Sök
Aston Martin Vantage V8

Aston Martin Vantage V8

Exklusiv bekvämlighet

2005-11-08

Enligt testarna är detta Aston Martins bästa och mest kompetenta bilmodell hittills, med såväl funktionalitet som komfort till överkomligt pris står den ut i konkurrensen.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor und Sport 4/5 “Angemessen sportlicher Federungskomfort”
Autocar “Angemessen sportlicher Federungskomfort”
Teknikens Värld “Andas stil och klass”
Teknikens Värld 4/5 “Hugely impressive”

Vad tycker testarna?

Testarna är förtjusta i nya Aston Martin Vantage V8 och menar att det är tillverkarens hittills bästa modell. Designen är både snygg och funktionell och invändigt sitter man rymligt och bekvämt. Motorn är betryggande kompetent och fungerar bra tillsammans med växellådan, även om en testare menar att den ger en hel del ljud ifrån sig och inte är så smidig som man skulle kunna önska.

Auto Motor und Sport

“Angemessen sportlicher Federungskomfort”

 

Vantage_V8_bak

Auto Motor und Sport menar att Vantage kombinerar stilsäker elegans med individualitet och sportighet, samtidigt som säkerhetstänkandet är ständigt närvarande. Bromsarna fungerar utmärkt men känns något stumma. Testaren anser att bilen är riktigt prisvärd. Invändigt sitter man bekvämt samtidigt som såväl passagerare som packning får plats utan problem. Motorn ger ett förtroendeingivande vrål ifrån sig när den startas. Både hanteringen och körningen i stort går utmärkt och bilen ligger säkert på vägen. En nackdel är att den är dyr såväl i inköp som underhåll, påpekar testaren som ändå är tämligen nöjd med modellen.

Källa: Auto Motor und Sport nr 19 2005

Autocar

“Angemessen sportlicher Federungskomfort”

Vantage_V8_sidan

Autocar testar Vantage V8 och Porsche 911 Carrera S, men anser att det är Porsche som går vinnande ur striden. Vantage har en funktionell design och är enligt testaren den snyggaste bilen från Aston hittills. Motorn är knappast tystgående utan ger ifrån sig ett distinkt vrål som får nackhåren att snarare svimma än resa sig. Bilen är mycket snabb och hanteringen går som en dans. Överhuvudtaget sitter man mycket bekvämt och siktbarheten är utmärkt. Testaren kan anmärka på att en ökad feedback i kurvor inte hade varit så dumt. Dock är bilen ett riktigt praktexemplar och helt klart en triumf för tillverkaren.

Källa: Autocar nr 30 aug 2005

Teknikens Värld

“Andas stil och klass”

Teknikens Värld menar att Aston Martin har riktat in sig på sportbilsköparna i Porsche-klassen. Inredningen går i mjukt läder och aluminium, vilket är både snyggt och bekvämt. Chassit är anmärkningsvärt lätt och den optimerade viktfördelningen gör styrningen till en behaglig upplevelse. Servoassistansen är dock begränsad till ett minimum. Kopplingen kräver också en del kraft, men när motorn kommer igång uppvisar den såväl kraft som spännvidd. Växellådan är smidig och tätstegad. Bilen är som gjord för att köras hårt och redan vid 4000 r/min känns det som om motorn fullkomligen exploderar, menar Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld nr 19 2005

Teknikens Värld

“Hugely impressive”

 

Vantage_V8_fram

Car testar förutom Vantage även Mercedes SL55 AMG samt Porsche Carrera S. Testvinnare är Carrera medan Vantage hamnar på andra plats. Testaren imponeras av väggreppet som är mycket stadigt, den läderklädda interiören andas hög klass även om instrumenten ibland är lite svåra att avläsa. Ibland blir testaren besviken på motorns prestanda eftersom man får arbeta en del med växellådan för att få ut det mesta av bilen. Dessutom väsnas växellådan en del, körupplevelsen är därmed knappast tyst och avslappnande utan snarare i allra högsta grad levande. Bromsarna är utmärkta men visar sin rätta kapacitet först när de utmanas. Överhuvudtaget är bilen mycket kompetent och både utseende och körupplevelse ger en speciell känsla, även om den hamnar lite i bakgrunden av testvinnaren Carrera S.

Källa: Car okt 2005

Cirkapris: 1150000 kronor

Produktfakta: Aston Martin Vantage V8 är en tvåsitsig sportbil. V8-motor på 4,3 liter med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Den maximala effekten är 380 hk vid 7000 r/min och det maximala vridmomentet 410 Nm vid 5000 r/min. Bilen är bakhjulsdriven och utrustad med 6-växlad manuell låda. Vidare har bilen skruvfjädring och dubbla triangellänkar fram och bak. Styrning via kuggstång och servo. Vändcirkelns diameter är 11,1 m. Bromsarna utgörs av ventilerade skivbromsar fram och bak. 235/45 ZR18 fram samt 275/40 ZR18 däckdimension bak. Axelavståndet är 260 cm. Bilens yttre dimensioner är 438x187x126 cm. Tjänstevikten är 1570 kg och tanken rymmer 77 liter. Toppfarten är 280 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 5,0 s. Bränsleförbrukning blandad körning 1,75 l/mil.