Sök
Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156

Åtråvärd?

2002-05-09

Alfa Romeo 156 har kommit i versionerna GTA och JTS, båda mycket populära hos testarna. Bägge bjuder på god komfort och bra motorer, även om GTA är betydligt snabbare och dyrare.
Testkälla Kommentar
Car (156 GTA) "Brakes are merely adequate"
Car (156 JTS) "Another corking Alfa"
EVO (156 GTA) "Style, prestige and passion"
EVO (156 JTS) "One of the most desirable saloons"
Top Gear (156 GTA) "Serious fun"
Top Gear (156 JTS) "A great car gets better"

Vad tycker testarna?

Samtliga testkällor gläds åt Alfa Romeo 156 och ser naturligtvis GTA som kronan på verket. GTA kan nästan konkurrera med BMW M3 även om bromsarna kunde ha varit bättre. Någon anser att det är svårt att hitta en bekväm körställning då stolarna är högt monterade. JTS får också lovord då motorn är en rejäl förbättring mot 2,0 TS och inredningen har ett visst släktskap med GTA. De tre testarna har provkört båda modellerna.

Alfa Romeo sidanCar testar 156 GTA och tycker att motorn har ett intensivt morrande. Växellådan är lättväxlad, väghållningen utmärkt och styrningen lämnar inget åt slumpen. Det enda som inte riktigt håller hela vägen är bromsarna som är medelmåttiga. Lillebror 156 JTS är också välkommen av testaren. Tack vare en ny direktinsprutande motor på 2 liter är den mer attraktiv än 2,0 TS och mer åtkomlig prismässigt än GTA. Även JTS är en fröjd att köra tack vare motorns goda respons. Tilläggas kan att den också är mer ekonomisk än ”gamla” 2,0 TS. Invändigt har 156 förbättrats både i design och i utrustning, men utvändigt har ingenting förändrats eftersom den ”redan är snudd på fulländad formmässigt”, skriver Car.

Källa: Car april 2002 

Brittiska kollegan EVO upplever Alfa Romeo 156 GTA närmast överstyrd. Chassit ger god respons och styrningen är lika exakt som fjädringen. Inredningen är lyxig och andas kvalitet och stil, men tyvärr är stolarna för högt monterade mot vad som skulle vara optimalt för chassiet. Trots att den inte når riktigt upp till samma klass som BMW M3 är det en utmärkt bil att köra. Och med tanke på att den är billigare än M3 kan detta mycket väl bli en av kultbilarna 2002. Alfa 156 JTS döljer en del sofistikerade förbättringar under den knappt märkbara ansiktslyftningen, inte minst en helt ny motor. Värdena är bra, men bilen känns än mer imponerande på vägen. Växlingsmekanismen har förbättrats avsevärt och säkerheten likaså. Pressar man bilen för hårt tar stabiliseringssystemet över. Bilen är kvick, styrningen korrekt och man sitter bekvämt.

Källa: EVO april 2002

Alfa Romeo framTop Gear älskar varje minut bakom ratten i 156 GTA. Färden är bekväm med fjädring som motverkar ojämnheten i vägen även i låga hastigheter, däck som ger gott fäste och exakt styrning. I fortsättningen kommer det att bli svårt att välja mellan Alfa Romeo 156 GTA och BMW M3, tror även denna testare. Alfa 156 JTS gör inte heller testföraren besviken. Motorn är kvick och ger den kraft man vill ha, när man vill ha den. Imponerande är hur tyst det är i kupén. Vindljud dämpas nästan helt även om modellen är lite mer basic än GTA. Nya airbags finns där, likaså klimatanläggning och nya instrument. Alfa Romeo 156 har nu blivit ännu bättre.

Källa: Top Gear april 2002

Cirkapris: 209000 kronor

Produktfakta:

Alfa Romeo 156 är en mellanklassbil som funnits några år på marknaden. Den nuvarande tvåliters TS-motorn på 150 hk har kompletterats med värstingversionen GTA med V6 på 250 hk och sexväxlad låda samt 156 JTS med upptrimmad fyra på 165 hk. Dessutom finns Alfa 156 numera även med turbodiesel under namnet JTD. ABS och ventilerade skivor fram och bak. Tjänstevikten är ca 1400 kg. Acceleration 0-100 km/h tar 6,3 sekunder i GTA, 8,2 sekunder i JTS och 8,8 sekunder i 2,0 TS. Tanken rymmer 63 liter. Priset avser Alfa 156 2,0 TS. Måtten är 443x175x139 cm. Klimatanläggning och elhissar fram/bak samt elspeglar är standard, liksom airbags samt sidoairbags fram. 

Modell: Alfa Romeo 156