Sök
BMW M3 CSL

BMW M3 CSL

Lätt men inte lagom

2002-09-23

BMW har fört M3 till nya höjder. 0-100 på 4,5 sekunder kombinerat med ett väljusterat chassi, direkt styrning och starka bromsar gör testarna lyriska över den 200 kg lättare M3 CSL.
Testkälla Kommentar
Car "It´s a pure car"
Top Gear "God knows how I´d keep my licence"
Evo "Six cylinders have never sounded so good"
Auto Motor & Sport "Ryser av välbehag"

Vad tycker testarna?

Testarna är överlag mycket nöjda med BMW M3 CSL. Körglädjen är total och testarna eniga om att bilen kan vara mogen att ta upp kampen mot Porsche med flera. Viktminskningen som BMW har jobbat mycket med ger genomslag på en rad olika punkter, däribland balans och kontroll. BMW har använt mycket kolfiber eftersom det är ett lätt och starkt material men testarna är lika nöjda med utseendet som materialet ger. Två andra saker som frekvent nämns i positiva ordalag är 19 tums fälgarna och motorljudet som ger "rysningar av välbehag".

Car

"It´s a pure car"

Car har väntat länge på denna modell och testaren är klart entusiastisk över resultatet. Viktminskningen gör bilen mycket välbalanserad, styrningen imponerar, bromsarna glänser likaså och den är snabbare än någon M3 hittills. BMW har valt att fokusera mycket på kolfiber, ett val som gläder testaren eftersom det ser både snyggt ut och bidrar till viktminskningen. Stolarna är fasta och fina och BMW har på det hela taget lyckats bygga en bil som utstrålar prestige och verklig sportighet.

Källa: Car, februari 2002
Top Gear Magazine
EVO, september 2002
Auto Motor & Sport, nr 16 2002

Top Gear

"God knows how I´d keep my licence"

Top Gear är mäkta imponerade över BMW M3 CSL. Designen är läcker, inte minst tack vare de fina 19 tums fälgarna med Michelin Pilot Sport Cup. Köregenskaperna uppges också vara förstklassiga. Styrningen är mycket direkt, bromsarna är kraftiga med specialprogrammerad ABS och DSC-antispinnsystem. Vidare anses bilen vara mycket kraftfull, snabb och rolig att köra. Bilens köregenskaper överraskar testaren positivt i pressade situationer på racerbanan. Testaren är också mycket nöjd över ljudet som anses vara i Lamborghini-klass.

Evo

"Six cylinders have never sounded so good"

EVO konstaterar att BMW M3 CSL är något utöver det vanliga. Inte sedan Porsche 911 GTR har något så revolutionerande presenterats menar testaren, som är mycket nöjd med designen. Speciellt 19 tums fälgarna men även interiören är smakfull med hög kvalitetskänsla och säten som är både bekväma och ändamålsenliga. bmwm3sclinneEVO noterar det oerhörda ljudet som motorn ger och menar att sex cylindrar har aldrig låtit så bra. Köregenskaperna är lika beundransvärda och låter föraren bromsa väldigt sent i ingången av kurvorna.

Auto Motor & Sport

"Ryser av välbehag"

Auto Motor & Sport har också fallit för de feta fälgarna som pryder BMW M3 CSL där däcken uppges ge ett suveränt grepp. Man märker på långt håll att CSL inte är någon vanlig M3. Förutom fälgarna är det den bearbetade frontspoilern där dimljusen tagits bort och ersatts av ett enda stort luftintag, allt för att maximera motorns andning. Även växellådan får gott omdöme, den har blivit snabbare och aggressivare än tidigare. Auto Motor & Sport konstaterar att BMW M3 CSL är som gjord för bankörning men funkar även förträffligt för vanliga glidare.

Cirkapris: 700000 kronor

Produktfakta: BMW M3 CSL som testarna har provkört är än så länge bara en prototyp. Bilen har alltså inte börjat tillverkas då BMW håller på med materialfrågor som inte är lösta ännu. Något definitivt pris är därför inte satt. CSL har i denna version en trimmad M3 motor som ger 360 hästkrafter. Stillastående till 100 km/h går på 4,5 sekunder, vilket är 0,7 sekunder mindre än för den 200 kg tyngre original M3. Sexväxlad SMG-låda och bakhjulsdrift. Antispinnsystem är standard. Aluminiumfälgarna mäter 19 tum och däcken är specialutvecklade tillsammans med Michelin. Måtten är 4492x1780x1372 mm och tjänstevikten 1475 kg. Jämfört med vanliga M3 har en del komfortdetaljer som klimatanläggning m m plockats bort för att spara vikt. Stolarna är också annorlunda men hur bilen kommer att se ut i detalj återstår att se då bilen lanseras i vinter.

Modell: BMW M3 CSL