Sök
Audi RS4 2005

Audi RS4 2005

Nyare och värre

2005-09-06

Nya Audi RS4 får svensk premiär i höst och den är ett garanterat kraftpaket med sina 420 hästkrafter och tuffa design.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 29/35 "The overall effect is hard-core"
Auto Motor & Sport "Fantastisk V8"
EVO 4,5/5 "Lively enough"

Vad tycker testarna?

Testförarna testkör nya Audi RS4 på racingbana och kan konstatera att det ligger mycket kraft i V8-motorn. Under huven jobbar 420 hästkrafter vilket ger bilen en fartpotential och en acceleration som är en dröm. Visst påminner den om tidigare modeller, men här finns också en rad viktiga förbättringar. Designen har blivit sportigare och tuffare med ovala avgasrör och nya spoilers. Interiören är rymlig och ger en lyxig känsla. Testarna tycker att bilen har extremt goda köregenskaper med mer känsla i styrningen än tidigare. Att nya RS4 ger kraft och dynamik håller samtliga med om.

Autocar

"The overall effect is hard-core"

1024_768_a3sp_01

Nere på Rivieran konstaterar Autocar att RS4 kommer bli en pärla i modellserien, samtidigt som den troligen kommer få svårigheter att bräcka BMW M3, i alla fall på den brittiska marknaden. Men bilen har onekligen imponerande specifikationer. RS4 är redan i grundutförandet lyxig och välutrustad med avancerad säkerhetsutrustning, AC och servotronic. Den stora uppgiften blir naturligtvis att få bilen att uppföra sig perfekt på vägen och modellen känns annorlunda än sina föregångare. Den starka V8-motorn har en genomslagskraft utan like och snabb respons, prima väggrepp, fina bromsar, precis styrning och bilen ligger utmärkt i kurvorna trots hög fart. Designen ser lite tam ut, men fälgarna är riktigt snygga. Det finns gott om utrymme för fyra vuxna och en del bagage, skriver testarna som ser fram emot lanseringen i oktober.

Källa: Autocar 3 maj, 2005

Auto Motor & Sport

"Fantastisk V8"

1024_768_a3sp_08

Auto Motor & Sport menar att RS4 är den bästa prestandabil Audi gjort. Den starka motorn accelererar med intensiv kraft över den ena växeln efter den andra. En bil med körupplevelse och en rad förbättringar som maxade hjulhus, tuffa spoilers och ovala avgasrör som gör att modellen gör ett helt annorlunda intryck än tidigare. Testarna misstänker också att den så kritiserade styrningen på fyrhjulsdrivna Audi kommer att förbättras med nya RS4. Att understyrningen kommer att elimineras lovar tillverkaren i alla fall. Det återstår dock att se när bilen lanseras i höst och testarna ser fram emot att få provköra den nya modellen i stadstrafik och på landsväg.

Källa: Auto Motor & Sport nr 12, 2005

EVO

"Lively enough"

1024_768_a3sp_03

EVO imponeras av den aggressiva accelerationen. I RS4 behöver man bara gasa, styra och bromsa. Bilen går som en dröm och är snygg i designen med de kurviga linjerna och nya, diskreta spoilers. Vägegenskaperna har dessutom förbättrats med ett nytt dämpningssystem. Bilen har suveräna bromsegenskaper även under extrem belastning, som här på racerbanan i Frankrike, vilket beundras av testföraren samtidigt som man fastställer att det nu ligger mer känsla i styrningen med bra direktkontakt med väg och hjul. Fjädringen är bra, i alla fall på en platt racingbana. Det återstår att se hur den uppför sig på de brittiska landsvägarna, men av det man sett hittills av RS4 är den livlig nog för att kunna bli riktigt populär, tror EVO.

Källa: EVO juli 2005

Cirkapris: 725000 kronor

Produktfakta: Audi RS4 quattro har en aluminium-V8 sugmotor på 420 hk (309 kW), direktinsprutning (FSI), quattro fyrhjulsdrift med asymmetrisk/dynamisk fördelning av vridmomentet och Torsen-differential. Effekt 420 hk vid 8250 varv. Det maximala vridmomentet 430 Nm nås vid 5500 varv. RS4 accelererar från 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder och når 200 km/h på 16,6 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h. Framskärmarna, motorhuven och upphängningen är tillverkade av aluminium. 18-tums hjul med däckdimensionen 255/40 18, DRC (Dynamic Ride Control), ESP, ACC, servotronic, CD-spelare m m ingår. Bland extrautrustningen kan nämnas DVD-baserat navigationssystem Plus och adaptiva kurvljus. I designen liknar RS4 sina syskon i A4-familjen, men kylargrillen har fått ett rutnät i diamantform samt extra luftintag, breddade hjulhus, ny bakspoiler och dubbla, ovala avgasrör. Inuti är det läder, aluminium och kolfiber som är de dominerande materialen. RS4 mäter 458x181x141 mm (lxbxh) och tjänstevikten är 1650 kg.