Sök
Audi TT

Audi TT

Lekkamrat för designglada

2006-07-07

Audi TT är vacker att se på och rolig att köra. Men det råder lite brister i chassi och drivning på hal väg. Men de flesta köper den nog för utstrålningen och man lär i så fall inte bli besviken.
Testkälla Betyg Kommentar
Aftonbladet Bil 4/5 "Superb förutom chassit"
Teknikens värld "En pärla"
Auto Motor & Sport 3/5 "Härlig racekänsla men saknar dugligt chassi"
What Car 4/5 "It's a head-turner, but there's so much more"

Vad tycker testarna?

Testarna uppskattar Audi TT, både form- och funktionsmässigt. Formen upplevs som oerhört vacker av de flesta, medan motor, styrning och fjädring gör att köregenskaperna skulle kunna vara riktigt bra om det inte vore för den undermåliga chassisättningen. Även drivningen får sig en känga för tråkigt och lite illmarigt uppträdande på halt underlag. Annars upplevs Audi TT som en bil med hög kvalitet och god komfort, särskilt stolarna är bra men instängdheten i den lilla kupén blir också rätt påtaglig. Materialval och design invändigt är en smakfråga.

Aftonbladet Bil

"Superb förutom chassit"

 Låga rutor med dålig sikt
Låga rutor med dålig sikt
Aftonbladet testar Audi TT mot Toyota Celica och tycker att Audi TT imponerar vid första anblicken. Audis arkitekter har skapat en milstolpe, en bil som kombinerar konst, kultur och teknik på ett helt nytt sätt. I kupén sitter man lågt och den generöst justerbara ratten bidrar till att man snart hittar en perfekt körställning. Sikten är det värre med och de låga ”brev-inkasten”  till rutor gör att man känner sig förflyttad till Volvo P1800. Emellertid är motorn en riktig klippa och testaren upplever inte den som mycket tröttare än dess storebror med 225 hk. Det enda minuset är lite turbofördröjning och ett något oinspirerande ljud. Den stora bristen hos Audi TT är istället chassit som inte är värdigt motorn och bilens sportiga ambitioner. Både fram- och bakvagnen har problem, trots det inbyggda antispinnsystemet. Båda får betyget fyra av fem.

Källa: Till Aftonbladets hemsida
Teknikens värld, nr 7 2001
Auto Motor & Sport, nr 7 2001
What Car, october 2001

Teknikens värld

"En pärla"

Teknikens värld testar Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Porsche 911 och Audi TT Quattro 225 hk på isiga vintervägar. Teknikens Värld anser att Audin är ”en tuff liten krabat” men fyrhjulsdriften är inkonsekvent. Ena sekunden understyr den och i nästa så överstyr den, beroende på att Haldex­kopplingen hela tiden omfördelar drivningen mellan bak- och framhjulen. När bakhjulen börjar driva tappar motorn också kraft och det blir svårt att hålla sladden vid liv. Teknikens värld tycker att kupén känns lite klaustrofobisk men motorn är en pärla, trots 1,8 liters volym. När det gäller fjädring och stötdämpare så harmonierar dessa väl med varandra, vilket gör bilen vilsam på långfärd. Stolarna får också höga betyg av Teknikens värld. Vinnare i testet blir Mitsubishi.

Auto Motor & Sport

"Härlig racekänsla men saknar dugligt chassi"

 Motorn har ett fint klipp
Motorn har ett fint klipp
Auto Motor & Sport har kört Audi TT 1,8 T och Mercedes C230 K Sportcoupé i en liten duell. Audins komfort är utmärkt och stolarna är mycket sköna. Utrymmet för huvudet är dock lite snålt tilltaget. Auto Motor & Sport tycker inte att Audi TT är någon direkt fröjd att köra på rak landsväg, den blir lätt nervös men är desto trevligare när det svänger. Motorn har ett fint klipp, fjädringen är hård och vägegenskaperna är underhållande, om än åt det understyrda hållet. Styrningen upplevs som direkt med klart med närvaro än hos Mercedesen. Audis femväxlade växellåda fungerar fint, men även Auto Motor & Sport tycker att chassit inte matchar bilen. Mercedes tar hem segern.

What Car

"It's a head-turner, but there's so much more"

What Car anser att komforten är förstklassig i Audi TT. Testaren menar att det inte är några problem med det låga taket, även om föraren är över 1,80 m lång. Däremot upplevdes sikten bakåt som undermålig. Det var svårt att backa och det var svårt att se trafikljusen. När det gäller kör- och vägegenskaper så har testaren inget att klaga på, snarare tvärtom. TT upplevs som rolig att köra och det är (tyvärr) lätt att köra snabbt med den. Vidare tyckte testaren att bilen genomgående höll en god kvalitetsnivå. Däremot var det lilla baksätet och bränsleekonomin en besvikelse. Men TT har trots allt valts till ”Coupé of the year” tre gånger på raken och är en bra bil.

Cirkapris: 310000 kronor

Produktfakta: Audi TT är en 2+2 sitsig sportkupé (finns även som cabriolet) med motor på 1,8 liter, turbo och  180 hk respektive 225 hk. Fyrhjulsdrift är tillval. Motorn sitter fram och den starkare varianten har en sexväxlad låda medan den mindre är femväxlad. Bränsletanken rymmer 62 liter, tjänstevikten är 1320 kg och maxlasten är 255 kg. Antisladdsystem är standard, likaså krockkuddar fram, klimatanläggning, servostyrning, lättmetallfälgar och elhissar. Fabriksgarantin gäller i ett år, rostskyddsgarantin i 12 år och vagnskadegarantin i tre år. Priset avser TT 180 hk Quattro. Bilens mått är 404x186x135 cm.

Modell: Audi TT