Lekkamrat för designglada
2006-07-07
Audi TT är vacker att se på och rolig att köra. Men det råder lite brister i chassi och drivning på hal väg. Men de flesta köper den nog för utstrålningen och man lär i så fall inte bli besviken.Testkälla | Betyg | Kommentar |
---|---|---|
Aftonbladet Bil | 4/5 | "Superb förutom chassit" |
Teknikens värld | "En pärla" | |
Auto Motor & Sport | 3/5 | "Härlig racekänsla men saknar dugligt chassi" |
What Car | 4/5 | "It's a head-turner, but there's so much more" |
Vad tycker testarna?
Testarna uppskattar Audi TT, både form- och funktionsmässigt. Formen upplevs som oerhört vacker av de flesta, medan motor, styrning och fjädring gör att köregenskaperna skulle kunna vara riktigt bra om det inte vore för den undermåliga chassisättningen. Även drivningen får sig en känga för tråkigt och lite illmarigt uppträdande på halt underlag. Annars upplevs Audi TT som en bil med hög kvalitet och god komfort, särskilt stolarna är bra men instängdheten i den lilla kupén blir också rätt påtaglig. Materialval och design invändigt är en smakfråga.
Aftonbladet Bil
"Superb förutom chassit"
Låga rutor med dålig sikt |
Källa: Till Aftonbladets hemsida
Teknikens värld, nr 7 2001
Auto Motor & Sport, nr 7 2001
What Car, october 2001
Teknikens värld
"En pärla"
Teknikens värld testar Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Porsche 911 och Audi TT Quattro 225 hk på isiga vintervägar. Teknikens Värld anser att Audin är ”en tuff liten krabat” men fyrhjulsdriften är inkonsekvent. Ena sekunden understyr den och i nästa så överstyr den, beroende på att Haldexkopplingen hela tiden omfördelar drivningen mellan bak- och framhjulen. När bakhjulen börjar driva tappar motorn också kraft och det blir svårt att hålla sladden vid liv. Teknikens värld tycker att kupén känns lite klaustrofobisk men motorn är en pärla, trots 1,8 liters volym. När det gäller fjädring och stötdämpare så harmonierar dessa väl med varandra, vilket gör bilen vilsam på långfärd. Stolarna får också höga betyg av Teknikens värld. Vinnare i testet blir Mitsubishi.
Auto Motor & Sport
"Härlig racekänsla men saknar dugligt chassi"
Motorn har ett fint klipp |
What Car
"It's a head-turner, but there's so much more"
What Car anser att komforten är förstklassig i Audi TT. Testaren menar att det inte är några problem med det låga taket, även om föraren är över 1,80 m lång. Däremot upplevdes sikten bakåt som undermålig. Det var svårt att backa och det var svårt att se trafikljusen. När det gäller kör- och vägegenskaper så har testaren inget att klaga på, snarare tvärtom. TT upplevs som rolig att köra och det är (tyvärr) lätt att köra snabbt med den. Vidare tyckte testaren att bilen genomgående höll en god kvalitetsnivå. Däremot var det lilla baksätet och bränsleekonomin en besvikelse. Men TT har trots allt valts till ”Coupé of the year” tre gånger på raken och är en bra bil.
Cirkapris: 310000 kronor
Produktfakta: Audi TT är en 2+2 sitsig sportkupé (finns även som cabriolet) med motor på 1,8 liter, turbo och 180 hk respektive 225 hk. Fyrhjulsdrift är tillval. Motorn sitter fram och den starkare varianten har en sexväxlad låda medan den mindre är femväxlad. Bränsletanken rymmer 62 liter, tjänstevikten är 1320 kg och maxlasten är 255 kg. Antisladdsystem är standard, likaså krockkuddar fram, klimatanläggning, servostyrning, lättmetallfälgar och elhissar. Fabriksgarantin gäller i ett år, rostskyddsgarantin i 12 år och vagnskadegarantin i tre år. Priset avser TT 180 hk Quattro. Bilens mått är 404x186x135 cm.
Modell: Audi TT