Sök
Audi S4 2009

Audi S4 2009

Nedtrimmad och uppdaterad

2009-02-20

Nya Audi S4 får nöja sig med en kompressormatad V6-motor där föregångaren hade en köttig V8. Mindre är mer i dagsläget, och Audi vill gärna vara ett modernt och tekniskt företag.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 “Could do with a little more soul”
Teknikens Värld “Snabbare, snålare, billigare”
Car 4/5 “Minimum effort, maximum effect”
Auto Motor & Sport 5/5 “Förbrukningen är för hög”

Vad tycker testarna?

Nya Audi S4 lyckas med konststycket att vara snabbare, bättre utrustad och billigare än föregångaren. Motorn är ett under av effektivitet men någon testare saknar kanske lite mer personlighet i den tyska sportfamiljebilen. Den senaste Torsen C-varianten innebär att 60 procent av kraften går till bakhjulen vilket ökar både körglädje och balans. En säker vinnare i en egen klass, men priset är högt och bränsleförbrukningen likaså.

Autocar

“Could do with a little more soul”

Audi S4 2009 1Brittiska Autocar tycker att den nya V6-motorn är ytterst effektiv och att hela bilen andas kvalitet och kapacitet. Möjligen saknas lite personlighet, men det enda verkliga problemet blir att välja mellan den snygga sedanen och den mer praktiska kombivarianten menar Autocar. S4 har alltid varit den viktigaste modellen i Audis sportigare sortiment och har varit framgångsrik bland annat för sin konstanta fyrhjulsdrivning. Den nya S-troniclådan hjälper till att både kapa accelerationstider och bränsleförbrukning. Om föregångaren saknade dynamik att locka även lite mer avancerade förare så övertygar nya S4 även de lite mer initierade, på alla underlag.

Källa: Autocar (GB) 29 okt 2009

Teknikens Värld

“Snabbare, snålare, billigare”

Audi S4 2009 2Teknikens Värld provar S4 på bana och landsvägar på Mallorca. Testaren är mest imponerad av den nya sportdifferentialen som kan få ett av hjulen att rotera snabbare och därmed förbättra kurvtagning. Ett prisvärt tillval liksom den sjustegade S-tronic lådan av DSG-typ som växlar snabbt och sömlöst. S4 hyllas som tekniskt imponerande och betydligt bättre än föregångaren, dessutom bättre utrustad men ändå 50000 kronor billigare. Motorn låter härligt trots att ljudet är väl dämpat och kompressorn har fått en mer avancerad konstruktion än på många liknande motorer. Audi är på väg åt rätt håll, tycker Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 24 2008

Car

“Minimum effort, maximum effect”

Audi S4 2009 3Tidningen Car imponeras av hur snabb S4 är, utan att behöva anstränga sig. Den saknar direkta konkurrenter då både BMW och Mercedes har modeller som är antingen betydligt starkare och dyrare, eller svagare och tekniskt underlägsna. Tveklöst är det S-tronic växellådan som gäller både för komfort och förbrukning, även om det kostar en hel del extra liksom den nya differentialen. Det enda testaren efterfrågar är möjligen ett starkare avgasljud.

Källa: Car (GB) January 2009

Auto Motor & Sport

“Förbrukningen är för hög”

Audi S4 2009 4Auto Motor & Sport ställer Audi S4 mot BMW 335i och kallar det för årets hatmatch. Bakhjulsdrivet mot fyrhjulsdrivet. Rak turbosexa mot kompressormatad V6. Audin är dyrare men mer välutrustad från start och mer mångsidig med sitt Quattro drivsystem. Dessutom är den större och tystare invändigt, delvis på grund av runflat-däcken i BMW 335i. Testaren tycker att Audi S4 är både lättkörd och rolig med ett neutralt och kontrollerat uppträdande, särskilt på halt underlag. Den är också lugnare men ändå snabbare än BMW:n överlag och bromsarna har bättre bett. Tyvärr sticker samtidigt förbrukningen iväg mot 1,4 liter per mil.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 4 2009

Cirkapris: 490000 kronor

Produktfakta:

Audi S4 2009
Typ: 4-dörrars sedan med fem sittplatser (även kombi)
Motor: Kompressormatad V6 bensinmotor, 3,0 liter och 333 hk/440 Nm
Prestanda: 0-100 5,1 sek, toppfart 250 km/tim
Förbrukning: 0,97 liter blandad körning, koldioxid 225 gram/km
Mått: 472x183x141 cm, tankvolym 64 liter
Utrustning: 18 tums hjul, led-strålkastare, läder/alcantara klädsel

Tillverkare: Audi