Sök
BMW 1-serie Cab

BMW 1-serie Cab

Kul, dyr och trång

2008-04-02

Minsta BMW-cabben är snygg och rolig att köra. Förekomsten av ett klassiskt tygtak gör också att vikten hålls nere, vilket inverkar positivt på körupplevelsen.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "An entertaining steer"
Auto Motor & Sport "Skön design och bra funktionalitet"
What Car 5/5 "Not cheap"

Vad tycker testarna?

Testarna gillar tygtaket som är smidigt att fälla upp och ned samt tar upp ett litet utrymme i bagageutrymmet. Det släpper in mer vindbrus än ett hårt tak, men inte så mycket att det stör. Styrningen är bra. Motorn är kraftfull och ger ifrån sig ett betryggande ljud. Någon menar att ojämnheter i vägbanan märks mer än önskat. Andra tycker att körturen är behaglig, ojämnheter eller ej. Föraren sitter utmärkt och instrumentbrädan är väldesignad. I baksätet är utrymmet dock ganska begränsat och det är inte bekvämt att sitta där någon längre stund.

Autocar

"An entertaining steer"

Autocar menar att den lilla cabben är lätt att tycka om. Motorn är kraftfull och svarar direkt. Taket fälls upp på 22 sekunder vilket är okej. Jämfört med ett metalltak släpper tygtaket in lite mer vind och stör i viss mån sikten bakåt. Invändigt är bilen snygg och man har tillräckligt med utrymme för benen. Baktill kan dock ryggsätet upplevas som trångt. Hanteringen är neutral och bilen ligger bra på vägen. Dock är inte bilen lika skarp och övertygande i kurvorna som coupén. Dessutom märks ojämnheter i vägbanan lite mer än man skulle kunna önska menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) nr 30 jan 2008

Auto Motor & Sport

"Skön design och bra funktionalitet"

Auto Motor & Sport påpekar att bilen är försedd med en tygsufflett istället för hardtop. Fördelarna med tygtaket är bland annat att vikten blir lägre och bagageutrymmet är rymligare när man har taket nedfällt. Dessutom kan man fälla upp och ned taket vid en hastighet på 50 km/tim, vilket är riktigt bekvämt. Bilen är riktigt välbalanserad och testaren upplever inte att vikten är något större problem när man färdas på kurviga vägar. Motorn är kraftfull och man upplever ett rejält drag. Kostnaden för bilen är väl tilltagen men den har en lyxig framtoning.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 4 feb 2008

What Car

"Not cheap"

What Car anser det märkligt att bilen är dyrare än flera liknande cabbar med hårda tak. Motorn är dock kraftfull och motorljudet inbjudande. Även om vägbanan är ojämn är körturen bekväm, såväl komfort som kontroll är balanserade på ett bra sätt. Invändigt sitter man bekvämt framtill, men i baksätet är utrymmet ganska begränsad. Benutrymmet är litet och längre resor är inte särskilt bekväma för vuxna. Föraren sitter dock i det närmaste perfekt och instrumentbrädan är enkel och överskådlig. Bagageutrymmet är stort nog för en helgs packning. Vindbruset är mer påtagligt än i en bil med hårt tak, men inte så mycket att det stör nämnvärt.

Källa: What Car (GB) apr 2008

Cirkapris: 343000 kronor

Produktfakta: BMW 1-serie Cab är en tvådörrars sportbil med fyra sittplatser och drivning på bakhjulen. 125i har en 6-cylindrig bensinmotor på 2996 cc samt 6-växlad manuell växellåda (automat är tillval). Maximala effekten är 215 hk vid 6100 varv/min och vridmomentet är 270 Nm vid 2500 varv/min. Accelerationen 0-100 km/tim går på 6,8 s. Växellådan är 6-växlad och manuell. Bensinförbrukning cirka 9,4 liter per mil. Mått 436x175x141 cm. Vändcirkel 10,7 meter. Tanken rymmer 53 liter. Bagaget rymmer 260 liter med taket nere. Utrustningsmässigt märks en särskild klimatanläggning för öppen körning och läderklädsel med pigment som tar åt sig mindre solvärme.

Tillverkare: Bmw