Sök
Aston Martin DB9

Aston Martin DB9

En bil för Bond

2004-05-23

I nästa James Bond film Casino Royale, ska James Bond köra en DB9. Köregenskaperna är dock bara hyfsade för en bil i denna prisklass, men imponeringsfaktorn är hög skriver testarna.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Bondfångaren"
Autocar "Chugga-chugga-chugga ka-BOOM"
Car "A natural star"

Vad tycker testarna?

En bil som kostar 1,4 miljoner är ingen vanlig bil och samtliga test-förare har även bedömt imponeringsfaktorn. Köregenskaperna är bra och bilen går stabilt i riktigt höga hastigheter, men det finns andra bilar som är bättre på just denna bit tycker en av testarna. Men imponerings-faktorn är som sagt hög och bilen briljerar både i det svenska landskapet och på filmfestivalen i Cannes.

Teknikens Värld

"Bondfångaren"

inside db9

Testaren på Teknikens Värld drog på sig en smoking och gav sig ut i det svenska Bond-landskapet. Det första testaren lägger märke till är att DB9 påminner mycket om före-gångaren DB7 i utseendet men bilen har blivit längre, bredare och högre. Men DB9 kan trots detta vara trång för långa personer. Ljudet när man startar upp bilen är mäktigt och man behöver inte vara motorfetischist för att njuta ordentligt, skriver testaren. DB9 saknar växelspak och har istället en tryck-knappsautomat, vilket gör att den får ett futuristiskt utseende. Det märks att den styva chassisättningen är gjord för högre hastigheter och enligt fabriken ska bilen göra 300 km/h. DB9 lever trots stor motoreffekt och breda däck mestadels på sin brittiska charm och elegans. Bilen är gjord med stor omsorg och med fin känsla för detaljer. James Bond kommer nog blir nöjd.

Källa: Teknikens Värld, nr 9 2005
Autocar, 24 maj 2005
Car, juli 2005

Autocar

"Chugga-chugga-chugga ka-BOOM"

studio

Autocar har testat DB9 Volante och första intrycket är bra. Bilen är otroligt snygg och testaren spend-erar en lång stund med att bara stirra på den. Att köra en Aston Martin är härligt men det är väldigt mycket bil framför ratten menar testaren. Detta gör att styrningen känns märklig och dessa egenskaper förstärks hos cabrioletmodellen. Bilen är också lite understyrd i vissa situationer. Vindljudet är något högt och bilen har inte riktigt samma tajta känsla som en Porsche. Testaren besöker också en Aston Martin specialist och man har roligt åt att nyckeln ser ut som om den skulle tillhöra en Jaguar. Testaren skulle också föredra en gedigen V8 istället för två sammanfogade V6:or som nu utgör bilens motor, men Autocar imponeras av den höga byggkvaliteten vilket tidigare inte har varit Aston Martins signum.

Car

"A natural star"

Aston-Martin-DB9_2005-rearv

Car testar Aston Martin DB9 Volante på en tur till filmfestivalen i Can-nes. Under festivalen finns gott om filmstjärnor och allahanda rika människor som är tänkbara intres-senter. Både en saudiarabisk prins och en avdankad film-producent blev intresserade av bilen då man sett testaren köra omkring med den. Jämfört med kupéversionen är cabrioletmodellen mjukare och mer bekväm att köra. I alla fall då man håller sig till lagliga hastigheter. Negativt är att bilen är ännu trängre än kupé-versionen och instrumentbrädan kunde varit bättre utformad. Motorn ger ifrån sig ett härligt morrande vid uppstart men låter kanske något artificiellt. Efter det att testaren tröttnat på Paris Hilton och andra divor tar man en tur längs N85. Här fick bilen visa sin bästa sida och sköna kurvor tillsammans med ett vackert landskap gjorde resan storslagen.

Cirkapris: 1690000 kronor

Produktfakta: Aston Martin DB9 finns som kupé och som cabriolet (Volante). Motorn är en modifierad bensin-V12 med 6 liters volym och 450 hk vid 6000 rpm. Vridmomentet är 560 Nm vid 5000 rpm. Bilen gör 0-100 på 4,8 sekunder och har en topphastighet på ca 300 km/h. Cabrioletmodellen är strypt till 265 km/h. Bilen är bakhjulsdriven med sexväxlad auto-matlåda. Inredningen bjuder bl.a. på äkta träpaneler och instrument-panel fräst ut ett stycke aluminium. Måtten är 469x87x132 cm och tjänstevikten är 1710 kg respektive 1830 kg för DB9 Volante.