Sök
BMW 335d

BMW 335d

Stort vrid, liten förbrukning

2007-01-26

Den starkaste 6-cylindriga dieselmotorn har fått ännu mer kraft i lilla 3-serien. Finns som sedan, kombi och kupé. Testarna gillar det massiva vridmomentet skarpt.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4,5/5 "It's the devil incarnate"
EVO 4/5 "Just keeps on charging"
Teknikens Värld "En sjusärdeles långåkarvagn"

Vad tycker testarna?

Det är framför allt motorn och då mest vridmomentet som omtalas i 335d. Kombinationen av att kunna köra ifrån en rad mer renodlade sportbilar i en vanlig mellanklassbil, samt relativt låg förbrukning verkar svårslagen. Ett par testare tycker det är svårt att välja mellan bensin- eller dieselmotor och menar att det mest handlar om ifall man vill betala extra för att få automatlåda.

Autocar

"It's the devil incarnate"

Autocar tycker att 335d kupé är farligt snabb. På så vis att föraren riskerar körkortet i tid och otid bara för att man måste få känna på lite mer vridmoment hela tiden. Bilen är helt enkelt för lätt att köra fort med, en egenskap den delar med 335i. Det är inga problem att varva dieseln högt, men den verkliga beväpningen består i det slägglika vridmomentet. Tillsammans med den fina automatlådan är det en beroendeframkallande kombination och det är svårt att välja mellan diesel- och bensinmotor. Testaren föredrar annars kombiversionen med mer utrymmen än kupén.

Källa: Autocar (GB) 8 nov 2006

EVO

"Just keeps on charging"

Brittiska EVO provkör kupéversionen och menar att man bara måste älska en bil med så mycket vridmoment. Bara vid start märks det att detta är en diesel, men knattrandet försvinner så snart man börjar köra bilen. Ljudet är också lyxigare än i en vanlig fyrcylindrig diesel menar EVO. På våta underlag är man tacksam för antispinnfunktionen, och väl uppe i fart växlar lådan föredömligt fint. Däremot är inte rattknapparna för växellådan mycket att ha. Det är klumpigt att växla ner och funktionen är tvärt emot andra bilar med rattknappar. I stadsmiljö är styrningen artificiellt tung och bilen är mest anpassad för landsvägskörning där den dock gör sig mycket bra. Behöver man inte automatlåda rekommenderas bensinvarianten 335i istället, även om 335d är en utmärkt bil.

Källa: EVO (GB) jan 2007

Teknikens Värld

"En sjusärdeles långåkarvagn"

Teknikens Värld saknar inte bensinmotorn i 335i alls. Skillnaden mot övriga dieselmotorer från BMW är de dubbla turboaggregaten. Kraften verkar aldrig vilja ta slut och reaktionen då gasfoten trycks ner är en rejäl hästspark. Ingen turbofördröjning och ingen märkbar växling mellan de två aggregaten. Testaren tycker det är klokt att manuell växellåda saknas till 335d med tanke på allt vrid. Antispinnlampan blinkar ofta och som kombi är 335d minst lika snabb som många sportbilar. Visst är den dyr, men testaren ser inga alternativ i klassen. Förbrukningen stannar på låga 0,55 liter per mil vid laglig landsvägskörning.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 26 2006

Cirkapris: 425000 kronor

Produktfakta: BMW 335d finns liksom övriga 3-serien som fyradörrars sedan, femdörrars kombi och tvådörrars kupé. Motorn är en rak 6-cylindrig turbodiesel med dubbla turboaggregat på 3,0 liter och 286 hk. Maximalt vridmoment är 580 Nm vid 1750 varv/minut. Växellådan är en 6-stegad automatisk steptronic och bilen är bakhjulsdriven. 0-100 går på cirka 6,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim. 17-tums aluminiumfälgar är standard liksom manuell ac, automatlåda, tygklädsel med sportstolar i 335d kupé. Tjänstevikt 1720 kg, tankrymd 61 liter. Mått 452x182x142 cm. Vändcirkel 11 meter. Bränsleförbrukning blandad 0,77 liter per mil. Co2 205 gram/km. Cirkapris och mått avser kombiversionen.

Tillverkare: Bmw