Sök
VW Polo Bluemotion 2010

VW Polo Bluemotion 2010

Europas grönaste dieselbil

2010-03-25

VW Polo Bluemotion slår konkurrenterna på fingrarna med sina förbruknings- och utsläppssiffror. Men ser man till mer än miljövänlighet finns en del att förbättra.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 ”More of a compromise”
Teknikens Värld ”Imponerar stort”
Car ”Europe’s greenest car will be blue”

Vad tycker testarna?

Det går inte att undvika att imponeras av Polo Bluemotions fantastiska utsläpps- och förbrukningssiffror. Här ligger Volkswagen helt enkelt främst i utvecklingen, skriver flera testare. Men att köra bil handlar om mer än miljövänlighet, och det är en mycket bullrig bil som offrat en hel del för att få till den fina statistiken. Polo Bluemotion är dessutom lite för dyr att köpa.

Autocar

”More of a compromise”

VW Polo BlueMotion 2010 1  Utsläppssiffrorna för VW Polo Bluemotion är häpnadsväckande låga, skriver Autocar. Det räcker dock inte med att stirra sig blind på statistik, efter att ha kört bilen finns en del invändningar. Den största gäller den trecylindriga motorn, vars ljud äter sig genom allting och är din ständige följeslagare under alla färder. I jämförelse med Ford Fiesta Econetic ligger kurvtagning och styrkänsla mil efter i Polon. Visst finns tillräckligt vridmoment för att körupplevelsen ska få godkänt, men vill man känna sig engagerad i körningen samtidigt som man skonar miljön söker man sig till Ford.

Källa: Autocar (GB) 4 nov 2009

Teknikens Värld

”Imponerar stort”

VW har hela tiden hållit sig framme i nedrustningskriget, Bluemotion är en etikett som står för riktigt låg bränsleförbrukning. Polo Bluemotion har en trecylindrig dieselmotor som stannar automatiskt vid stillastående, det finns en växlingsindikator och när du motorbromsar laddas generatorn. En förare som kör 1000 mil per år behöver inte fylla tanken fler än sju gånger då varje tank räcker teoretiskt 136 mil. Körkänslan är solid, det känns inte som man gjort avkall på någonting trots miljöanpassningen. Tyvärr är priset avskräckande, det kostar att tänka grönt.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 26 2009

Car

”Europe’s greenest car will be blue”

VW Polo Bluemotion 2010 back

VW Polo Bluemotion får Toyota Prius och Honda Insight att se skenheliga ut i sina miljöanpassningar, skriver Car. Bägge ligger på fel sida 100 g/km när det gäller koldioxid. Polo Bluemotions chassi är sänkt tio millimeter, grillen är pluggad och en plastkjol hjälper till att sänka utsläpp och förbrukning. Inredningen går i en isblå Bluemotion-ton. Tyvärr har man inte ansett sig kunna lägga på vikt i form av ljudisolering, vilket innebär att öronproppar krävs. Motorn låter konstant som en uppretad hund. Det finns inte mycket vridmoment på andra och tredje växlarna, det huffas och puffas och skakar innan bilen får upp flåset. Körning, chassi och styrning känns som i gamla Polo vilket innebär en av de bättre körupplevelserna i klassen.

Källa: www.carmagazine.co.uk

Cirkapris: 178500 kronor

Produktfakta: Modell: 3- eller 5-dörrars småbil med fem sittplatser.
Motor: Dieselturbo, 75 hk resp 180 Nm vid 2000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/h 13,6 sek. Toppfart 173 km/tim.
Mått: L 397/B 168/H 146 cm.
Tjänstevikt: 1171 kg
Maxlast: 479 kg.
Förbrukning: 0,33 liter/mil. CO2 87 g/km.
Tankrymd: 45 liter.