Sök
Audi RS 6

Audi RS 6

Vardagsbil för kräsna förare

2002-08-21

Audi lanserar här ett nytt flaggskepp för strax under miljonen med godis både prestandamässigt och inredningsmässigt. Något tung och törstig men annars ett rejält vidunder som utmanar M5.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Alltför tung"
Auto Motor & Sport "Bromsarna är enormt lyckade"
Top Gear "A genuine step up from its predecessor"
EVO "The RS6's V8 is truly a mighty engine"

Vad tycker testarna?

Samtliga är väldigt förtjusta i den vassa motorn, de utmärkta bromsarna, komforten och prestandan i Audi RS 6. Två testare anser att bilen skulle vinna en hel del på att inte vara fullt så tung. Priset och bränsleförbrukningen är också taggar i sidan på åtminstone en testare. Men alla är överens om att det är en rejäl bil med resurser utöver det vanliga. En naturlig BMW M5-utmanare med delvis andra egenskaper än sin konkurrent.

Teknikens Värld

"Alltför tung"

Komfortabel men överviktig
Komfortabel men överviktig

Teknikens Värld saknar ingenting invändigt hos RS 6. Och tråkigt vore det med tanke på att bilen kostar 150,000 kr mer än BMW M5. Komforten är utmärkt och det finns hjälpmedel och bekvämligheter både för förare och passagerare. Men Audi RS 6 lider av övervikt och är enligt testaren ”hur fet som helst”, i negativ bemärkelse. Hade 200 kg skalats bort hade körglädjen ökat, responsen blivit snabbare, bensinen hade räckt längre och bromssträckan blivit kortare. RS-serien ska vara vad M är för BMW och AMG för Mercedes men vikten är mestadels i vägen.

Källa: Teknikens Värld nr 13 2002
Auto Motor & Sport nr 12 2002
Top Gear juli 2002
EVO juli 2002

Auto Motor & Sport

"Bromsarna är enormt lyckade"

Suverän motor och bromsar
Suverän motor och bromsar

Auto Motor & Sport anser att Audi RS 6 klår BMW M5 både från noll till hundra och mellan 80 och 120 km/h och att den är mer komfortabel men inte lika rolig att köra. Om BMW M5 är en råbarkad körmaskin är Audi RS enligt testaren mer ett ”Autobahn-lok”. Automatlådan och DRC-systemet som anpassar hårdheten i chassit efter körsituationen ger en bekväm och avslappnad upplevelse. Motorn är suverän och bromsarna likaså. Audi RS 6 kostar en hel del och det påpekas att den är tung och slukar bränsle. Visserligen får man komfort för pengarna och en bil som heter duga, men mycket av den råa känslan försvinner på grund av den obligatoriska automatlådan.

Top Gear

"A genuine step up from its predecessor"

Top Gear ser Audi RS 6 som en rejäl uppgradering från tidigare Audimodeller utan att för den skull tappa vare sig finess eller klass. Det är en mycket snabb och stadig bil, tillräcklig för att ta sig an en Porsche på Autobahn men fullt kapabel att ta med familjen på en lång Europaresa. Det är mycket kraft som gömmer sig under huven. Och alla denna kraft tas hand om av ett par mycket massiva bromsar, är vad testaren främst har att säga om Audis nya flaggskepp.

EVO

"The RS6's V8 is truly a mighty engine"

EVO blir inte oväntat förtjusta i motorn hos RS 6 och skriver att den är mäktigare än den man hittar i Jaguar S-type R och hos BMW M5. Det finns ingen manuell låda men däremot har automatlådan byggts för snabba växlingar. I sportläget är den lite väl kvick med kick-down men i manuellt Tiptronic-läge är den underbar menar testaren. Riktig komfort invändigt och god respons från chassit i allt leder till en mycket angenäm körupplevelse. RS 6 klår inte M5 och S-type R i allt, men den är riktigt nära.

Cirkapris: 851000 kronor

Produktfakta: Audi RS 6 har en V8-motor med cylindervolym på 4172 kubikcentimeter och turbo. Max effekt 450 hk mellan 5700 och 6400 varv/min med maximalt vridmoment på 560 Nm mellan 1950 och 5600 varv /min. Fyrhjulsdriften omhändertas av en 5-stegad automatlåda med tiptonicfunktion. Bromsarna är ventilerade och låsningsfria. Tjänstevikten är 1945 kg med maxlast 435 kg. Tanken rymmer 82 liter. Toppfarten är begränsad till 250 km/h med 0-100 km/h på 4,7 s. Bränsleförbrukning blandad körning uppges till ca 1,46 l/mil. Standardutrustning inkluderar 18-tumshjul med 40-profil och läderklädsel. Måtten är 4852x1850x1387 mm. RS 6 finns både som sedan och kombi, cirkapriset avser det förstnämnda.

Modell: Audi RS 6