Sök
Audi TT 3,2

Audi TT 3,2

Fet tantracer

2003-02-23

Audi TT 3,2 är den första bilen med Audis DSG-växellåda liknande den på F1-bilar. Lägg till väggrepp och körkomfort och Audi har ett nytt konkurrenskraftigt kraftpaket.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4,5/5 "Most desirable TT in more ways than one"
Auto Motor & Sport "Ljuvlig motor och underhållande växellåda"
Auto Zeitung "Eines revolutionären Getriebes"

Vad tycker testarna?

Direct Shift Gearbox är väldigt uppskattad av samtliga som också gläds åt väggreppet och körkomforten. Just växellådan är den stora nyheten och får därför mest utrymme i testerna. En testare ser Audi TT 3,2 som en direkt konkurrent till Porsche och BMW men det beror mer på de sex cylindrarna än växellådan. En testare klagar över att ESP-systemet sätter in lite tidigt.

Car

"Most desirable TT in more ways than one"

Audi-TT-3,2-bak

Car uppskattar att Audi tagit steget till en DSG-växellåda. Det finns ingen koppling utan det går bra att växla med en liten spak vid ratten. I och med att DSG-systemet har en speciell teknik för att koppla in nästa växel innan föraren växlar går det fort och följsamt. Testaren anser att det hela fungerar väldigt smidigt och liknar hur man växlar med tiptroniclådan. Vissa uppväxlingar är så snabba att man faktiskt får kasta ett öga på instrumentbrädan för att se så växeln gått i. Den enda nackdelen med systemet är när man snabbt behöver växla ner för att köra om. Växellådan förväntar sig oftast en uppväxling och måste därför utföra en dubbel växling vilket kan ta 0,9 sekunder istället för de vanliga 0,3. Tack vare DSG och en fjädring som ligger an bra mot vägen samt kraftiga bromsar är denna Audi TT den mest åtråvärda hittills tycker Car

Källa: Car februari 2003
Auto Motor & Sport nr 2 2003
Auto Zeitung nr 26 2002

Auto Motor & Sport

"Ljuvlig motor och underhållande växellåda"

Audi-TT-3,2-interior

Auto Motor & Sport upplever en smidig och aggressiv kraftutveckling som bjuder på goda prestanda även på låga varv. Att sitta bakom ratten på Audi TT 3,2 är en angenäm upplevelse. Anledningen är den nya DSG-växellådan från Sachs. Tack vare denna är bilen väldigt smidig i stan och växlingshastigheten är oöverträffad. Motorljudet är musik för den bilintresserade. Att balansen i bilen är bättre, fjädringen styvare och att Audi TT sitter som ett "dubbelformat strykjärn" i kurvan är också beröm Audi ska ta åt sig. Men till nästa gång ska man se till att ESP- systemet inte griper in fullt så tidigt. Detta är TT som den skulle ha varit från början menar Ams.

Auto Zeitung

"Eines revolutionären Getriebes"

Audi-TT-3,2-sidan

Auto Zeitung ser Audi TT 3,2 som en direkt konkurrent till Porsche och BMW nu när det finns en vass sexcylindrig motor under huven. Kraftutväxlingen från motorn är suverän och växlingen snabb och nästan omärkbar. Tack vare DSG-lådan får Audi TT en väldigt dynamiskt komfortabel och sportig karaktär som tilltalar testaren. Audi har lyckats igen menar Auto Zeitung.

Cirkapris: 450000 kronor

Produktfakta: Audi TT 3,2 kommer med V6 på 3189 kubikcentimeter som mäktar med 250 hk vid 6250 r/min och ett vridmoment på 320 Nm vid 2800 r/min. Enligt tillverkaren tar accelerationen 0-100 km/h 6,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h. "Direct Shift Gearbox" sköter om de sex växlarna utan koppling. Låsningsfria skrivbromsar fram och bak med ABS. Tomvikten är 1,4 ton och bränsleförbrukningen är uppmätt till 9,8 liter per 100 km. Cirkapriset är endast preliminärt.

Modell: Audi TT 3,2