar Mercedes E 63 och BMW M5. Skillnaderna ligger i karaktären. Att bilarna väger 100-150 kg mer än sedanmodellen hindrar inte framfarten. Motorerna utgör den största skillnaden, BMW är ”en kamptjur” och Mercedes ”en sprinthäst”. Köregenskaperna vinner dock BMW, ju rappare körning desto roligare. Bilen har precis väghållning och de vesselsnabba styrreaktionerna gör att den tveksamma fjädringskomforten snabbt glöms av. Mercedes tar kurviga partier klumpigare än BMW. Vad gäller lastutrymme vinner dock Mercedes. Båda får underkänt på lastvikten som är under 450 kg.

Källa: Auto Motor & Sport (SE), nr 8 2007

EVO

“Effortless and majestic”

EVO har testat Audi RS4 och BMW M5, där BMW vinner. EVO är imponerade av hur bra BMW är på långdistans. Få bilar känns så bekymmerslösa och majestätiska. Den känns stabil, bekväm, tyst och smått frustrerad i lägre farter. Turbinvrålet går heller inte att jämföra med någon annan kombi. På mindre vägar känns den dock inte lika speciell som man hoppats. Den håller understyrningen borta på ett suveränt sätt om man stänger av DSC, men den vill helst svänga ut med bakdelen. I jämförelse med RS4 säger man att BMW:s styrning är mer kommunikativ, men Audi har bättre kontakt med underlaget. På smala vägar som gör varje potentiellt misstag dyrt vill man helst ha Audi RS4. BMW är däremot trevligare att spendera längre perioder i.

Källa: EVO (GB), nr juni 2007

Top Gear

“In danger of losing your driving license”

Top Gear säger att bagageutrymmet i M5 är skapligt och att 500 liter med baksätena uppfällda är inom ramen för det bästa i klassen. Man bör dock ta bort matkassarna innan man testar bilens potential eftersom risken finns att den annars blir världens dyraste mixer. Bilen har ett bra grepp, men det bästa är att man inte märker att det är en kombi utan den är precis lika bra som sedanmodellen. Baksidan är att kritiken blir densamma. Det är inget fel på BMW M5 men den passar inte så bra i England. Motorn vaknar på allvar vid 5000 varv, på alla växlar utom de två första lever man med risken att förlora körkortet. Det fina chassit och den blixtsnabba växlingen blir därför ganska irrelevanta, men Top Gear kan inte göra annat än att utdela 16/20.

Källa: Top Gear (GB), nr juni 2007

Autocar

“The best car for going fast”

Autocar jämför M5, Mercedes E63 och Audi RS4. M5 är bra när man ska åka fort. I vanliga hastigheter känns den inte annorlunda än M5 sedan, vilket är ett bra betyg. Mercedes är lika bra på landsvägen som BMW, men M5 styr bättre. Audin styr lika bra som BMW, som dock har en liten fördel komfortmässigt. För att bilen ska göra någon upprörd krävs en riktigt dum förare. I vått underlag är Audi klart bäst. En familj som går från Mercedes till BMW kommer att märka skillnad vad gäller bagageutrymme. Men M5 är bästa bilen om man ska åka riktigt fort, även om Audi ligger nära. M5 är också sämst på att åka långsamt. Vill man ha en problemfri växellåda, stor kupé och komfort ska man välja E63. Älskar man att köra och behöver stort utrymme ibland, ska man ta M5. Autocar tycker emellertid det är bättre att låta hunden gå ner ett par kilo och välja RS4 eftersom det är bästa allroundbilen.

Källa: Autocar (GB), nr 2 maj 2007

Cirkapris: 879000 kronor

Produktfakta: BMW M5 Touring har en bensin-V10 med en cylindervolym på 4999 cm3 och sjustegad SMG-växellåda med rattpaddlar. Tjänstevikten är 2052 kg, maxlast 438 kg. Tanken rymmer 70 liter. Bagageutrymmet rymmer 500 respektive 1650 liter. Måtten är 448x184x151 mm. Effekten är 507 hk vid 7700 rpm och vridmomentet är 520 Nm vid 6100 rpm. M5 Touring har fem dörrar och fem sittplatser. Vändcirkeln är 11,7 m. Toppfarten är reglerad till 250 km/h, 0-100 går på 4,8 sekunder. Bränsleförbrukningen är cirka 15 liter/100 km, Co2 361 gram/km. Standard är bland annat metalliclack, läderklädsel, sportstolar, adaptiva kurvljus, 19 tums hjul.

Tillverkare: Bmw