Sök
Audi TT Tdi

Audi TT Tdi

Tvåsitsig sportdiesel

2008-09-24

Det är inte bara på Le Mans som Audi är föregångare när det gäller dieselmotorer i sportbilar. Nu finns även populära TT med Tdi-motor och Quattro-drivning, och testarna gillar konceptet.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 4/5 “Well worth considering”
Automobil “En av de trevligaste dieselmotorerna”
Autocar “A less competitive compromise”

Vad tycker testarna?

Audis sportdiesel är omtyckt, men det finns formidabel konkurrens. Främst i form av BMW 120/123d kupé, som har starkare motor och bättre dynamik. Audi vinner många stilpoäng på sina sluttande, numera klassiska linjer och på sitt fina Quattro-system. Motorn gör ett bra jobb och det finns inte mycket som avslöjar att detta är en diesel, förutom det rejäla vridmomentet.

What Car

“Well worth considering”

What Car tycker att TT+Tdi är en riktigt lyckad kombination. Både prestanda och driftkostnader är på en tilltalande nivå och det var bara en tidsfråga innan Audi skulle stoppa in en diesel i TT. Och det har varit värt att vänta på, menar testaren. Motorn har ett härligt bett, särskilt i mellanregistret och vridmomentet eliminerar behovet av ständiga nerväxlingar. Oavsett väder ligger TT Tdi bra på vägen tack vare Quattro-systemet, testbilen hade Magnetic Ride fjädring men oavsett vilket så åker man komfortabelt i TT. Man sitter lågt men ombonat och de smala fönstren ger ganska bra sikt utåt.

Källa: What Car (GB) Oct 2008

Automobil

“En av de trevligaste dieselmotorerna”

Svenska Automobil gillar framför allt motorn hos TT Tdi; härligt ljud, vrid och varvvillighet. Man kör den öppna versionen och gillar den bra, här finns inget gnissel eller knarr i chassi och kaross. Jämfört med den starkare TTS-versionen funkar TT Tdi bättre i kurvorna, öppen eller inte. 12 sekunder är kort tid för att öppna/stänga suffletten men med taket nere bildas en hel del turbulens i sittbrunnen. Påslaget på 24500 kr extra för roadstern är annars inte oskäligt.

Källa: www.automobil.se

Autocar

“A less competitive compromise”

Brittiska Autocar ställer Audi TT Tdi mot BMW 123d, Mini cooper, Fiat 500, Renault Mégane och Volvo C30 D5. Testaren imponeras mest av BMW som man tycker kombinerar sparsamhet och dynamik bäst. Men TT är inte långt efter och fyrhjulsdrivning är såklart en fördel vid svårt väglag. Dessutom är TT mycket snyggare i linjerna, trots flera år på nacken. Man kliver ner i TT, till skillnad från övriga bilar i testet där främst BMW imponerar med kupé- och bagageutrymme. Men det är Mini som vinner ekonomironden utan ansträngning.

Källa: Autocar (GB) 27 Aug 2008

Cirkapris: 359000 kronor

Produktfakta: Audi TT Tdi är en 2+2 sitsig sportkupé, finns även som öppen roadster med elektriskt tygtak. Motorn är på två liter med dubbla balansaxlar och common-rail. Maxeffekt 170 hk, maxvrid 350 Nm. TT Tdi är försedd med Quattro fyrhjulsdrift. 0-100 går på 7,5 sekunder, toppfart 226 km/tim. Förbrukning 0,53 liter/mil blandad körning. Co2 är 139 gram/km. Bagaget rymmer 290 resp 700 liter med baksätet nedfällt. Standarddäck är 255/55-16. Bland utrustningen märks klimatautomatik, mjuka mattor, sportstolar m m. Tillval är bland annat S-tronic (DSG) växellåda med dubbelkoppling. Cirkapriset avser kupévarianten. Mått 418x184x135 cm, tjänstevikt 1445 kg. Tanken rymmer 60 liter.

Tillverkare: Audi