Sök
BMW M3 2008

BMW M3 2008

Mjukis med hårda kanter

2007-09-10

Den senaste BMW M3 är riktigt bra, den påminner om föregångaren men känns fräschare. Dock saknar den förfining på vissa områden som bromsar och styrning.
Testkälla Kommentar
Edmund's "Exceptionally able"
Autocar "The interior is pretty uninspiring"
Auto Motor und Sport "Presst aus der Kurve"

Vad tycker testarna?

Designmässigt är nya M3 snygg, även om den påminner mycket om förra modellen. Motorn är en mindre men effektivare vidareutveckling av M5-motorn, stark och tyst. Bilen har mycket bra väggrepp, även om en tendens till understyrning finns. Några tycker att styrningen är för lätt och att bromsarna verkar försvagas efter en serie hårda inbromsningar. Dessutom förbrukar bilen en hel del bränsle även vid normal körning menar testarna.

Edmund's

"Exceptionally able"

Edmund's menar att motorn är överraskande tyst, men kraftfull. Mycket hos designen känns igen från gamla M3, kombinerat med tillräckligt många nya inslag för att effekten skall bli atletisk och meningsfull. En viss understyrning förekommer på bana. Greppet är annars utmärkt. Styrningen känns dock lite för lätt och bromsarna har en tendens att bli svaga efter en serie hårda inbromsningar. Hanteringen av växellådan måste vara precis för att få mjuka övergångar. Testaren tycker bilen är bra, men den saknar förfining jämfört med till exempel Porsche 911.

Källa: www.edmunds.com (US)

Autocar

"The interior is pretty uninspiring"

Brittiska Autocar tycker M3 är inspirerande att köra. Den har bra design och motorn känns kompetent. Jämfört med V10-motorn i M5 är den mindre men effektivare. En bonus är att bränsleåtgången är lägre. Med hjälp av en knapptryckning kan man omvandla bilen från en bekväm och lättstyrd bli till en hjulspinnande och utmanande vägracer. Håller man sig under 5500 varv/minut är motorn behaglig och kraftfull, men stiger man högre ökar vibrationerna och oljudet. Bilen ligger hela tiden stadigt på körbanan. Hade nya M3 haft bättre bromsar, styrning och lägre bränsleförbrukning hade den varit en riktig fullpoängare menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) nr 11 jul 2007

Auto Motor und Sport

"Presst aus der Kurve"

Tyska Auto Motor und Sport påpekar att elektroniken i nya M3 tillåter en hel del inställningar, bland annat körprogrammen "Power" för vanlig cruising och "Dynamic" för mer kraftfull körning. Bilen ligger bra på körbanan och är lätt att manövrera. Det är endast vid hastiga inbromsningar som den tappar greppet en aning, men så fort man gasar igen hittar den tillbaka till linjen. Motorn är kraftfull och kompetent och accelerationen är bra. Invändigt är bilen utrustad med bekant BMW-utrustning där läderklädsel är valbart.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 16 2007

Cirkapris: 650 000 kronor

Produktfakta: BMW M3 är en tvådörrars kupé med frontmonterad, bensindriven V8 på 4 liter och 420 hk vid 8300 varv/min. Maximala vridmomentet är 400 Nm vid 3900 varv/min. Bränsletanken rymmer 63 liter och bagageutrymmet 430 liter. Bilens tjänstevikt är 1655 kg. Växellådan är 6-växlad och manuell. Plats för 4 åkande. Bränsleförbrukning 12,4 liter per mil vid blandad körning. Co2 295 gram/km. Bland utrustningen märks elektroniskt styrd stötdämpning, individuella inställningar i M-drive för motor, dämpare och antisladdsystem. 0-100 på 4,8 sekunder. Mått 462x182x142 cm.

Tillverkare: Bmw