Sök
VW Polo

VW Polo

Kvalitets- och prismässigt lyft

2002-03-20

Nya VW Polo är större invändigt och ett gott hantverk rakt igenom. Kvaliteten är hög och likaså priset. Vägegenskaperna är på gränsen till att vara tråkiga och förutsägbara tycker testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld 4/5 "Bästa köpet"
Auto Motor & Sport 46/60 "En vinnare i sin klass"
Vi Bilägare "Högt pris och snålt utrustad"
Top Gear "Top quality supermini"
Auto Zeitung "Innen fast so gross wie ein Golf"
Auto motor und sport "Tragen typische Familiengesichter"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare är positiva till det stora utrymmet i nya Polo. En testare tycker att bilen känns tråkig att köra och en annan skriver att det visserligen inte är någon ”busracer”, men att det ändå är kul med en liten lätt bil. Ekonomin anses vara god även om flera testare klagar över det höga inköpspriset. Kvalitetskänsla och komfort är i toppklass och bilen utses bland annat till bästa köp i sin klass.

Teknikens Värld

"Bästa köpet"

Fjädringen fungerar bra
Fjädringen fungerar bra

Teknikens Värld jämför VW Polo 1,4 och Skoda Fabia 1,4 för att ta reda på om den dyrare syskonbilen är värd merkostnaden. Under skalet är de två mycket lika och testaren fann lite överraskande att Polo är det vettigaste valet ekonomiskt sett över en längre period, mycket tack vare vagnskadegarantin. Bilen har ännu inte hunnit krocktestas av EuroNCAP men föregångarna har klarat sig mycket bra och Teknikens Värld tror inte att nya VW Polo är något undantag. Det är dåligt att centrallås inte är standard och att vissa reservdelar som katalysator är riktigt dyra, men annars känns VW-kvaliteten bra och det finns inte mycket negativt att anmärka på. Polon är tryggt understyrd och fjädringen dämpar bra. Både VW Polo och Skoda Fabia får 4 av 5 i betyg, men Polon utses till bästa köpet.

Källa: Teknikens Värld nr 4 2002
Auto Motor & Sport nr 3 2002
Vi Bilägare nr 2 2002
Top Gear januari 2002
Auto Zeitung nr 1 2002
Auto motor und sport nr 1 2002

Auto Motor & Sport

"En vinnare i sin klass"

Auto Motor & Sport provkör VW Polo 1,4 och jämför den med Renault Clio 1,2. Det är kul med en liten och lätt bil, men testaren påpekar att VW Polo inte är någon ”busracer”. Växellådan upplevs dock som underbar och kvalitetskänslan är utan tvekan bäst i klassen. Det är förvisso ingen riktig prestigevagn, men kan kanske komma att bli det på sikt. Det finns mycket utrymme invändigt, även för vuxna i baksätet och bagaget är fullt tillräcklig för vardagsshopping. Sammanfattningsvis är både kvalitetskänsla och komfort i topp och därför blir VW Polo en vinnare i sin klass med betyget 46 av 60 över 41 av 60 för Renault Clio.

Vi Bilägare

"Högt pris och snålt utrustad"

Låg bullernivå och ekonomisk
Låg bullernivå och ekonomisk

Vi Bilägare klagar över att VW Polo 1,4 är snålt utrustad och har ett högt pris. Tack vare bilens system för självdiagnos och god kvalitet på motoroljan kan man spara in pengar på servicen, förutsatt att man håller sig till normal körning. Som förare har man vunnit både komfort och säkerhet på att bilen nu blivit både högre och bredare. Ekonomin och garantierna är inte heller något som bör glömmas bort då de anses vara konkurrenskraftiga. Bullernivån upplevdes vid körning som låg, vilket borgar för god komfort. Detta tillsammans med egenskapen att bilen kan lasta relativt mycket grundar för bekväma transportsträckor om man kör lite tyngre prylar.

Top Gear

"Top quality supermini"

Styrningen känns säker
Styrningen känns säker

Top Gear skriver att samtliga varianter av VW Polo kunde ha varit roligare att köra, men uppskattar ändå deras stora utrymme invändigt, utrustningen och motorn. Bromsarna fungerar utan anmärkning och växellådan likaså. Överlag är prestandan väldigt hög och styrningen god, till den grad att allt känns väldigt säkert och förutsägbart. Detta gör att körningen känns lite tråkig och att upplevelsen blir sämre. Testaren funderar på varför VW brytt sig om att bygga in ESP när maskineriet fungerar så bra ändå. Den nya Polon är genomtänkt och väldesignad och har växt upp en hel del sen sist. Tråkigt bara att vuxna ibland glömmer av hur man har roligt.

Auto Zeitung

"Innen fast so gross wie ein Golf"

Auto Zeitung skriver att VW Polo 1,2 i sig inte är så spektakulär, men att den bjuder på gott om utrymme invändigt. Utseendemässigt ser bilen mindre ut än vad den är, invändigt är den nämligen lika stor som en Golf. Ser man till komfort och kvalitetsarbetet som lagts ner på bilen är det bland det bästa som går att få i den här klassen. Även den här modellen med svagare motor besitter utmärkt prestanda, men testföraren menar att förbrukningen är något för hög.

Auto motor und sport

"Tragen typische Familiengesichter"

Tyska Auto motor und sport utvärderar VW Polo 1,9 TDI mot Peugeot 206 HDi och placerar Polo högst på prispallen. Svagheterna är få och detta tillsammans med många goda egenskaper fångar testförarens hjärta. Det är en fröjd att besitta kontrollen över den tysta och starka TDI-motorn. Detta kombinerat med en nära till perfekt fjädring gör att Polo lägger konkurrenterna bakom sig.

Cirkapris: 125900 kronor

Produktfakta: VW Polo lanseras i ny version med flera olika motoralternativ. Instegsmodellen heter Polo 1,4 och ger 75 hk. Bilen finns med tre eller fem dörrar och är framhjulsdriven med en 5-växlad manuell, alternativt en 4-stegs automatlåda. Servostyrningen tillåter en vändcirkel på 10,5 m. Bromssystemet är låsningsfritt med ventilerade skivor fram och vanliga skivor bak. Tjänstevikten är 1170 kg och maxlasten 390 kg. Släpvikten är uppskattad till 1000 kg. Tanken rymmer 45 liter och bensinförbrukningen uppges till ca 0,67 liter milen. Priset avser en femdörrars VW Polo 1,4 16V i grundutförandet.

Modell: VW Polo