Sök
Alfa Mito

Alfa Mito

Stor bil i liten förpackning

2008-09-16

Alfas "Mini-dödare" Mito levererar bra prestanda och vägegenskaper. Den är pigg och trevlig att köra och turbomotorn imponerar så länge man ser till att hålla varvtalet uppe.
Testkälla Kommentar
Autocar "Dull-at-times steering"
What Car "Has the 'want one' factor"
Teknikens Värld "En av marknadens tuffaste småbilar"
Car "Feels nicely rangy"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att nya Mito är liten och smidig, motorn på 1,4 liter är kompentent och levererar det man kan vänta sig så länge man ser till att varvtalet inte sjunker under 2000 varv. Växelväljaren är i längsta laget och känns en aning seg. Bilen ligger bra på vägbanan men någon tycker att styrningen ger ett alltför lätt intryck för att vara förtroendeingivande. Invändigt ser bilen bra ut, men i baksätet har man ont om plats. Detta bör dock inte utgöra ett större problem för den tänkta målgruppen, yngre stadsfolk men även en del seniorer. En nackdel är dock att backspeglarna också är relativt små vilket begränsar sikten bakåt.

Autocar

"Dull-at-times steering"

Alfa Mito 1Autocar tycker att Mito har snygg design. Invändigt är den också trevlig, även om utrymmet är tajt i baksätet. Testaren kör turbomotorn på 1,4 liter som ger ifrån sig ett trevligt morrande så snart den startas. Accelerationen är emellertid blygsam men imponerande krafter finns ändå så länge man håller motorn över 2000 varv. Hamnar man under 2000 varv/min inser man snart att det är en liten motor. Växelväljaren är förhållandevis lång och känns gummiaktig. Bilen ligger stadigt på vägen och körkomforten är också överraskande bra i den lilla bilen, menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) nr 2 jul 2008

What Car

"Has the 'want one' factor"

Alfa Mito 2Brittiska What Car testar också bensinmotorn och menar att den levererar kraft samtidigt som styrningen i bilen är både lätt och exakt. Bilen dämpar ojämnheter i vägbanan bra, men kommer ett större hål studsar den till rejält. Växelväljaren kan kännas en aning klumpig. När man tar skarpa kurvor ligger bilen stadigt på vägbanan. Invändigt håller bilen förhållandevis hög klass, men passagerarna i baksätet har ganska ont om utrymme till förfogande. Man sitter trångt och sikten ut är begränsad. Även föraren får problem när man behöver titta i backspeglarna eftersom de är små. Säkerhetstänkandet är annars bra.

Källa: What Car (GB) sept 2008

Teknikens Värld

"En av marknadens tuffaste småbilar"

Teknikens Värld menar att styrningen är snabb och att samtliga motoralterantiv är bra, men det saknas en miljömodell. Dessutom vore det bra om det fanns dubbelkopplingslåda av dsg-typ. Testaren menar att bilen är en av de tuffaste på marknaden. Den är bekväm nog att klara en långresa samtidigt som den är pigg och enkel att hantera. Ett annat plus är också att bilen kommer i ett stort antal färger, men den är samtidigt ganska dyr (precis som Mini Cooper). Invändigt har man kort om utrymme i baksätet, men det är knappast ett problem för den tänkta målgruppen.

Källa: www.teknikensvarld.se (SE)

Car

"Feels nicely rangy"

Alfa Mito 3Car anser att styrningen inte är riktigt så förtroendeingivande som man skulle önska. Den är alltför lätt med tanke på den sportiga profil Mito har. Tar man snäva kurvor snabbt så ligger bilen bra på vägen, men är inte så förtroendeingivande. Bilen svarar bra på växelbyten och bromsarna är till belåtenhet. Standardutrustningen håller hög nivå med klimatanläggning och sju airbags. Inredningen är snygg och som förare sitter man bekvämt. Testaren tycker att blien är pigg och rolig, men det finns en del områden som behöver förbättras, främst styrningen.

Källa: Car (GB) sept 2008

Cirkapris: 200000 kronor

Produktfakta: Alfa Mito är en tvådörrars minibil med 1,4 liters bensinturbo på 155 hk alternativt JTD-diesel på 1,6 liter och 120 hk. Bensinmotorns maxvrid är 170 Nm vid 3000 varv/min och den maximala effekten 155 hk uppnås vid 5500 varv/min. Växellådan är 6-växlad manuell. Bränsletanken rymmer 45 liter och bagageutrymmet tar 270 liter. Dimensionerna är 406x172x144 cm och axelavståndet är 251,1 cm. Priset är ungefärligt i avvaktan på svensk lansering i oktober 2008.

Tillverkare: Alfa romeo