Sök
Audi R8

Audi R8

Super-8

2006-11-17

Audi har släppt en förhandstitt på sin nya supersportbil som ska konkurrera med Porsche 911, Ferrari 430 med flera. Testarna är imponerade så långt.
Testkälla Kommentar
Car "A sports car for all seasons"
Evo "A more driver-focused Audi"
Auto Bild "Nu är den äntligen här"

Vad tycker testarna?

Få bilar har föregåtts av så mycket hype som Audi R8. Och testarna är inte sena att haka på, trots att ingen ännu fått prova bilen på riktigt. Alla är dock imponerade över att Audi lyckats kombinera den solida kvalitetskänslan från andra modeller, med dynamiken och väghållningen hos en riktig sportbil.

Car

"A sports car for all seasons"

Engelska Car får åka med när chefsingenjören för R8 har pressvisning i en liten bergsby någonstans i Europa. Man imponeras över motorns ljud, bilens väghållning och hur väl den faller inom ramen för en supersportbil i klass med Porsche 911. Trots att Car inte får köra bilen själva så öser man beröm över hur väl den uppför sig på vägen utan antydan till instabilitet. Stänger man av ESP blir bilen medvetet överstyrd, precis som en sportbil ska vara. Trots en halvdålig siffra på cw-värde (0,35) finns inga lyft-tendenser i karossen utan allt är genomtänkt in i minsta detalj. Så även interiören, även om den kan kännas överarbetad i vissa delar med alla detaljer i kolfiber eller pianolack. R8 är dock utformad med ergonomi i åtanke och dessutom riktigt rymlig för att vara en sportbil, med ett praktiskt 100 liter stort utrymme längst fram samt plats för ett par golfbagar i det som hade kunnat vara ett litet baksäte.

Källa: Car (GB) december 2006

Evo

"A more driver-focused Audi"

Sportbilstidningen Evo har bara fått beskåda bilen under en pressvisning och alltså har man inte provkört. Det hindrar inte skribenten från att använda kraftfulla ord i beskrivningen av R8, Audis version av en sportbil med mittmotor. Även om spekulationerna i en rent bakhjulsdriven variant inte lär förverkligas tror Evo att Audi kommer klämma ner inte bara V10-motorn från Gallardo och S8 i kommande versioner, utan även den björnstarka V12-dieseln som kommer i Audi Q7 2008. Evo undrar varför Audis version av VW:s DSG-växellåda inte återfinns här.

Källa: Evo (GB) issue 98

Auto Bild

"Nu är den äntligen här"

Auto Bild har också fått följa med i en provtur med R8 och "barnvakt" från Audis utvecklingsavdelning. Skribenten svettas och våndas under färden på de dåliga landsvägarna, men här liksom hos övriga testkällor låter man sig imponeras av Audins kursstabilitet och förmåga att utan ansträngning flyga genom kurvorna. Som passagerare uppskattar man utrymmena, komforten och kvalitetskänslan i R8. "Mer kompetens och mindre drama" menar Auto Bild. Motorn låter behagligt och väsnas lagom mycket. Trots att provbilen i stort sett saknade extra tillval gör den ett påtagligt intryck på Auto Bild.

Källa: Auto Bild (SE) nr 22 2006

Cirkapris: 895000 kronor

Produktfakta: Audi R8 är en tvåsitsig supersportbil med mittmonterad FSI V8 bensinmotor på 4 liter och 420 hk (hämtad från Audi RS4). R8 har fyrhjulsdriven hämtad från Lamborghini Gallardo. Den gör 0-100 på 4,6 sekunder och toppar 300 km/tim. Bromssträckan från 100-0 ska vara 34 meter med standardbromsar, bromsskivor i kompositmaterial är tillval liksom inklädnad av kolfiber i motorrummet, R-tronic automatlåda (pris 70000 kronor) och finare läderklädsel i nappa. Standard är läder- och alcantaraklädsel samt 18 tums aluminiumfälgar. Ett ljudsystem från Bang & Olufsen är ett annat relativt unikt tillval för R8. Växellådan är 6-växlad manuell av racingtyp med urfrästa spår i metall. Bränsleförbrukning 13,6 liter per mil blandad körning. Tjänstevikt 1560 kg. Bagagevolym 100 liter plus extra stuvutrymme bakom stolarna. Stora delar av chassi och kaross är byggd i aluminium. Priset är uppskattat. Lanseras sommar 2007.

Tillverkare: Audi