Sök
BMW 645 ci

BMW 645 ci

Örnblick och hajfena

2004-01-09

BMW 645 ci är en långdistansbil med sportambitioner. God komfort vid förarsätet, men ont om plats där bak hör till kupékonceptet.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”Fantastiskt grepp, underbar komfort”
Teknikens Värld ”En sällsynt läcker kombination”
Edmund’s ”Resurrects the 6 Series nameplate”

Vad tycker testarna?

Testarna är helt klart positiva till BMW 645 ci. En testare finner inte alls utseendet så aggressivt som BMW kanske hade velat, men prestandan och komforten finns där. Alla är överens om att det både är svårt att kliva in i och få plats i baksätet. Men viktfördelningen är utmärkt och köregenskaperna mycket goda.

Auto Motor & Sport

”Fantastiskt grepp, underbar komfort”

645vxlAuto Motor & Sport konstaterar att 645 ci är en långdistansbil i klass med Mercedes CL. Utseendet är lite udda för att vara en BMW, men tillverkaren menar att det finns stabilitet att vinna i designen. Snyggast är BMW 645 ci i profil. Tyvärr är det trångt i baksätet och insteget underlättas inte av att dörrarna har låg öppningsvinkel. Men man kanske hellre sitter bakom ratten i en sådan bil och det med rätta. Bakom ratten är nämligen allt perfekt enligt testaren. 645inne2Kupén är helt ljudisolerad. Den aktiva styrningen gör varje minut bakom ratten till ett nöje. Körmässigt är 645 en fröjd, med oerhörd balans och förutsägbarhet vid rattutslagen. Någon understyrning finns inte att tala om. Den enda nackdelen är att allt är så harmoniskt och sofistikerat att upphetsningen uteblir. Men det kommer en sportigare BMW Coupé år 2005.

Källa: Auto Motor & Sport nr 22 2003
Teknikens Värld nr 25 2003
Till Edmund's startsida

Teknikens Värld

”En sällsynt läcker kombination”

645rearTeknikens Värld nämner att det råder väldigt delade meningar om utseendet på de nya BMW som rullar på gatorna. Allt från ”urläckra” till ”skitfula” beroende på vem som får uttala sig. Hur som helst sitter man väldigt komfortabelt bakom ratten på 645 ci, med alla reglage väl samlade runt omkring. Tyvärr är det svårare att få plats (som vuxen) i baksätet. Tack vare viktfördelningen upplever testaren chassit som riktigt stabilt. Ännu mer stabilt blir det om man utrustar bilen med Dynamic Drive som enligt BMW kan reducera 80 % av krängningarna, tack vare separata hydrauliska motorer. På grund av viktfördelningen upplever testaren aldrig BMW 645 ci som tung, snarare spänstig. Nu är inte detta en rolig sportbil man gärna kör omvägar med, men om det dyker upp några härliga kurvor på den långa resan gör det inget menar TV.

Edmund’s

”Resurrects the 6 Series nameplate”

645inneAmerikanska Edmund’s påpekar att man med en motor som vunnit 2002 Engine Award of the Year kan få ett helt underbart härligt spinnande strax över 5000 r/min. En stor fördel är den aktiva styrningen som ger väldigt stora rattutslag i låga hastigheter, fantastiskt när man ska parkera, men som inte känns märkvärdig i höga hastigheter. BMW iDrive har vidareutvecklats så att det nu är betydligt lättare att manuellt ändra radiostation även när man kör, förr kunde man vara tvungen att stanna bilen. Baksätet är trångt och kommer troligtvis mest att användas som extra bagageutrymme. En BMW med klös och prestige tycker Edmund’s.

Cirkapris: 700000 kronor

Produktfakta: BMW 645 ci är en tvådörrars kupé baserad på nya 5-serien med en hel del lyx och komfort. En musikanläggning med tio högtalare är standard, liksom progressiv servostyrning, läderklädsel, klimatanläggning och 18 tums fälgar. Under huven finns en V8 på 4398 cc som ger 333 hk vid 6100 r/min och 450 Nm vid 3600 r/min. Toppfarten är begränsad till 250 km/h med 0-100 km/h på 5,6 s. Kraftöverföringen sker till bakhjulen via en 6-växlad manuell låda alternativt 6-stegs Steptronic automat. Skivbromsarna är låsningsfria. Tjänstevikten är bestämd till 1690 kg och maxlasten till 450 kg. Tanken rymmer 70 liter. Måtten är 482x185x137 cm, tjänstevikt 1700 kg.

Modell: BMW 645 ci