Sök
Aston Martin Vanquish

Aston Martin Vanquish

Avancerat handbygge

2002-11-07

Klassisk engelsk bilbyggarkonst är snart ett minne blott, men inte hos Aston Martin. Vanquish är den kraftfullaste hittills och får inte oväntat höga betyg, särskilt av engelska testare.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Mest fantastiska avgasljudet"
EVO "Wins the GT styling contest"
BIL "Står der som et konstverk"

Vad tycker testarna?

Det är naturligtvis svårt att vara negativ till en av världens dyraste och mest exklusiva bilar och det är inte någon av testarna heller. I rena prestandajämförelser är dock Vanquish lite för stor och tung för att vinna duellerna mot Lamborghini och Porsche. Men det tar den igen på avgasljud, högfartsstabilitet och bekvämlighet för att nämna några företräden.

Auto Motor & Sport

"Mest fantastiska avgasljudet"

vanquish_inside

Auto Motor & Sport tar ut marknadens mest extrema bilar på Nardobanan för en uppgörelse om snabbaste gatbilen för tillfället. Det är Ferrari 550M, Lamborghini Murciélago, Mercedes SL55 AMG och Porsche 911 GT2 som möter Aston Vanquish, i detta gäng den dyraste bilen av alla men inte snabbast. Den titeln tar Lamborghini hem före Mercedes och Porsche. Anledningen är till stor del den höga vikten och cw-talet hos Vanquish. Toppfarten i Aston Martin har dock en högre toppfart än fabriken anger på hela 316 km/tim i testet. Mer imponerande än prestandan är i så fall det brutala motorljudet då bilen går för öppna spjäll. Stabiliteten i riktigt hög fart är också imponerande i testet.

Källa: Auto Motor & Sport 2 2002
EVO Sept 2002
BIL 7 2002

EVO

"Wins the GT styling contest"

vanquish_side

EVO kör också omkring med några superbilar på racerbana, i detta fall får Vanquish möta Ferrari 575M, Lamborghini Murciélago och Porsche 911 Turbo. Aston Martin V är klart tyngst och därmed är dess effekt/vikt förhållande sämst. Men med sin fina växellåda och utmärkta väghållning är den ändå mycket snabb och kanske den bekvämaste att köra med sitt stadiga chassi. Formerna är inte sensuella men bilen har mycket utstrålning, rejäla dörrar i aluminium och en fet röd startknapp på instrumentpanelen. Även här hyllar testaren motorljudet i Vanquish oavsett fart. En högst maskulin och stilig GT-bil med det bästa avgasljudet och den bästa växelmekanismen är denna Aston som hänger ihop bättre än någon föregångare menar EVO. Alla bilar får fullt betyg utom Ferrari som slutar på 4 av 5 på grund av försämrad chassisättning

BIL

"Står der som et konstverk"

vanquish_front2

Norska BIL har varit och kikat hos Astonfabriken i Newport Pagnell och provat en Vanquish. En bil som enligt testaren är en av få med en sådan "dynamisk blandning av kraft och elegans". Oavsett från vilken vinkel man betraktar bilen är det harmoni och enkelhet i designen som utstrålas. Allt har en funktion och inget är påklistrat, nästan minimalistiskt. Men glansen i lacken på en Vanquish kommer få andra bilar i närheten av. Interiören är lika välgjord och helt i läder med mittkonsoll i aluminium fortsätter testaren som inte kan få nog av bilens utstrålning. Det är mer plats inuti bilen jämfört med DB7 och det går att få ett minimalt baksäte mot en extrakostnad. Bagageluckan rymmer ungefär lika mycket prylar som en Polo eller Fiesta, vilket inte alls är dåligt för biltypen. Liksom tidigare hyllas växelmekanismen i denna den mest kompletta Grand Tourer, som skapt för snabba kontinentala resor till Spanien eller Frankrike.

Cirkapris: 2600000 kronor

Produktfakta: Aston Martin Vanquish ersätter modellen DB7 och är en alltigenom handbyggd bil som tillverkas i ca 700 exemplar per år. Bilen byggs runt en monocoq-ram i aluminium med detaljer i kol- och glasfiber. Motorn är en Ford V12 utvecklad av Cosworth som ger 460 hk och 542 nm vid 6500 respektive 5000 varv/min. Tjänstevikten är 1860 kg, måtten 4665x1998x1318 mm och däcken har dimensionerna 255/40 ZR 19 fram respektive 285/40 ZR 19 bak. Bilen är bakhjulsdriven och den sexstegade växellådan är av typ Formel 1 med paddlar vid ratten. 0-100 går på ca 5,5 sekunder och toppfarten är över 300 km/tim. Vanquish är tvåsitsig men kan fås som 2+2 mot tillägg av ca 80 000 kr. En Vanquish kommer enligt uppgift figurera som nästa Bondbil.