Sök
Audi RS6

Audi RS6

Snabb, dyr, miljöfientlig

2008-03-28

RS6 är världens starkaste kombi, men smakar det så kostar det. Både för plånboken och för miljön. ”En av de sista superbilarna?” undrar någon testare.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”This car flatters the driver.”
What car 5/5 ”Insanely fast, insanely expensive.”
Auto Motor & Sport ”Världens starkaste herrgårdsvagn”
Teknikens värld ”Toksnabb, tokdyr och toktörstig.”

Vad tycker testarna?

Testarna är överlag imponerade av nya Audi RS6. En kombi med den här prestandan har man inte sett. Fyrhjulsdriften får beröm, en av testarna säger att det är som att köra på räls. Detta är också något som man är lite kluven inför, den verkliga körglädjen infinner sig inte riktigt. Det testarna också är lite negativa till är stum fjädring och hög bränsleförbrukning. En av testarna tyckte att bränsleförbrukningen var helt acceptabel för en bil av den här storleken och den prestandan. Flera av testarna säger också att totalekonomin (inköp och drift) gör detta till ett kostsamt nöje.

Autocar

”This car flatters the driver.”

Brittiska Autocar inleder med att RS6 är den kraftfullaste serieproducerade bil Audi hittills byggt. För att vara så stor och snabb är bränsleförbrukningen inte extremt hög, testaren kommer ungefär 7 km på en liter bensin. Det enda testaren är lite tveksam till är den styva fjädringen. Man har dock bara testat bilen på bana och säger sig vilja vänta med ett slutgiltigt omdöme tills man kört på vanliga brittiska vägar. Fyrhjulsdriften (40% fram, 60% bak) ger bra kontroll.

Källa: Autocar (GB) 30 january 30

What car

”Insanely fast, insanely expensive.”

Vansinnigt snabb, men vansinnigt dyr, sammanfattar What Car sin bild av Audi RS6. Man konstaterar att Audi, BMW och Mercedes hela tiden försöker övertrumfa varandra med snabbare och starkare modeller. Med RS6 lägger sig dock Audi i täten. Det är samma motor som i S6, men med dubbelturbo vilket ger ytterligare ett hundratal hästkrafter. Siffrorna blir inte mindre imponerande av att det faktiskt är en kombi. Fyrhjulsdriften gör att man knappt behöver lätta på gasen när man svänger och bilen går som på räls. Till det mindre positiva hör den styva fjädringen och ekonomin. Testaren menar dock att bränsleförbrukningen är för hög och att inköpspriset gör den mindre konkurrenskraftig. Både BMW och Mercedes har modeller som ligger nära men kostar betydligt mindre, menar What Car.

Källa: What Car (GB) April 2008

Auto Motor & Sport

”Världens starkaste herrgårdsvagn”

Auto motor & sport har låtit Audi RS6 och BMW M5 köra en 14 km sträcka i södra Frankrike med mycket kurvor och uppförslut. BMW:n var här chanslös och Audin stack ifrån direkt. Med fyrhjulsdrift och starkare motor var den helt överlägsen. Testaren blev positivt överraskad av växellådan som bygger på gammal teknik, men som fungerar bra. Fjädringen är en smula styv och servostyrningen fungerar bra vid parkering men kräver muskelkraft i högre fart. Dessutom är Audin småtråkig att köra jämfört med BMW M5. Audin drar mindre och har större tank.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 4 2008

Teknikens värld

”Toksnabb, tokdyr och toktörstig.”

Teknikens värld har kört två varianter av nya Audin. En mer standardutrustad bil på vanliga vägar och en sportigare variant som man kört på bana. Testaren upplever att bilen beter sig exemplariskt på vägen, motorljudet är tillfredsställande och vägegenskaperna goda. Den understyrning som kännetecknat tidigare modeller har teknikerna lyckats bli av med. Den förbrukar dock hela 3,15 liter per mil i testet. Modellen för bana har keramiska bromsar och djupare stolar, två ganska dyra tillval. Kanske en av de sista superbilarna, bränsleförbrukningen och Co2-utsläppet gör att det inte är särskilt troligt att fler bilar av den här typen kommer att produceras. Fyrhjulsdriften är praktisk, men tar samtidigt bort en del av körglädjen.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 4 2008

Cirkapris: 1070000 kronor

Produktfakta: Audi RS6 är en bensindriven (98 oktan) 10-cylindrig kombi med 6-växlad tiptroniclåda. Motorn har 580 hästkrafter och vridmomentet är 650 Nm vid 1500-6250 varv. Kompressionen är 10,5:1, toppfarten är 250 kmh och den accelererar från 0 till 100 på 4,6 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges till 14 liter/100 km och CO-utsläppet till 333 g/km. Lastförmågan är 450 kg och bagageutrymmet rymmer 565 liter. Som standardutrustning finns skinnklädsel, rattvärme, CD-växlare, sätesvärme fram och bak. Mått 493x189x146 cm.

Tillverkare: Audi