Sök
BMW 645Ci Cabriolet

BMW 645Ci Cabriolet

Storcabben

2004-06-14

Ny, stor fyrsitsig cabriolet från BMW. Testarna gillar designen men tycker bilen är tung i jämförelse med kupévarianten av 645Ci.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 4/5 ”Fantastisk komfort”
Evo 3,5/5 ”The added weight affects everything”
Teknikens Värld “Bäst i promenadfart”
Car 4/5 “Distinctive, classy looks”

Vad tycker testarna?

Testarna ger beröm för bilens snygga design och sköna körkänsla. När det gäller växellådan är automat det självklara valet. Den får bra kritik för att den växlar mjukt. Dessutom gillar de flesta testare ljudet från motorn. Några testare klagar på att bilen är lite väl tung, vilket påverkar köregenskaperna negativt. Dessutom tycker en testare att karossen har försämrats till utseendet. De flesta tycker dock ändå att bilen är prisvärd.

Auto Motor & Sport

”Fantastisk komfort”

645-framAuto Motor & Sport skriver att det finns få bilar som man blir så lätt fartblind i som BMW 645Ci. En kortare tur avslöjar dock den eviga sanningen att det inte är bekvämt att åka öppet i mer än 60-70 km/h. Om man vill höra motorn bättre rekommenderar BMW att köra med taket på och bara hissa ned bakrutan. Testaren tycker dock inte att detta är en bil som skall köras med taket på. Testaren konstaterar att det är automatlåda som gäller. Den fungerar mycket bra i alla lägen, medan en manuell låda bara känns krånglig i en kryssarbil som denna. Dessutom drar automatalternativet mindre bensin. Bilen känns solid och vridstyv och balansen är briljant, trots att bilen känns lite tung. Det är lite svårt att vänja sig vid den aktiva styrningen som fungerar bra i höga farter, men som blir svårare att hantera i lägre farter. BMW 645Ci är inte någon sportbil, snarare en komfortabel kryssare som är välbyggd och prisvärd menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 9 2004
Evo, maj 2004
Car, Maj 2004
Teknikens Värld, nr 10 2004

Evo

”The added weight affects everything”

645-seatEvo skriver att V8:an låter underbart. Med taket uppe känns det som i en vanlig kupé. En bra sak är att man kan hissa upp taket i hastigheter upp till 50 km/h. Utrymmet i bilen imponerar också och det går faktiskt bra att åka i baksätet. Tyvärr har förvandlingen från kupé till cabriolet medfört att bilen blivit mindre styv och robust. Bilen har även blivit tyngre vilket påverkar acceleration och bromssträcka. Testaren kände ibland lite vibrationer i karossen, speciellt när taket var av. Med taket nere är bilen också ganska dragig, faktiskt mer än vissa konkurrenter. Testaren avslutar med att notera att detta är en bil som folk lägger märke till.

Teknikens Värld

“Bäst i promenadfart”

645-inneTeknikens Värld tycker att bilen väcker nyfikenhet. Bilen är mycket snygg. Den gör sig, som de flesta cabrioletmodeller, bäst i promenadfart längs gatan men det går också att köra ganska fort. Den öppna karossen känns styv och robust och testaren känner inget ”flex” över gropar. Med tillvalet aktiv styrning rör sig bilen bra och kontrollerat. Körkänslan är snarare graciös än sportig. I mycket höga hastigheter blir bilen något understyrd. Accelerationen är något sämre än hos kupéversionen men fullt tillräcklig. Vid val av växellåda rekommenderas automatlådan av Teknikens Värld.

Car

“Distinctive, classy looks”

Enligt Car är BMW 645 cab snygg både med taket uppe och nere. Denna cabrioletmodell är i princip lika bra som kupéversionen. Karossen ger bra stabilitet och bilen tar kurvorna mycket bra. Med taket uppe är bilen förvånansvärt tyst, men även med taket nere kan man prata i normal samtalston om fönstren och bakrutan är uppe. Testaren rekommenderar den automatiska växellådan och tror att det kommer att bli valet för de flesta. Automatlådan växlar mycket mjukt och ger mycket kraft om man skulle vilja trycka pedalen i botten. Det finns ett sportprogram som gör bilen ännu kvickare i accelerationen. Det uppfällbara taket är mycket bra och testaren gillar att man kan fälla upp den medan man kör. Car tycker även att bilen är ganska prisvärd.

Cirkapris: 780000 kronor

Produktfakta: BMW 645Ci Cab är en ny cabriolet baserad på kupévarianten med samma namn och finns med manuell växellåda, paddelväxling och vanlig automat. Motorn är en V8 med 4 ventiler per cylinder. Maxeffekten är 333 hk vid 6100 varv/min och maximalt vridmoment 450 Nm vid 3600 varv/min. Bilen gör 0-100 km/h på 6,2 sekunder, maximal hastighet är begränsad till 250 km/h. Tanken rymmer 70 liter. Bränsleförbrukningen blandad körning 12,8 l/100 km. Bagageutrymmet har en volym på 300-350 liter. Bilens tomvikt är 1890 kg och tillåten last är 400 kg.

Modell: BMW 645Ci Cabriolet