Sök
Alfa Romeo 147 GTA 2003

Alfa Romeo 147 GTA 2003

Liten feting för smala vägar

2003-02-06

3,2 liters V6 motor i en liten, läcker Alfa ger en körkänsla som jämförs med Ferrari. Kupén har glassig inredning med läderklädda stolar och hög komfort. De flesta testare är överraskade.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”Klart skojigaste från Alfa”
Teknikens Värld ”Kraftpaket av guds nåde”
Car ”Don’t expect a hot hatch”
Top Gear ”All or-nothing driving experience”

Vad tycker testarna?

147 GTA är om inte annat ett riktigt kraftpaket. Med en motor som man vanligen bara hittar i större bilar har Alfa skapat en bil med mycket körglädje. Accelerationen är elastisk och någon testare saknar den där adrenalinkicken. Testarna är överens om att GTA är en liten läckerbit med helgjuten formgivning både exteriört och interiört. En testare är tveksam till interiörens kvalitet. Fjädringen bedöms också som hård men det gör inte bilen okomfortabel att åka i. Bäst av allt är ändå motorn tycks testarna mena.

Auto Motor & Sport

”Klart skojigaste från Alfa”

alfa-147-front.

Auto Motor & Sport tycker att 147 i jämförelse med den större 156 GTA känns homogenare. Greppet och balsansen överaskar och det mjuka ingreppet hos antispinn och antisladddsystemen bidrar snarast till körglädjen. Bilen går faktiskt bättre med VDC än utan och understyr nästan inte alls. Testaren vill reservera sig eftersom åkturen var begränsad, men anser sig ändå kunna konstatera att ”147 GTA är det klart skojigaste Alfa tagit fram på många år”. Bilen har god komfort med fina stolar och chassisättningen funkar i de flesta fall. Motorn är fantastisk och körglädjen svårslagen, men 147 GTA är också lite dyr i förhållande till finish och utrustning.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 21 2002
Teknikens Värld, nr 23 2002
Car, dec 2002
Top Gear, dec 2002

Teknikens Värld

”Kraftpaket av guds nåde”

alfa-147-top

Teknikens Värld har tidigare testat Golf R32 och Audi S3 och uppger att Alfa 147 är den starkaste och snabbaste, så kraften kan man inte klaga på. Med lättfunna växlar fyller också lådan sin funktion utan klagomål. Bilen är något större än övriga i klassen. Fjädringen är av det hårdare slaget men inte obekväm. Styrningen är också underhållande men vändcirkeln är stor. Testaren anar viss framtunghet men tycker ändå bilen känns stabil upp till 200 km/h. Kupéns ljudnivå är låg utom vid acceleration. Insidan är välputsad med sin treekrade ratt och sportstolar i läder. Motorn är ”det vackraste man kan se och höra” och ingen kommer i närheten menar testaren.

Car

”Don’t expect a hot hatch”

Car gillar Alfans formgivning men tycker att insidan inte klarar en närmare inspektion även om den ser bra ut på håll. Tack vare en motor man vanligtvis bara hittar i stora bilar är 147 GTA snabb, sin tyngd till trots men känns annorlunda att köra. Den har bra drag och styrningen är stabil, man känner inte av vägdoseringar och vita linjer ens vid hög hastighet. Men ju smalare vägen blir, desto mindre känner man av V6:an. Motorn är dämpad och det ger en känsla av att bilen inte är så kraftfull som den är. Jämn styrkeförsörjning gör att Alfan bygger upp hastigheten elastiskt snarare än med en adrenalinrush. Det är först då man tittar på hastighetsmätaren som man inser hur fort det går. Det gör 147 GTA lätt och snabb, snarare än rolig och snabb. Priset är rimligt men man ska inte förvänta sig att man får en riktig sportbil för pengarna menar Car.

Top Gear

”All or-nothing driving experience”

Top Gear kallar 147 GTA för lättkörd och underhållande, särskilt i jämförelse med Audi S3, Ford Focus RS eller Subaru WRX. Bilen är snygg och har glassig interiör. Körkänslan är allt eller inget. Trampar man gasen i botten får man i stället för hjulspinn en mjuk, jämn och snabb acceleration, samma känsla som hos Ferrari och Lamborghini. Växellådan är lättarbetad och håller tillräcklig kvalitet. Man får bra drag utan överdrivet växlande. Ultrasnabb styrning gör bilen alert och pigg. Testaren får intryck av att fjädringen är lite hårdare än vanligt och att man måste trycka ganska hårt på gaspedalen för att få den effekt man söker. Men 147 GTA håller ändå föraren road och engagerad. Bromsarna lever dock inte upp till övrig utrustning då pedalen känns oövertygande svampig. Interiören är välbyggd, särskilt sätena. Sammanfattningsvis tycker Top Gear att Alfan har mycket livsglädje trots små skavanker och i den här klassen är det ganska uppfriskande.

Cirkapris: 325000 kronor

Produktfakta: Alfa Romeo 147 GTA kommer med tvärställd V6 på 3,2 liter och maximalt 250 hästar. Tillsammans med 6-växlad låda fås en acceleration 0-100 på 6,3 sek och en toppfart av 246 km/h. För säkrare körning samverkar antisladdsystemet VDC (går inte att koppla ur) och antispinnfunktionen ASR. Liksom övriga Alfa bilar är även denna framhjulsdriven med skivbromsar runtom. Mellan fulla rattutslag krävs 1,75 rattvarv. Vändcirkeln är 12,1 meter. Tanken rymmer 63 liter. Måtten är 4213x1764x1412 mm. Bagagevolym 280 liter. EU-norm bränsleförbrukning 12,1 l/100 km vid blandad körning. Tjänstevikt 1435, maxlast 350 kg.

Modell: Alfa Romeo 147 GTA 2003