Sök
BMW Alpina B10/D10

BMW Alpina B10/D10

På hög nivå

2002-09-30

Älskar du BMW och har råd med en M5 men tycker att den är lite väl extrem? Här är svaret från numera BMW-ägda trimfirman Alpina, med V8 bensin (B10) eller rak dieselsexa (D10).
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Autobahnbesten"
EVO "Outputs and refinement"
Auto Motor und Sport "Reiseexpress"

Vad tycker testarna?

Alpina B10 är inte en BMW M5 även om prestanda är snarlika. Med automatlåda och förfinat chassi har B10 en lugnare och "värdigare" karaktär. Jämförelsen är annars uppenbar då båda kostar ungefär lika mycket. Inte mycket klagas på i testerna, förutom att bilen normalt inte tas in till Sverige.

Auto Motor & Sport

"Autobahnbesten"

BMW-Alpina-D10-framsidan

Auto Motor & Sport skriver att enda nackdelen med Alpina D10 är att bilen normalt inte tas in till Sverige, om du inte lyckas få till en specialbeställning hos BMW-handlaren. Den extrema känslan av slangbella man får med det oerhörda vridmomentet överträffas knappast ens av M5 och BMW:s egen V8-diesel i 740d. Denna trimmade treliterssexa med dubbla turboaggregat är sportigare än de större turbodieslarna, men det hindrar inte att motorvägskörningen är avslappnad tack vare att bilen bara varvar 1700 rpm i 110. Bestyckning, gångkultur och kanske också priset gör också att testaren inte rekommenderar Alpina D10 om du inte har tänkt åka fort och mycket i fri fart på Autobahn. Annars är detta "racerdieseln framför alla andra" enligt Ams.

Källa: Auto Motor & Sport nr 11 2001
EVO September 2002
Auto Motor und Sport nr 17 2002

EVO

"Outputs and refinement"

BMW-Alpina-B10-baksidan

EVO testar istället B10 med bensin V8 och 375 hk där den första frågan blir vad man ska ha bilen till, då en äkta M5 kostar ca 80,000 kr mindre och ger 25 hk mer. Svaret från handlaren är mindre race och mer cruising. Ändå är kraften i B10-motorn en imponerande upplevelse och toppfarten är inte begränsad till 250 km/h som i fallet med BMW M5. 0-100 går på 5,4 sekunder vilket inte är mycket sämre än M5. Testaren kommenterar att det mesta i motorn inte är BMW:s originalprylar utan specialframtaget för och av Alpina, inklusive hur bilen är växlad. Trots de extrema däcken känns vägens ojämnheter nästan inte alls. Alpina B10 är inte en M5 och vill inte heller vara det, men om du gillar dess utstrålning kan du mycket väl hitta din bil här menar EVO.

Auto Motor und Sport

"Reiseexpress"

BMW-Alpina-B10-bak.

Tyska Auto Motor und Sport ställer upp Alpina B10 mot nya Audi RS6 och BMW M5. Det visar sig att gammal är äldst, eller originalet är bäst kan man kanske säga eftersom M5 vinner knappt före Alpina med 500 mot 498 poäng. Den helt nya Audin klarar sig sämst med 486 poäng trots starkast motor av de tre. RS6 gör 0-100 på 4,9 sekunder mot 5,2 respektive 5,4 för M5 och B10. Men där Audi och BMW är tvungna att begränsa toppfarten till 250 km/h ger sig Alpina B10 inte förrän vid 284 km/h. M5 har manuell 6-växlad låda medan de andra två har femväxlad automat. Priset för en Alpina B10 är i Tyskland 5000 Euro lägre än för M5 men då kostar metalliclack och Xenonljus 750 respektive 770 Euro extra vilket är standard i de andra två bilarna. B10 kombinerar kraften hos M5 med komforten hos 540i och är ett trevligt alternativ menar testaren.

Cirkapris: 700000 kronor

Produktfakta:

Trimnings- och tuningexperterna Alpina har försett BMW:s femma med uppskrämd rak dieselsexa (D10) på 241 hk respektive V8 på 375 hk (B10) som kan anses ned- eller upptrimmad beroende på om man utgår från M5 eller 540. Priset är ungefärligt men anges till M5-nivå. Utrustningen är riklig i grundutförande med unika 19-tums fälgar och extrema lågprofildäck (35 fram, 30 bak) samt Switchtronic automatlåda. Bränsleförbrukningen är ca 7,6 (D10) respektive drygt en liter per mil (B10) blandad körning. För övriga fakta se BMW M5.

Modell: BMW Alpina B10/D10