Sök

Läcker form, härligt ljud

2004-02-11

En ny Alfa med likheter från Alfa 156, men med modernare touch och än mer förföriska former än systermodellen.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Förförisk"
Teknikens Värld "Orgien som kom av sig"
EVO "As good to drive as it is to look at"

Vad tycker testarna?

Testarna är glada efter att ha fått testköra Alfa GT Coupé. En testare tycker att tvålitersmotorn gärna hade fått vara lite vassare och elakare eftersom det skulle ha ökat körglädjen ytterligare. En annan är inte fullt tillfreds med hur dieselvarianten uppför sig och en tredje testare hade gärna sett en annan viktfördelning i bilen med avseende på kurvtagning. Men alla är överens om att detta är en lyckad modell som kommer att ge mycket körglädje och annat nöje.

Auto Motor & Sport

"Förförisk"

 

Auto Motor & Sport imponeras över formen hos Alfa GT 2,0 JTS. Därtill är utrymmet invändigt och i bagaget större än man normalt förväntar sig hos en bil av denna typ. Det är inga problem att få plats fem i bilen, förutsatt att de som sitter bak inte är för långa för då kan de slå huvudet i taket. Växellådan är smidig och fantastiskt precis. Detta bidrar till köregenskaperna som känns spänstiga och testaren blir inte ledsen av vad han beskriver som den briljanta balansen i chassit. Noterbart är att dieselmodellen har hårdare fjädring och sämre komfort. I grunden är detta en Alfa 156 med nytt skal, men GT 2,0 JTS är förvånansvärt funktionell och kanske bättre än 156.

Källa: Auto Motor & Sport nr 24 2003

Teknikens Värld

"Orgien som kom av sig"

Teknikens Värld skriver att Alfa GT 2,0 JTS stödjer sig på slutsatser dragna av beteendevetare som förutspår att vi mer och mer kommer att uppskatta kupémodellen, samt i framtiden lägga större tonvikt på det njutningsfulla i tillvaron. Inuti känns bilen rymlig och instrumentpanelen liknar den hos Alfa 156, med mer putsade detaljer. Instrumenten sitter djupt försänkta och är prydda med röda lysdioder. Navigeringssystemet sitter centralt. Dieseln är kraftfull vid låga varv, men varvar ut redan vid 4000 varv/min, vilket testaren finner svårt att acceptera hos en sportbil. Alfas variant av stabilitetssystem VDC är så diskret att det knappt märks. Slutintrycket är att detta är en bekväm och bussig bil men inget åk för vilda förlustelser. Det är den för snäll för.

Källa: Teknikens Värld nr 25 2003

EVO

"As good to drive as it is to look at"

 

EVO ser det som lite tråkigt att instrumentpanelen hos Alfa GT har hämtats direkt från Alfa 147, utan renare siffror. Även om den panelen inte är direkt dålig så hade den kunnat förbättras. Bilens chassi är det däremot inget fel på. Trots råkraft på gropiga vägar och flitigt användande av alla sex växlar uppför sig bilen artigt med avseende på föraren. Testaren hade gärna sett en lite elakare balans för att kunna ta kurvor snävare, men Alfas ingenjörer har valt ett mjukare alternativ. Detta är en bil med skön känsla som ser inbjudande ut och "dansar fram på vägen".

Källa: EVO januari 2004

Cirkapris: 265000 kronor

Produktfakta: Alfa Romeo GT Coupé finns med flera motoralternativ. Den som i huvudsak testas här är GT 2,0 JTS som har en motorvolym på 1970 kubikcentimeter och en maximal effekt på 165 hk vid 6400 varv/min. Vridmomentet är maximalt 206 Nm vid 3250 varv/min. Toppfarten är 216 km/h och acceleration 0-100 km/h går på 8,7 s. Manuell eller sekventiell 5-växlad låda (Selespeed). Skivbromsarna fram är ventilerade. Elektronisk chassikontroll (VDC) och antispinn (ASR). Tjänstevikten är 1400 kg, släpvikten 1300 kg och tanken rymmer 63 liter. Förbrukningen vid blandad körning är uppskattad till 0,87 l/mil. Förutom GT 2,0 finns en dieselvariant som heter 1,9 JTD med 150 hk och en bensindriven toppversion på 3,2 liter och 240 hk. 449x176x136 cm.